Economia

Anàlisi

Ja no serà el mateix

Qui segur que surt beneficiat de l'operació és el MWC, que guanya interès per la presència dels creadors

Brian Acton ha passat de ser un pelacanyes a un multimilionari (igualment desconegut) en cosa de cinc anys. Una prova més que els canvis vertiginosos que s'associen a les noves tecnologies són tan reals com tòpics. Ahir encara es podien recuperar els tuits que ell mateix va piular quan Facebook (i també Twitter) no el va voler contractar, el 2009. Aquell mateix any va fundar Whatsapp juntament amb Jan Koum, que havia coincidit amb ell a Yahoo i és la cara més visible de la companyia. Era el moment precís i el van saber aprofitar: la prova és que després han sorgit alternatives millors que no han pogut prendre-li la posició dominant.

Zuckerberg també ha cregut que aquest era el moment precís per orientar clarament el seu negoci cap al mòbil. D'indicadors, no n'hi faltaven: a finals de l'any passat Facebook va passar a ingressar més per la publicitat en el mòbil que en la web però, a la vegada, detectava una incipient migració dels usuaris més joves cap a altres sistemes de missatgeria instantània. Així doncs, Facebook no es vol quedar enrere, vol ser “el nou Facebook”, i per aconseguir-ho va pel camí de convertir-se en un hòlding d'aplicacions. Molts usuaris ja tremolen, i amb raó.

En anunciar la compra d'Instagram, també va dir que res no canviaria, però no ha estat així. Es va ampliar als vídeos, es va intentar prendre-li als usuaris la propietat de les fotografies i més recentment s'ha anunciat l'enviament d'imatges personalitzades en funció dels seus gustos, un fet que implica que les analitzen i les poden aprofitar per a funcions publicitàries.

Ara Zuckerberg ha repetit el discurs, però costa creure que no intervindrà, tenint en compte que la inversió és molt més forta i el sector, més efímer. La publicitat i l'ús de les dades que genera, doncs, planen sobre aquesta aplicació, utilitzada cada dia per més del 80% dels usuaris de smartphones de l'Estat.

En fer-se pública l'operació, molts van anunciar que canviarien d'aplicació per buscar més privacitat. Ignoraven, doncs, que si una cosa no ha estat Whatsapp és segura. De fet, l'encriptació dels missatges no ha arribat fins fa poc i durant un temps Apple fins i tot la va retirar de l'App Store per no complir amb els seus paràmetres. En aquest sentit, BBM o Telegram semblen alternatives molt més fiables, el problema és que qui faci la migració probablement no hi trobarà ni el 10% dels seus contactes.

Sigui com sigui, els canvis a Whatsapp no cal que siguin a pitjor (o almenys no únicament). És previsible que ara s'ampliï la capacitat de transmissió d'arxius i que es pugui utilitzar des del PC, com alguns dels rivals.

En tot cas, qui sí que sortirà beneficiat d'aquesta operació a curt termini és el Mobile World Congress, que té programat per dilluns dos actes diferents amb Koum (al matí) i Zuckerberg (a la tarda). La qüestió aquí és si hi haurà alguna trobada entre tots dos per escenificar l'acord. La GSMA només té el compromís de Zuckerberg per la conferència. La resta de la seva agenda la gestionen en secret els assistents del jove multimilionari, que han rebut una allau de peticions d'àmbit polític i empresarial. Mentrestant, Brian Acton, al marge de tot, podrà seguir lluint les bermudes i xancletes amb què fa uns mesos va rebre Trias a la seu californiana de la companyia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.