Speedgrass diversifica el negoci més enllà de la gespa artificial
L'empresa crea una marca pròpia de decoració i mobiliari d'exteriors. . Obre una quarta botiga a Parets del Vallès
Els inicis de l'empresa Speedgrass s'han de buscar a Mataró i en relació amb la instal·lació de gespa als camps de futbol. El propietari, Joan Rubio, havia tingut una empresa de gestió esportiva i coneixia la necessitat dels clubs. La primera obra recorda que va ser per substituir la gespa artificial que tenien malmesa als Salesians. Aviat, però, es va adonar que el negoci no era tant a les instal·lacions esportives sinó a cases i jardins particulars. “Amb un anunci vaig vendre tres jardins de cop, i això em va obrir els ulls de la necessitat de mercat”, explica. Eren els inicis del consum de gespa artificial dedicada al client particular, afavorit per una tecnologia que oferia materials de qualitat i una consciència sobre la necessitat de no gastar tanta aigua i estalviar en el manteniment dels jardins. “Vaig contactar amb proveïdors de marques europees per oferir el producte i també informar els clients, perquè era un món del tot desconegut.”
En poc temps l'empresa va obrir fins a 37 delegacions a tot l'Estat espanyol per distribuir i fer instal·lacions. A partir del 2008, però, la popularitat de la gespa artificial que es podia trobar a grans superfícies i l'entrada de material produït a la Xina, amb qualitat i costos més baixos, van rebentar el mercat. Tot i això Rubio assegura que fins al 2010 la demanda d'aquest tipus de material continua creixent. “No són cases de nova construcció, sinó particulars que ja han tingut jardí i saben el que costa mantenir-lo i amb nosaltres fan un segon intent. La nostra costa no és país de gespa, per la sal, la humitat i els canvis bruscos, sense parlar del cost de l'aigua.”
La crisi econòmica actual ha fet davallar el consum intern i a partir del 2010 sí que l'empresa va notar que alguns dels seus clients tenien dificultats per pagar. Des d'aleshores tenen un 40% menys de feina i això s'ha compensant buscant d'altres productes relacionats amb el disseny de jardins i exteriors. El ventall de vendes augmenta amb la instal·lació de pèrgoles o tarimes i tanques sintètiques, i des del 2011 incorpora mobiliari d'exterior.
Marca pròpia.
L'empresa ha tancat en els últims anys moltes de les delegacions industrials des d'on instal·laven gespa per passar a tenir botigues. N'havia arribat a obrir fins a 37, a tot el territori peninsular. “Amb les delegacions per instal·lar gespa ja no podíem continuar, ens havíem d'obrir a més articles. Tot i que vendre ara costa, només amb la gespa no podíem créixer”, explica Rubio. La primera botiga que va obrir Speedgrass va ser a Bilbao, l'any 2010, i li van seguir la de Cabrera de Mar, on també hi ha les oficines, a Sant Cugat del Vallès i Madrid, que va acabar tancant.
Un garden urbà.
“Volem créixer amb inversors que apostin per la nostra marca.” Aquest és el repte que el propietari es fixa per als pròxims anys. L'aposta sorgeix arran de participar en un programa d'èxit empresarial que va fer la firma conjuntament amb d'altres empreses al parc tecnològic del Tecnocampus de Mataró. “Va ser molt enriquidor, perquè ens va ajudar a pensar l'empresa en gran i a dissenyar un pla de treball a llarg termini per millorar els resultats.”
El model de franquícia, així com l'aposta decidida per la marca pròpia i la professionalització de l'equip, han estat un dels elements importants d'aquest pla de treball. Actualment l'empresa, que té una plantilla de 7 persones, dóna feina a una cinquantena de persones que ocupen les 12 delegacions que manté a tot el territori.
L'empresa no es planteja créixer a l'exterior. “Per als qui no fabriquem no té sentit anar a vendre a fora. Aquí tenim molta feina a fer i s'ha de lluitar per tornar la il·lusió al mercat”, explica el propietari.
Anuncis esportius.
Speedgrass diversifica el negoci més enllà de la gespa artificial