Empreses

El Grup Transversal fa aliança d'empreses i produirà pavellons per a Milà 2015

En aquesta exposició universal, espera treballar per a Kuwait i els Emirats Àrabs.

Transversal Produccions Culturals representa el 50% de la facturació

Tot i que encara fal­ten tres anys, a hores d'ara ja hi ha empre­ses cata­la­nes que estan pen­sant en l'Expo­sició Uni­ver­sal de Milà 2015, dedi­cada a la sos­te­ni­bi­li­tat i el res­pecte pel medi ambi­ent. Una és el Grup Trans­ver­sal, cen­trada en la pla­ni­fi­cació estratègica, exe­cució, gestió, comu­ni­cació i comer­ci­a­lit­zació de pro­jec­tes cul­tu­rals i turístics. Aquesta empresa de Sant Fruitós de Bages, ha creat l'aliança d'empre­ses Mil­expo amb dues fir­mes ita­li­a­nes –la cons­truc­tora CICSPA i la pro­duc­tora d'inte­ri­ors Euros­tands–, per poder assu­mir la tasca de pro­duir inte­gral­ment alguns pave­llons per a aquesta mos­tra uni­ver­sal. “Nosal­tres hi apor­ta­rem la comer­ci­a­lit­zació, la con­cep­tu­a­lit­zació i el ves­sant tec­nològic”, explica Eudald Tomasa, direc­tor gene­ral del Grup Trans­ver­sal.

Tomasa està molt satis­fet d'aquest acord, ja que els per­metrà crear un parell de pave­llons o tres, bàsica­ment del Pròxim Ori­ent: “Segu­ra­ment el de Kuwait i el dels Emi­rats Àrabs, entre algun altre encara no defi­nit, perquè el pro­jecte es troba en fase con­cur­sal.” Segons el direc­tor gene­ral del Grup Trans­ver­sal, “els països del Pròxim Ori­ent no tenen equips pro­fes­si­o­nals per orga­nit­zar aquest tipus d'esde­ve­ni­ments” i aquí és on han vist l'opor­tu­ni­tat per fer el salt a l'exte­rior i explo­rar un nou camí. “Nosal­tres no hem tre­ba­llat mai en expo­si­ci­ons uni­ver­sals, però aquest any hem incor­po­rat a l'empresa dues per­so­nes que tenen una llarga experiència en aquest tipus de mos­tres, tant des del punt de vista comer­cial com de con­tin­guts, i això ens anima a entrar en aquest món.”

Amb UN ALTRE.

El Grup Trans­ver­sal no només pro­varà la fórmula del par­te­na­riat a l'Expo­sició Uni­ver­sal de Milà 2015, sinó també amb altres pro­jec­tes que té embas­tats al Pròxim Ori­ent i a l'Amèrica del Sud. “Som una empresa de ser­veis i quan algú ens con­tracta ho fa des de la con­fiança. Com arri­bem a tenir encàrrecs a fora? Mit­jançant un par­te­na­riat amb empre­ses turísti­ques de la zona, amb arqui­tec­tes implan­tats en aquells països...”, diu Tomasa.

Tot i que el direc­tor gene­ral del Grup Trans­ver­sal no vol con­cre­tar gaire aquests pro­jec­tes perquè encara no estan adju­di­cats, entre els encàrrecs que podria assu­mir l'empresa bagenca entre el 2013 i el 2015 hi ha uns cen­tres comer­ci­als que, també com a espai d'oci, tin­drien un com­po­nent muse­ogràfic i un museu de l'esport a Qatar. Els cen­tres comer­ci­als serien al Bra­sil, Xile (“un país molt euro­peu que dóna con­fiança a l'hora de tre­ba­llar-hi”) i al Pròxim Ori­ent. “És més fàcil obrir-se camí en països que no tenen el nos­tre know-how i en el nos­tre camp, tant a l'Amèrica del Sud com al Pròxim Ori­ent, estan com aquí fa 30 anys.”

TRES EMPRE­SES

Però si hi ha un pro­jecte que ha mar­cat un punt d'inflexió en la història del Grup Trans­ver­sal, “tant per la seva gran­di­o­si­tat com per la seva com­ple­tesa”, i que defi­neix millor que cap altra l'acti­vi­tat d'aquesta empresa és Món Sant Benet. El 2001 el Grup Trans­ver­sal va començar a desen­vo­lu­par tot un pla estratègic que inclou la pla­ni­fi­cació muse­ogràfica de Sant Benet, la pro­ducció, la gestió i la comer­ci­a­lit­zació d'aquest com­plex cul­tu­ral i turístic. De fet, aquesta és la carac­terística prin­ci­pal del Grup Trans­ver­sal: un ser­vei inte­gral. “Nosal­tres anem més enllà de ser una sim­ple con­sul­to­ria, una empresa de muse­o­gra­fia o una soci­e­tat de gestió cul­tu­ral. Ho fem tot”, explica Tomasa. Com? Amb les tres empre­ses que for­men part del grup: Trans­ver­sal Pro­duc­ci­ons Cul­tu­rals (1998), que repre­senta el 50% de la fac­tu­ració del grup; Pauta Estratègies de Comu­ni­cació (2004), que aporta el 20%; i Trans­ver­sal Gestió Cul­tu­ral (2007), que sig­ni­fica el 30% del negoci però amb pers­pec­ti­ves de créixer.

Enguany al Grup Trans­ver­sal fac­tu­rarà 6 mili­ons d'euros, ja que Angle Edi­to­rial (1992), la pri­mera empresa del grup, aquest 2012 ha pas­sat a ser ges­ti­o­nada per Cos­setània Edi­ci­ons. “El 2013 per a nosal­tres ha de ser un any de crei­xe­ment –diu Tomasa– i les nos­tres expec­ta­ti­ves són recu­pe­rar els set mili­ons de fac­tu­ració de l'any 2011, la més alta de la nos­tra història.” Recent­ment, s'han ins­tal·lat en una nova seu de 2.000 metres qua­drats a Sant Fruitós de Bages (també tenen ofi­cina a Bar­ce­lona), equi­pada amb sala d'expo­si­ci­ons, plató, zona de mun­tatge i magat­zem, ofi­ci­nes... on tre­ba­llen part dels 80 tre­ba­lla­dors que tenen en la plan­ti­lla (a més d'un cen­te­nar de col·labo­ra­dors externs).

Fac­tu­ració

6 M€

Tre­ba­lla­dors

80

Any de fun­dació

1992

El Grup Transversal, que aquest any celebra vint anys, engloba tres empreses, tot i que inicialment també incloïa Angle Editorial (avui fora del grup): Transversal Produccions Culturals, Pauta Estratègies de Comunicació i Transversal Gestió Cultural.

Més de 100 projectes, el 90% dels quals, a Catalunya

La museïtzació que el Grup Transversal va fer de l'antiga central tèrmica de la MSP a Ponferrada va ser reconeguda amb el prestigiós premi Europa Nostra, el juny passat. Aquest treball, però, només és un dels més de cent projectes que fins ara han desenvolupat, el 90% dels quals, a Catalunya.

Dels gairebé 90 clients (cada cop més del sector privat) que fins ara ha acumulat el Grup Transversal, n'hi ha 7 o 8 de fixos. El més important? Catalunya Caixa (Món Sant Benet, La Pedrera, Món Natura Delta de l'Ebre...), però ha treballat en projectes diversos com el Museu del Cava de Sant Sadurní d'Anoia, el Museu de les Mines de Bellmunt, i en té d'altres en marxa: dos centres de visitants sobre bruixes i bandolerisme a Viladrau i a Olost, un museu a Saragossa, i entre d'altres, un sobre la sidra al País Basc i la possible museïtzació de la fàbrica d'una important empresa de consum de Barcelona.

El Grup Transversal creu en la innovació com a antídot de la crisi. A més d'animacions en 3D, projectes de multimèdia i mappings, “la nostra innovació tecnològica no es basa tant a tenir noves aplicacions com a generar experiències diferents amb espais suggestius”, comenta Eudald Tomasa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.