Staedtler supera la crisi i ja obté beneficis cinc anys després
La recessió els fa perdre 500 clients i reduir la plantilla a la Península, però mantenen sous i esperen créixer un 2% el 2014 gràcies a nous productes
Amb la mateixa cadència, seguretat i fiabilitat d'un metrònom, la filial a la Península de la centenària empresa de material escolar, l'alemanya Staedtler (1835), ha sobreviscut a la crisi després de cinc anys gràcies a la qualitat i solvència dels seus productes tradicionals –el llapis, com a principal exemple–, però també per la introducció de nous materials destinats a un públic modern, més selecte, i a col·leccionistes, com ara les plomes estilogràfiques i els estoigs de diferents tipus de llapis.
Aquests són alguns dels aspectes que han permès a la companyia de Castellbisbal continuar tirant endavant i tornar a tenir beneficis, tancant el 2013 amb una facturació de 19 milions d'euros incloent Portugal, el que significa un creixement de l'1,3%, i a tenir unes expectatives d'augment del 2% de cara al 2014, explica el director general de la planta distribuïdora de Castellbisbal, José Antonio González, ja que “anem per sobre el pressupost”. Malgrat estar encara lluny del 23 milions que facturaven el 2006 –només a Espanya– González és optimista, ja que en aquest període han fet els ajustos de plantilla necessaris i s'han quedat amb 41 treballadors, als quals no han abaixat el sou, han tancat la filial de Portugal i el 2012 el magatzem ubicat a Castellbisbal, per centralitzar-lo a Nuremberg, i el que és més important: “Hem mantingut el rumb i no ens hem fixat tant en la sala de màquines, perquè l'important és tenir clar on has d'anar i ajustar el vaixell en els costos.” També han perdut clients; n'han passat a tenir actualment 1.945, quan en els bons moments havien arribat als 2.500, però González assegura que una altra de les claus per sobreviure aquests cinc anys ha sigut el control de la ràtio d'impagats, que sempre s'ha mantingut per sota de l'1%, afegit al fet que sempre s'han autofinançat, no han tingut dependència dels bancs i “hem tingut un cash-flow positiu”.
Amb aquestes mesures s'han mantingut com la quarta filial de les 22 que té el grup en facturació, només superada per la matriu d'Alemanya, la dels Estats Units i el Canadà, i la del Regne Unit. Competint sempre amb la d'Itàlia per aquesta quarta posició, la de Castellbisbal representa un 10% de la facturació de tot el grup.
Malgrat aquest dosi de positivisme, González també té clar que la recuperació total no arribarà fins al 2018 o el 2020 com a mínim, ja que actualment el mercat “revifa, però cal anar amb compte, perquè això és més fictici que real”. La baixada de salaris, en contraposició amb l'augment del cost de la vida, ha provocat que la gent hagi frenat el consum. I en el seu sector recorda que hi ha famílies que els escriuen cartes en què els demanen ajuda perquè “han de demanar crèdit per tornar a portar els fills a les escoles”.
Venda a majoristes.
Els supermercats i hipermercats, que des del 2007 han tingut descensos de fins al 20% de la facturació, representen el 15% de la de Staedtler, mentre que els altres punts de distribució de la multinacional són els grans magatzems com ara El Corte Inglés i la cooperativa Abaccus, de qui González només té paraules d'elogi “per la seva política enfocada a les famílies”. La cartera de clients es completa amb els anomenats global players, que són grups internacionals especialitzats a subministrar material d'oficina.
Si bé el llapis continua sent el producte identificador de la marca, sobretot el de franges grogues i negres, del qual s'han venut 22 milions des de Castellbisbal el darrer any, Staedtler té més de 2.000 referències de productes que fabrica i comercialitza, explica Maria Pau Garreta, directora de màrqueting. Amb la crisi van aguditzar l'enginy seguint les pautes d'innovació i qualitat. Al tradicional llapis hi van incorporar fa anys una protecció de les mines, sistema ABS, per fer-les irrompibles, o més recentment una puntera per utilitzar-los en format digital. La producció sempre ha seguit criteris de respecte a l'ecologia, afegeix Garreta, ja que es fabriquen en un 80% a Alemanya amb fusta certificada i tots de grafit. Han desenvolupat també retoladors als quals no s'asseca la tinta, accessoris i material de dibuix, a més de pasta per al modelatge que s'asseca al forn i que aviat tindrà la seva versió per al segment infantil.
I en aquest procés per combatre la competència de productes més barats fabricats a la Xina, van buscar una nova veta de mercat de gamma alta, amb estoigs de llapis per a col·leccionistes que van entre els 35 i 40 euros i dels quals n'han venut 15.000 unitats en només dos mesos. Un altre exemple són les diverses col·leccions de plomes estilogràfiques de la gamma premium que van llançar al mercat ara farà un any i que han superat les expectatives de venda, fixades en els 100.000 euros.
Material per als necessitats
Com fan moltes grans empreses, Staedtler també destina part dels seus esforços a compromisos socials, com ara el Dia Mundial dels Colors Solidaris, que va crear l'any 2008 i a través del qual aconsegueix aportacions monetàries per a l'hospital infantil de Sant Joan de Déu de Barcelona. I coincidint amb l'inici del curs escolar també va col·laborar amb la Fundació Pare Manel, a la qual va entregar 2.000 lots de material escolar per contribuir al desenvolupament educatiu i creatiu de nens en situació de pobresa i risc d'exclusió social, sobretot dels barris del Raval i d'Horta-Guinardó.
Staedtler supera la crisi i ja obté beneficis cinc anys després