Gran angular

La química es menja el mar

milions d'euros és la inversió que ha suposat l'ampliació de 18 hectàrees del moll de la Química al port de Tarragona

Més enllà de les esquenes rosades i les sandàlies, l'empremta holandesa és més present des d'aquesta setmana a la Costa Daurada. Esprement la tècnica de menjar terreny al mar, que tan bé dominen als Països Baixos, el Port de Tarragona li ha guanyat 18 hectàrees més a l'aigua salada per donar forma al nou moll de la Química. L'obra ha estat costosa en tots els sentits i ha suposat una inversió de 116 milions d'euros, 40 milions dels quals corresponen a operadors privats. “L'ampliació del moll de la Química és, sens dubte, l'obra més important d'aquest port”, va destacar la ministra Ana Pastor en un discurs en què va posar de manifest que “Catalunya és la biga mestra que construeix el país” i va sentenciar que “els ports són la punta de llança de la recuperació econòmica”.

La ministra no es va estar de desafiar els operadors del port posant de manifest que la fita és ara arribar a un trànsit de 39 milions de tones en l'horitzó del 2018: “Una aposta ambiciosa però possible”, va considerar.

Més química.

Caldrà córrer per atrapar el repte ministerial perquè actualment el port tarragoní registra uns trànsits de 30 milions de tones, 19 milions de les quals estan relacionades amb productes petroquímics. El pes gros és per als petro, ja que el petroli i els seus derivats (cru, nafta, fuel, propà, condensats i dièsel) suposen prop del 60% del total del trànsit marítim. En aquest sentit, l'ampliació del moll de la Química ha de servir per donar més magnitud a les produccions químiques que surten de les plantes que operen al Camp de Tarragona (hi ha grans multinacionals com ara Bayer, Dow Chemical, Messer, Clariant i Basf). Amb el nou moll a ple rendiment es podran moure fins a 6 milions de tones anuals de productes químics, el triple de la capacitat actual.

Josep Andreu, president del Port de Tarragona, destaca que l'obra permet duplicar la superfície que fins ara hi havia reservada als operadors químics i matisa que, més que respondre a una urgència actual, la mesura és previsora: “Ens permet estar preparats per a futurs creixements i demandes que necessiti la indústria química” i, de la mateixa manera, serveix per donar cobertura a “la indústria logística i els serveis auxiliars”.

Malgrat que les produccions de les plantes químiques estan en nivells inferiors a les d'anys anteriors, fonts del Port manifesten que “hi ha una demanda clara del sector privat” perquè s'ampliï la superfície disponible i, en aquesta línia, es posa de manifest que abans de finalitzar les obres Repsol ja va fer una inversió de 3 milions d'euros per ampliar capacitats. També Vopak Terquimsa ha destinat 7,5 milions d'euros a engrandir la seva terminal.

Competitivitat.

No perdre pistonada com a principal clúster químic del sud d'Europa és l'objectiu que es marquen tots els actors que tenen responsabilitats en el polígon petroquímic tarragoní. En aquest context, Basf ha anunciat l'impuls de les obres de la terminal intermodal de mercaderies, una obra on s'inverteixen 30 milions d'euros i que es presenta com a imprescindible per no perdre competitivitat en les exportacions.

Basf demana celeritat en el que no depèn d'ella i manifesta que la companyia espera poder tenir la terminal en funcionament el primer trimestre del 2017: “Actualment no existeix una data concreta per a l'inici de construcció, atès que està supeditada a l'arribada de l'ample de via internacional a Tarragona.”

El tercer fil i la connexió amb l'ample de via europeu són objecte de desig en un territori que busca fer equilibris per acontentar les necessitats de la indústria sense causar gaires destrosses que perjudiquin el turisme. Amb el BCN World en l'horitzó, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, deia en l'acte d'inauguració del nou moll químic que “Tarragona té un multicultiu econòmic”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia