Opinió

L'avinguda secreta

L'avinguda del Tibidabo va ser una iniciativa dels darrers temps del segle XIX d'un grup molt dinàmic d'empresaris encapçalats per l'industrial farmacèutic Salvador Andreu. En formaven part Romà Macaya, Teodor Roviralta, Ròmul Bosch i Alsina, Francesc Simon i el banquer Josep Garí-Gimeno. Amb l'enginyer militar Marià Rubió i Bellver com a director tècnic. La idea era urbanitzar una llenca dels vessants de la serra de Collserola pertanyent al terme municipal de Sant Gervasi de Cassoles, seguint el model de la ciutat jardí

Pau Vila ho va sin­te­tit­zar per­fec­ta­ment el 1937: “Cata­lu­nya és un país de mun­ta­nyes.” A con­ti­nu­ació, però, hi afe­gia que “la ciu­tat és el traç essen­cial de la terra cata­lana”. Al 1685, un jesuïta olotí llestíssim ja havia escrit –en un lli­bre encar­re­gat pel Con­sell de Cent de Bar­ce­lona- que Cata­lu­nya era “una ciu­tat con­ti­nu­ada”.

Les ciu­tats són pro­duc­ci­ons de llarga durada en les quals es com­bi­nen els diver­sos interes­sos públics i els múlti­ples interes­sos pri­vats i col·lec­tius. D'aquí, la pro­gres­siva mul­ti­pli­cació de les mira­des analítiques sobre les ciu­tats cata­la­nes. Sobre­tot, a par­tir dels tre­balls semi­nals de Laureà Figue­rola i IIde­fons Cerdà.

Dis­po­sem de molts tre­balls sobre els con­junts urbans, i, també, sobre alguns aspec­tes sig­ni­fi­ca­tius. La clau econòmica hi és sem­pre pre­sent, car les pro­duc­ci­ons de les ciu­tats són uns pro­ces­sos que no es podrien enten­dre sense plans, recur­sos, objec­tius, ins­tru­ments, finançament.

Una d'aques­tes múlti­ples mira­des, ava­lada per Oriol Bohi­gas, se cen­tra en un car­rer, una avin­guda de la ciu­tat de Bar­ce­lona. El títol del lli­bre de Glòria Soler i Eugènia Vidal edi­tat per l'Ajun­ta­ment de la ciu­tat és sug­ge­ri­dor: L'avin­guda secreta. El subtítol és més con­ven­ci­o­nal: Un lle­gat històric al peu del Tibi­dabo.

L'avin­guda del Tibi­dabo va ser una ini­ci­a­tiva dels dar­rers temps del segle XIX d'un grup molt dinàmic d'empre­sa­ris encapçalats per l'indus­trial far­macèutic Sal­va­dor Andreu. En for­ma­ven part Romà Macaya, Teo­dor Rovi­ralta, Ròmul Bosch i Alsina, Fran­cesc Simon, i el ban­quer Josep Garí-Gimeno. Amb l'engi­nyer mili­tar Marià Rubió i Bell­ver com a direc­tor tècnic. La idea era urba­nit­zar una llenca dels ves­sants de la serra de Coll­se­rola per­ta­nyent al terme muni­ci­pal de Sant Ger­vasi de Cas­so­les, seguint el model de la ciu­tat jardí. Sant Ger­vasi era un muni­cipi del pla de Bar­ce­lona sense la indústria que era un tret carac­terístic dels altres muni­ci­pis del pla: Sants, les Corts, Gràcia, Sant Andreu de Palo­mar, Sant Martí de Pro­vençals.

L'empresa Tibi­dabo SA es va cons­ti­tuir el 1899. L'objec­tiu era molt ambiciós, ja que incloïa : 1) una ciu­tat lineal a l'entorn d'un car­rer de 25 m d'amplada (amb vora­vies de 6 m), 2) un parc d'atrac­ci­ons amb elec­tri­ci­tat (el segon d'Europa) al punt més alt de la serra de Coll­se­rola, 3) la con­nexió, pri­mer per tram­via, i, després, per funi­cu­lar, 4) ... amb la pos­si­bi­li­tat d'usar automòbils (la Copa Tibi­dabo, del RACC, el 1914), 5) la cons­trucció d'hotels, res­tau­rants, fon­des, un casino, 6) la cre­ació de parcs muni­ci­pals (que s'inte­gra­rien dins del pla de verd urbà de Nico­lau M. Rubió i Tudurí).

D'entrada, la part alta del car­rer Bal­mes (peça essen­cial per con­nec­tar amb l'avin­guda del Tibi­dabo) no exis­tia. Ni el metro, que, des de Gràcia, es diri­gia a Sarrià. Vist en pers­pec­tiva, i con­tra tot vati­cini, l'èxit del Dr. Andreu i de l'empresa Tibi­dabo SA va ser ful­mi­nant. Aviat, s'hi van inte­grar altres equi­pa­ments com ara la Torre de les Aigües d'Eaux de Bar­ce­lone, l'Obser­va­tori Fabra (astronòmic i mete­o­rològic), la Sala Gra­na­dos (amb Enric Gra­na­dos al cap­da­vant), la Men­tora Alsina (micro­mu­seu de la ciència, de Fer­ran Alsina, direc­tor de la Colònia Güell), l'Empar de Santa Llúcia (residència escola de per­so­nes cegues), les ins­tal·laci­ons i les ante­nes de Ràdio Bar­ce­lona.

La millor evo­cació d'aquells anys és als tex­tos de Mar­ga­rida Rubió de Ris­pal, filla de San­ti­ago Rubió i Tudurí (l'engi­nyer que va pro­jec­tar el Fer­ro­car­ril Aeri, la Talaia i l'Avió), i pre­si­denta de la Fun­dació NMRT. Va viure com a infant, a l'avin­guda del Tibi­dabo, fins i tot als anys 1936-38, quan pràcti­ca­ment tots els habi­tants de l'avin­guda secreta havien mar­xat, tement, amb raó, per la seva vida.

Al segle XXI, a l'avin­guda secreta, hi ha, a més d'esco­les i res­tau­rants: la UOC, la URL, un museu de la ciència, el Cos­mo­caixa. I els jar­dins de La Tama­rita i de la Font del Racó.

Ambaixades

Durant la Guerra d'Espanya de 1936, els consolats, primer, i després (quan Barcelona va acollir el govern de la República espanyola, i el govern d'Euskadi), les ambaixades de les dues futures superpotències (els Estats Units, i la URSS) es van instal·lar a dues grans torres de l'avinguda del Tibidabo. L'avinguda secreta va esdevenir, per un parell d'anys, un dels centres on es pensava quines eren les alternatives del futur d'Europa. I del món.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia