Empreses

Frenos Sauleda es manté líder en les peces de fricció per als camps eòlics

L'empresa especialitzada en el sector de l'automoció vol fer el salt a l'àmbit dels elevadors

La producció
per al mercat automobilístic s'ha anat reduint fins arribar al 35%
Ens comencen a copiar; per tant, segur que fem les coses bé

A poc a poc i amb bona lle­tra. Aquest podria ser la màxima de Fre­nos Sau­leda, empresa cap­da­van­tera a Cata­lu­nya i a l'Estat en el camp del mate­rial de fricció per a fol­res d'embra­gatge i frens indus­tri­als. L'empresa fami­liar amb seu a Sant Cebrià de Vallalta té els orígens en una fàbrica tèxtil l'any 1897 a Sant Pol de Mar, encapçalada per Vic­to­ri­ano Sau­leda. Trenta anys després, Anto­nio Sau­leda Paulís va diver­si­fi­car el negoci amb la cre­ació d'una cinta de fre per als automòbils que aca­ba­ria esde­ve­nint la part prin­ci­pal de la pro­ducció i el 1953 es con­ver­ti­ria en única en mans d'Anto­nio Sau­leda Parés. No seria fins al 1980, però, que una nova diver­si­fi­cació ampli­a­ria el camp de negoci als frens d'apli­cació indus­trial que, en l'actu­a­li­tat, se cen­tra majo­ritària­ment en el sec­tor eòlic dels grans aero­ge­ne­ra­dors.

“L'any 1992 van començar a assis­tir a fires inter­na­ci­o­nals i a par­tir d'aquí vam començar a cap­tar cli­ents, entre ells dues de les empre­ses eòliques cap­da­van­te­res que es van interes­sar pels nos­tres pro­duc­tes”, explica el gerent de Fre­nos Sau­leda, Toni Sau­leda. L'auge de les ener­gies alter­na­ti­ves durant els anys noranta i prin­cipi del 2000 van afa­vo­rir molt l'empresa, que va pas­sar de dedi­car pràcti­ca­ment el total de la pro­ducció al mer­cat auto­mo­bilístic a reduir-lo a un 35%. El fac­tor energètic repre­senta ara un 27% de la fac­tu­ració, on a banda del sec­tor eòlic també s'hi sumen les peces des­ti­na­des a les cen­trals hidroelèctri­ques. Les ven­des de Fre­nos Sau­leda també es con­cen­tren a l'exte­rior. L'empresa té incidència a 70 països, gai­rebé a tots els euro­peus i també a l'Ori­ent Mitjà, la Xina, els Estats Units i el nord d'Àfrica. I què els fa dife­rents? “No som els únics a ofe­rir pro­duc­tes de fricció, però ens hem gua­nyat a pols la fama de garan­tir un ser­vei de qua­li­tat i de ser espe­ci­al­ment fle­xi­bles quan es tracta de ser­vir”, indica el direc­tor d'expor­tació, Xavier Tres­ser­ras, que afe­geix: “Som molt cone­guts en el món de la marca blanca dels sis­te­mes de fricció.” En aquest sen­tit, l'ele­ment de fle­xi­bi­lit­zació ha estat cab­dal en els temps d'alts i bai­xos del mer­cat i els ha fet impres­cin­di­bles per a mul­ti­tud de petits nego­cis que no poden acce­dir a les grans fir­mes. “La nos­tra veta de mer­cat no la poden ocu­par les mul­ti­na­ci­o­nals perquè no els surt a compte. Nosal­tres podem fer sèries de dues peces i de deu mil”, cons­tata, i recorda que el seu catàleg pot superar tran­quil·lament les 25.000 referències i es renova cons­tant­ment.

Ves­tit a mida.

Toni Sau­leda inci­deix que la cura a aten­dre les deman­des dels cli­ents és una de les màximes de Fre­nos Sau­leda. “Par­lem de fabri­car peces a mida i curi­o­sa­ment no ens hem vol­gut mai posi­ci­o­nar com a marca, però de mica en mica hem vist com la gent ens dema­nava expres­sa­ment els nos­tres pro­duc­tes, com a garan­tia de fia­bi­li­tat”, comenta el repre­sen­tant de l'empresa mares­menca. Sau­leda insis­teix que aquest posi­ci­o­na­ment no vol­gut també ha com­por­tat la part nega­tiva. “Ens hem tro­bat que ens copien; per tant, segur que fem les coses bé”, fa broma.

Els prin­ci­pals com­pe­ti­dors de Fre­nos Sau­leda, segons el direc­tor d'expor­tació, són deter­mi­na­des grans fir­mes que diver­si­fi­quen les àrees de negoci en temps de crisi i els fabri­cants asiàtics que “col·lapsen” el mer­cat amb pro­duc­tes “a uns preus irri­so­ris”. “Afor­tu­na­da­ment ja ens estem tro­bant amb cli­ents que ens van mar­xar perquè com­pra­ven més barat però que han tin­gut una mala experiència amb els resul­tats”, indica Xavier Tres­ser­ras, que aven­tura que aquest any pen­sen remun­tar en ven­des en el sec­tor de l'auto­moció en part pel retorn d'aquests cli­ents dece­buts amb el tracte rebut a fora.

El ritme ade­quat.

El repre­sen­tant de l'empresa admet que l'alt volum de fabri­cació de dos anys enrere –a causa de la gran demanda de peces per a parcs eòlics– va obli­gar l'empresa a refle­xi­o­nar sobre els seus límits. “La situ­ació ens obli­gava a man­te­nir una velo­ci­tat de cre­uer que no era la nos­tra i que ens con­di­ci­o­nava la manera de tre­ba­llar”, recorda. En aquest sen­tit, mal­grat no fer-ne ban­dera, des de Fre­nos Sau­leda es con­si­dera que el ritme d'ara “és molt més assu­mi­ble, més òptim”, mal­grat que no es renun­cia a con­ti­nuar abas­tant nous camps. Les peces que fabrica Fre­nos Sau­leda tenen un preu de mer­cat baix, i això con­di­ci­ona l'empresa pel que fa al marge de bene­fi­cis i, també, la decisió d'obrir nous mer­cats a l'estran­ger. “Un folre d'embra­gatge pot cos­tar uns 2 euros, però es tracta de peces que pesen molt i que tenen un cost ele­vat quan es tracta de trans­por­tar-les a fora”, diu, i afe­geix: “El nos­tre mer­cat natu­ral i més potent és l'euro­peu.” Quan es tracta de posi­ci­o­nar-se en altres països Fre­nos Sau­leda aplica la màxima d'evi­tar “dos galls en un mateix galli­ner”. “Pac­tem amb un únic repre­sen­tant que s'adiu a les nos­tres neces­si­tats i només col·labo­rem amb ell. Volem evi­tar com­petències que no duen enlloc”, con­si­dera Xavier Tres­ser­ras. Pel que fa a la reac­ti­vació del mer­cat naci­o­nal, el repre­sen­tant de Fre­nos Sau­leda no es mos­tra gaire espe­rançat. “El mer­cat està molt ato­mit­zat i nosal­tres tre­ba­llem amb tres cli­ents majo­ritària­ment en el camp auto­mo­bilístic i un en l'eòlic”, pre­cisa Sau­leda, i afe­geix: “El nos­tre horitzó con­ti­nua sent l'expor­tació.”

Frenos Sauleda produeix des de fa seixanta anys en el camp del material de fricció, primer només per al sector automobilístic i després fent peces per als aerogeneradors eòlics. L'adaptabilitat de la firma ha estat clau per a l'èxit.
Facturació
8,6 M€
Treballadors
83
Any de fundació
1953

Meditar els nous mercats

Fa relativament poc temps que Frenos Sauleda ha començat a ampliar àmbits d'activitat i s'ha fixat en el sector dels elevadors com a possible nova segmentació. Xavier Tresserras avança que és un món nou al qual fins ara havien deixat de banda. “Per a nosaltres, en l'aspecte tècnic, és un món molt senzill, però alhora exigeix les màximes certificacions de seguretat perquè parlem de màquines que transporten persones”, explica el director d'exportació, que destaca que ja disposa des de fa anys de la ISO 9001 i 14001. L'objectiu a curt termini és continuar treballant per trobar clients “però de forma molt meditada”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.