Economia

Val Whatsapp14.000 milions?

Dels 13.851 milions d'euros que Facebook ha pagat per Whatsapp, un 80% és en accions

La companyia de missatges instantanis diu que no canviarà res per als usuaris

Una companyia que té un milió d'usuaris més al dia té un valor molt alt

Era o comprar-la o perdre el tren dels dispositius mòbils, i Facebook s'ha estimat més pujar al tren ràpid de Whatsapp pagant una de les tarifes més altes en la compra d'una tecnològica, 19.000 milions de dòlars (uns 13.851 milions d'euros). D'aquests, però, gairebé un 80% es faran a través d'accions i la resta, uns 4.000 milions de dòlars (2.916 milions d'euros), en efectiu.

Quant a les accions, Facebook va anunciar dimecres a la matinada que farà un primer desemborsament de 12.000 milions de dòlars en accions de la companyia (8.750 milions d'euros) i un segon de 3.000 milions de dòlars (2.187 milions d'euros) en accions restringides per a fundadors i plantilla.

La companyia de missatgeria instantània va ser creada el 2009 per dos exenginyers de Yahoo, l'ucraïnès Jan Koum i el nord-americà Brian Acton, i en només quatre anys va assolir els 419 milions d'usuaris, atrets per la simplicitat i eficàcia del dispositiu. Ara, els usuaris actius sumen 450 milions. A diferència de Facebook, Whatsapp no guanya diners amb publicitat, ja que és de franc durant el primer any i després fa pagar 0,89 euros l'any per continuar amb la subscripció.

La intenció és mantenir aquesta filosofia, segons va explicar ahir el mateix Koum en l'últim comentari al blog de la companyia. “Què canviarà per a vosaltres, usuaris: res”, va contestar. “Whatsapp vol continuar sent autònom i operacionalment independent”, els va dir.

I la pregunta que planteja una operació d'aquesta envergadura és clara: pot costar una companyia tant com el deute extern d'un país com ara el Marroc?

Gairebé tots els experts consultats ho tenen clar, tot i els matisos. Pel consultor en xarxes socials Enrique San Juan, “una companyia que creix a un ritme d'un milió d'usuaris diaris ho val”, i recorda que l'ús que se'n fa és més intensiu que amb cap altra aplicació o en cap altra xarxa social.

“L'ús de Whatsapp està molt estès, és més fàcil d'utilitzar i immediat per a un gran segment d'usuaris que no penetra en les xarxes socials, ja sigui gent gran o persones a les quals no agraden els ordinadors”, argumenta. De fet, l'èxit de la companyia rau en la transversalitat dels seus usuaris i en el fet que ha nascut per al mitjà mòbil. Això –diuen– és el que ha portat Facebook a desemborsar tants diners.

“Encara que la xifra és alta, no és una operació molt arriscada per la forma de pagament que s'ha triat, en accions. A més, és una bona inversió en termes econòmics, perquè només fent pagar 3 cèntims al mes a tots els usuaris, l'empresa recuperaria la inversió en un any, i una inversió és bona quan s'ha recuperat en els primers tres anys”, explica Àngels Roqueta, professora de finances d'Eada.

Franc Carreras, professor adscrit al departament de màrqueting d'Esade, opina que, més enllà de les xifres, aquesta és una “maniobra efectiva i defensiva”, i una “operació que tenia molt de sentit per a Facebook”, de la qual diu que “està fent molt bé la transició al mòbil” per mantenir-se com a referent mundial.

Facebook s'adapta per nedar en el mitjà mòbil

La xarxa social fundada per Mark Zuckerberg, de 30 anys, viu una època de transformació, amb la compra d'Instagram i la sortida a borsa el 2012.

Google ja va comprar Youtube per 1.300 milions

El cercador web més usat, Google, també va protagonitzar una compra sonada el 2006, la del web de vídeos Youtube, per “només” 1.300 milions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.