Empreses

Viñals Soler obre mercat al nord d'Àfrica per vendre la carn halal

REFERENT. L'escorxador, ubicat a Argentona, serveix al 90% de les carnisseries del Maresme i exporta també a Portugal, Itàlia i França. CONTROL. El 80% del bestiar que sacrifiquen es cria en granges pròpies o associades

El consum de carn de boví ha baixat de 26 quilos anuals per persona a 14

La feina a l'escor­xa­dor Viñals Soler d'Argen­tona, al barri de Sant Miquel del Cros, comença de bon matí. A les qua­tre es posa en marxa el pri­mer torn, el dels tècnics que sacri­fi­ca­ran el bes­tiar boví que arriba de les gran­ges i que serà tallat i tros­se­jat segons la demanda. Unes hores més tard començarà el procés amb els xais. És una cadena que no s'atura i que set­ma­nal­ment suposa uns 3.500 caps de bes­tiar. El gerent de l'empresa, ter­cera gene­ració en el negoci carni, Toni Viñals, recorda que els orígens es remun­ten a l'avi, Antoni Viñals Mit­jans, que tenia una car­nis­se­ria a Mataró i que va pas­sar de com­prar bes­tiar per auto­a­bas­tir els seus locals i dur-lo a l'escor­xa­dor muni­ci­pal a ampliar el negoci por­tant carn a altres esta­bli­ments de la capi­tal del Maresme i de la veïna Argen­tona. “L'any 1965 es van auto­rit­zar els escor­xa­dors pri­vats i el meu pare va tro­bar els ter­renys actu­als i hi va aixe­car les pri­me­res ins­tal·laci­ons”, recorda Viñals.

Mal­grat que des del començament Viñals Soler s'ha espe­ci­a­lit­zat en la carn de xai i la de boví, l'any 1975 va posar en marxa amb uns socis un escor­xa­dor de porcs que pocs anys després es va tan­car. Toni Viñals explica que es va vin­cu­lar al negoci de ben jove –“no m'agra­dava estu­diar”, diu– i que ha estat tes­ti­moni directe de l'evo­lució de l'empresa des dels 17 anys. A la pri­mera nau on se sacri­fi­ca­ven vaques i xais se li va afe­gir una altra al davant per sepa­rar els ani­mals. El 80% de les gran­ges que sub­mi­nis­tren el bes­tiar a Viñals Soler són pròpies o asso­ci­a­des. “Només tre­ba­llen per a nosal­tres.” Són a la demar­cació de Girona i Lleida, amb un 60% del total. El con­trol dels ani­mals és total i per­met “garan­tir la qua­li­tat i el ser­vei”.

Diver­si­fi­car el negoci.

De sacri­fi­car ini­ci­al­ment els ani­mals per ven­dre'ls tallats per la mei­tat als cli­ents, s'ha pas­sat a un sis­tema més espe­ci­a­lit­zat mar­cat per la demanda d'un mer­cat can­vi­ant. “A prin­ci­pis del 2000 ja vam notar que crei­xia una demanda més con­creta, que volia un ani­mal amb un espe­ce­ja­ment espe­cial”, afirma Toni Viñals, que posa l'exem­ple de la carn que surt tallada i enva­sada en safa­tes, majo­ritària­ment per a les grans àrees comer­ci­als, que cobreix les neces­si­tats d'un com­pra­dor que vol dis­po­sar-ne amb rapi­desa i sem­pre que ho vul­gui. A l'espe­ce­ja­ment se li van afe­gir poste­ri­or­ment els ela­bo­rats, com són les boti­far­res, les ham­bur­gue­ses o la carn picada, entre d'altres. Aquesta diver­si­fi­cació de la demanda té relació amb els can­vis en la tipo­lo­gia dels cli­ents de l'escor­xa­dor. “Ara ens movem en un 50% de car­nis­se­ries tra­di­ci­o­nals, ser­vim al 90% dels esta­bli­ments del Maresme, un 30% d'àrees comer­ci­als i un 20% d'expor­tació a mer­cats pro­pers, com són Por­tu­gal, Itàlia i França”, pun­tu­a­litza el gerent. És en aquest dar­rer àmbit on s'ha con­cen­trat el crei­xe­ment de l'empresa, que l'any pas­sat va ser d'un 15%. “En el mer­cat naci­o­nal no podem créixer més, perquè el con­sum de carn de boví ha bai­xat aquests dar­rers anys i ha pas­sat de 26 qui­los anu­als per per­sona a només 14”, comenta. Fa dos anys van començar a sacri­fi­car ani­mals seguint el ritual halal, al qual obliga la llei islàmica, i van acon­se­guir el segell de la Junta Islàmica d'Espa­nya. “Des de lla­vors hem estat expor­tant aquesta carn a França i fa un any vam acon­se­guir tan­car un con­tracte per dur-la fins a Algèria, on ens està fun­ci­o­nant molt bé”, asse­gura. Toni Viñals veu pos­si­bi­li­tats de crei­xe­ment en el mer­cat del nord d'Àfrica en els pro­pers mesos expan­dint-se a Tunísia, “i quan sigui pos­si­ble ani­rem al Mar­roc”.

Segell propi.

L'escor­xa­dor Viñals Soler va obte­nir l'any 2000 l'auto­rit­zació tant del depar­ta­ment d'Agri­cul­tura, Rama­de­ria i Pesca de la Gene­ra­li­tat com del Minis­teri de Sani­tat i Con­sum de la marca de qua­li­tat carn­ro­sada®. “Es tracta d'una vede­lla amb la cer­ti­fi­cació que asse­gura la qua­li­tat i la puresa d'un pro­ducte que no ha estat sotmès a cap engreix il·lícit i que s'ha mani­pu­lat seguint les més estric­tes nor­mes sanitàries”, asse­nyala el gerent.

El futur del negoci depèn, segons avança Toni Viñals, de man­te­nir el mateix nivell de pro­ducció i de man­te­nir-se en el mer­cat naci­o­nal i tro­bar nous cli­ent a l'exte­rior. “Par­lem d'un crei­xe­ment en expor­tació rao­na­ble, que puguem fer sense pro­ble­mes i amb el con­ven­ci­ment que podrem ofe­rir la mateixa qua­li­tat”, afirma.

Viñals Soler és una indústria càrnia familiar amb més de 100 anys d'història. Ubicada en el barri de Sant Miquel del Cros d'Argentona, sacrifica uns 3.500 caps de bestiar, boví i oví, a la setmana i és un referent per a les carnisseries tradicionals de la zona del Maresme.
Facturació
45 M€
Treballadors
125
Any de fundació
1968


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia