Destilerías Campeny aposta pels gins i els exporta a Estats Units
evolució. La firma del Masnou que es va inventar el licor de crema catalana Melody ha creat dues ginebres reconegudes internacionalment
La fàbrica de licors Campeny del Masnou es va donar a conèixer quan va treure al mercat Melody, el primer licor de crema catalana. L'encert i la novetat, en plena efervescència del consum per prendre chupitos i snaps, va convertir aquest licor en el producte estrella de la casa. El director general, Joan Campeny, reconeix que la crema Melody segueix sent el licor principal que es distribueix amb més èxit dins i fora de Catalunya. Va ser l'agost del 1994 quan al seu pare, Amadeu Campeny, que va ser el fundador de l'empresa, se li va ocórrer fer un licor amb una de les postres més tradicionals catalanes, la crema. Ara, amb la segona generació familiar al capdavant de les destil·leries, Campeny recorda com els veïns del Masnou venien caminant fins a la fàbrica, a l'entrada de l'N-II, a preguntar a quins llocs podien comprar aquell licor cremós i dolç.
L'empresa ha evolucionat des d'aleshores per adaptar-se als nous temps i als canvis de tendències dels consumidors. “Els licors dolços i a base de llet han anat afluixant una mica”, reconeix. Motivat per l'aparició de noves tendències de consum, l'empresa va apostar per nous productes, incloent l'elaboració de ginebres ja que augmenta la demanda.
A partir del 2010 la fàbrica de licors del Masnou innova les antigues ginebres que havia elaborat a finals dels setanta quan l'empresa comença l'activitat a les instal·lacions que tenia a Sant Adrià de Besòs. “Aleshores es feia una ginebra amb molt de gust de ginebró i el que plantegem és refinar-la i que sigui més suau i aromàtica”, explica.
En només dos anys l'empresa ha tret al mercat dues marques de ginebra, Tann's i Only, que han estat guardonades a les més prestigioses competicions de tasts a cegues d'àmbit internacional. Els premis han reconegut tant el producte com el disseny i el packaging. En aquest sentit, Campeny destaca l'aportació com a dissenyadora de la seva dona, Isabel Sancho, per la imatge innovadora del producte.
La moda del gin
L'objectiu de l'empresa és consolidar aquestes dues marques tant al mercat intern com a l'estranger on ja s'exporta. “Estem a punt d'enviar la primera comanda de les nostres ginebres als Estats Units, un mercat on esperem créixer”, explica Campeny. D'altres productes de l'empresa, com els licors de crema, es venen des de fa temps al mercat americà i també a l'asiàtic. “Són mercats amb molt potencial on vam entrar fa un parell d'anys amb molt bona acollida”, explica. L'empresa distribueix la seva producció a 25 països d'arreu del món. El volum d'exportació representa un 25% de la facturació. El grup va tancar el 2012 amb un volum de vendes per valor de 12 milions d'euros.
La fàbrica produeix licors a partir de matèries primeres que compra a tercers. Així, licors que elaboren com el mojito o la caipirinha estan elaborats a partir del rom o la cachaça que s'han importat de la República Dominicana i el Brasil i que es barregen amb d'altres ingredients. El tequila, que es comercialitza sota el nom de dues marques, s'importa de Mèxic.
L'objectiu per 2013 és ampliar els punts de venda a Xina i els Estats Units. Campeny explica que tenen previst per aquest any treure un nou producte, Nirvana, adreçat sobretot al món de la cocteleria. Es tracta d'un licor de cacau, amb 22 graus d'alcohol, que vol donar un toc diferent, perquè serà un destil·lat transparent per fer les barreges dels còctels sense que aquestes canviïn de color. Aquest producte, segons l'empresari, seria una novetat per incorporar a la tendència que encara predomina de prendre aiguardents en acabar els àpats.
Menys consum.
Les ginebres del Masnou
“Ens vam donar a conèixer pel Melody i ara per la ginebra del Masnou”, explica orgullós Campeny. Aprofitant la moda dels gintònics, l'empresari no s'ho va pensar dues vegades per recuperar una antiga versió de gin que havien elaborat ja el 1977 i mantenir el nom. Tann's, que té un valor sentimental ja que és com ell deia el seu nom de petit, sorgeix a partir de la barreja d'alcohol de gra amb una triple infusió de 10 plantes botàniques, entre les quals predomina el ginebró. A la marca, guardonada internacionalment, li ha seguit Only, que té un disseny més masculí i amb un gust més fort de ginebró.
Destilerías Campeny aposta pels gins i els exporta a Estats Units