Gran angular

Cimalsa cerca inversió privada per reactivar els projectes logístics

La promotora i gestora pública treu la pols dels centres previstos a Montblanc i al Penedès i preveu fer-ne un altre a Abrera

Els quatre CIM han exhaurit el seu sòl i el del Vallès té ocupat el 100% de l'espai
La impossibilitat d'endeutar-se fa que les principals operadores s'hi hagin d'implicar

Els primers senyals de recuperació en el sector de la logística han activat novament la maquinària de promoció pública que la crisi i la falta de recursos havien paralitzat. Cimalsa, l'empresa de la Generalitat que promou i gestiona les plataformes per al transport, ha començat a treure la pols als projectes la tramitació dels quals estava més avançada i per als quals hi ha una demanda creixent. En concret, es tractaria de les centrals de Montblanc i del Penedès, a les quals es podria sumar un projecte nou a Abrera (Baix Llobregat). “Hem iniciat converses amb els operadors logístics més importants per mirar d'activar els projectes que més interessen i posar-los ja en el calendari”, manifesta Isidre Gavín, director general de Cimalsa.

Logis Intermodal Penedès, de 177 hectàrees i situat a l'Arboç i Banyeres del Penedès, i Logis Intermodal Montblanc, de 90 hectàrees, estan en fases avançades de tramitació urbanística que en el termini d'un i dos anys podrien tenir el vistiplau. El que ho està més és Montblanc, pendent del pla parcial que s'haurà enllestit d'aquí a pocs mesos. En el cas d'Abrera, el que hi ha són diverses parcel·les públiques que pertanyen a Cimalsa i a l'Incasòl, empreses que ara estan sota el mateix paraigua orgànic, fet que facilitaria ajuntar els terrenys i destinar-los a usos logístics en una zona pròxima a Barcelona on la demanda és molt elevada. “La fusió freda que va vincular Cimalsa a l'Incasòl ha estat un encert perquè facilita que puguem respondre a necessitats logístiques en el territori activant el sòl de l'Incasòl”, diu Gavín. Un exemple d'això és el que ha protagonitzat la multinacional del comerç electrònic Amazon, que vol promoure un centre logístic en uns terrenys de 100.000 metres quadrats que l'Incasòl té al polígon Mas Blau del Prat de Llobregat.

Endeutament.

Ara bé, l'elevat endeutament de les empreses públiques, que computa en els comptes consolidats de la Generalitat, impedeix que les actuacions previstes es puguin dur a terme amb recursos públics. Per aquest motiu Cimalsa està reclamant la implicació de la iniciativa privada en el marc d'acords PPP (partenariat públic-privat). No és cap novetat per a la promotora de la Generalitat, que ja ha bastit aquest tipus d'acords en infraestructures com ara Logis Bages de Sallent o Truck Parking Center de Castellar del Vallès.

Més enllà dels tres projectes prioritaris, el director general de Cimalsa es mostra obert a estudiar-ne d'altres sempre que hi hagi demanda, posició de sòl i capacitat per aixecar inversió. Sigui com sigui, Cimalsa no preveu canviar el seu perfil d'empresa que promou, desenvolupa i roman com a gestora de la infraestructura. D'aquesta manera ho ha fet des que el 1997 es va posar en marxa CIM Vallès a Santa Perpètua de Mogoda, el gran parc logístic de l'àrea metropolitana. Després s'hi han anat sumant CIM Lleida, CIM la Selva (Vilobí d'Onyar i Riudellots de la Selva), CIM el Camp (Reus, Tarragona i la Canonja) i Logis Empordà (el Far d'Empordà).

En projecte, a més dels Logis Intermodals del Penedès i Montblanc, hi ha el Logis Intermodal el Far d'Empordà-Vilamalla, que estarà en relació amb el tren d'ample de via ibèric i europeu però que ara per ara no reclama una intervenció urgent.

Isidre Gavín explica que en els quatre CIM de Cimalsa el sòl disponible gairebé s'ha exhaurit i que el grau d'ocupació de les naus durant la crisi ha estat superior en deu punts a la mitjana del sector. En l'actualitat el CIM Vallès està gairebé al 100% i la resta de plataformes, entorn al 85%.

La darrera operació coneguda ha estat l'adquisició per part de Prologis Inc. d'una nau industrial de 18.500 m² al CIM Vallès. Ara bé, Gavín assegura que el gran motor d'ocupació de les centrals integrals de mercaderies han estat les pimes. En aquest sentit, el director general de Cimalsa subratlla la gran capacitat d'adaptació que algunes empreses de transport catalanes han demostrat a la caiguda del mercat a través de les aliances o de la seva internacionalització.

Són empreses que es troben en una posició immillorable en aquests moments en què es comença a notar una millora en el sector.

Aquesta revifada és conseqüència d'una suma de factors. El primer és l'auge del comerç electrònic i, de fet, els centres logístics de la cadena de moda H&M a Barcelona i d'Amazon al Prat de Llobregat estan directament relacionats amb la venda a través d'internet, que té característiques molt especials: compromisos de servei, costos i terminis de lliurament molt exigents.

Precisament altres sectors, com ara la gran distribució, han vist en la logística un aliat a l'hora de reduir costos i millorar la competitivitat en un entorn de reducció del consum de les famílies. Això explica que grans cadenes com ara Mercadona, Condis o Lidl hagin fet inversions en aquest camp. “En general totes les empreses de sectors on la logística té un paper important han fet apostes de modernització per millorar les seves posicions en el mercat”, apunta Isidre Gavín.

Un altre motor d'inversions en logística i transport ha estat el boom de les exportacions catalanes. L'activitat relacionada amb la mobilitat de les mercaderies ha experimentat un notable creixement. Però el que és potser més important és que ha situat Catalunya en el mapa mental dels grans operadors logístics internacionals. És el que el director general de Cimalsa anomena “el descobriment de la posició privilegiada de Catalunya”. “Hem estat durant molts anys un gran desconegut per a les multinacionals del sector”, reconeix Gavín. L'aspiració d'esdevenir la porta logística del sud d'Europa ha consistit durant molts anys en un missatge encoratjador i una aposta estratègica per al consum intern, i el canvi que ara es detecta, és que està prenent més consistència a mesura que les empreses multinacionals l'estan comprant.

La fira dels caps europeus

Uns 600 alts responsables de logística de grans empreses europees participaran del 16 al 18 de juny en l'European Supply Chain & Logistic Summit, que ha triat Barcelona per a les dues properes edicions. Directius de grans firmes com ara Nike, HP, IBM, Volvo, Siemens, BlackBerry o Tata Steel parlaran sobre els reptes que té el sector ens aspectes com la millora del servei al client, la gestió o les estratègies de mercat.

La cimera europea tindrà lloc pocs dies després de la celebració del 16è Saló Internacional de la Logística i de la Manutenció, que tindrà lloc del 3 al 5 de juny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia