Mas Parés, innovant la tradició del «foie»

L'empresa s'ha fet un lloc en un sector dominat per la indústria francesa elaborant exquisideses úniques i pròpies

Mas Parés és una empresa petita (21 tre­ba­lla­dors) i situ­ada en un entorn natu­ral fantàstic, allu­nyat de les grans àrees indus­tri­als. Més que d'indústria, hauríem de par­lar d'arte­sa­nia. «Els nos­tres pro­duc­tes no es tro­ben a les grans superfícies comer­ci­als sinó a xar­cu­te­ries i boti­gues de deli­ca­tes­sen. Les grans superfícies són una temp­tació, però entraríem en una dinàmica de bana­lit­zació del pro­ducte», diu San­ti­ago de Vila­llonga, direc­tor gene­ral.

Mas Parés neix a par­tir del pri­mer obra­dor esta­tal homo­lo­gat per la Unió Euro­pea per a l'ela­bo­ració de pro­duc­tes deri­vats de l'oca i l'ànec. L'empresa està situ­ada al cos­tat de la masia que dóna nom a l'empresa, del segle XVI. El tret que l'ha con­ver­tit en un refe­rent és la seva inno­vació en un pro­ducte tan tra­di­ci­o­nal com és el foie gras. I, d'això, el màxim res­pon­sa­ble n'és Jaume Juher, direc­tor d'inno­vació i desen­vo­lu­pa­ment, i con­si­de­rat per molts el Fer­ran Adrià del foie gras.

La crisi econòmica tam­poc ha pas­sat de llarg en aquest sec­tor. No obs­tant, la direcció de l'empresa sosté que han pogut «parar el cop» gràcies a l'aposta que han fet els dar­rers anys per l'expor­tació. Mal­grat que el seu negoci es con­cen­tra en els mer­cats català i espa­nyol, l'empresa tre­ba­lla per con­so­li­dar-se en mer­cats estran­gers, espe­ci­al­ment en el francès i l'anglès, grans con­su­mi­dors també de foie.

Pro­jecte de qua­tre anys

Segons expli­quen Vila­llonga i Juher, fa qua­tre anys que l'empresa tre­ba­lla en un pro­jecte que ha tin­gut un pres­su­post d'uns 600.000 euros i que es podria mate­ri­a­lit­zar el 2010. És un pro­jecte Cenit, amb sub­venció del Cen­tre per al Desen­vo­lu­pa­ment Tec­nològic Indus­trial i en el qual també col·labora l'IRTA. L'objec­tiu és millo­rar el pro­ducte semi­con­serva del foie gras trac­tant-lo amb altes pres­si­ons isostàtiques. Això per­metrà allar­gar la vida útil del pro­ducte. Actu­al­ment, s'està en la dar­rera fase de veri­fi­ca­ci­ons de resul­tats i després ja es podrà apli­car.

LES DADES

Seu
Sant Martí Sapresa (Brunyola)
Directors generals
Santiago de Vilallonga
Fernando de Vilallonga
Director d'innovació i desenvolupament
Jaume Juher
Plantilla
21 treballadors
Mercat
Els principals són el català i l'espanyol però també s'exporta a Eu- ropa, a països com ara França i Anglaterra
Superfície
La fàbrica ocupa 1.500 metres quadrats. Les granges, 35 hectàrees.
Productes
Tenen una vuitantena de referències de productes derivats de l'ànec i l'oca, amb diferents tipus de presentació
Lloc web
www.maspares.com

De l'antic Egipte fins al segle XXI

Malgrat que França està considerada el bressol del foie gras, en realitat els inventors en van ser els antics egipcis. Ells van ser els primers a descobrir que les aus migratòries se sobrealimentaven per acumular greixos al fetge per poder nodrir-se durant el viatge. El que van fer els egipcis va ser domesticar aquestes aus i imitar la naturalesa. Així, van sobrealimentar-les però no amb blat de moro, com ara, sinó amb figues. D'aquests orígens en va sortir un dels productes estel·lars de Mas Parés: el foie gras dels faraons. És un producte presentat en forma piramidal i en què el foie està macerat amb milfulles de melmelada de figues. Aquesta delícia va ser guardonada el 2002 amb el premi Innoval de la fira Alimentaria de Barcelona. «El nostre objectiu és treballar en una combinació de sabors i textures que van des de l'antic Egipte fins als paladars del segle XXI», explica Jaume Juher. Aquesta reinvenció del foie gras de Mas Parés, que pren com a herència la cultura mediterrània, és la base amb la qual l'empresa s'ha fet un lloc en un mercat en què tot el que no és tradició i origen francès, al principi generava un cert rebuig.

Una vuitantena de referències de productes

Mas Parés té una línia de productes per a xarcuteries i botigues selectes, però també s'ha introduït en el món del càtering i la restauració. En total ofereix una vuitantena de referències de productes d'ànec i oca, dividits en adobats, congelats, conserves, cuinats, frescos, salses i semiconserves. Així, té productes clàssics com ara la llonganissa i el pernil d'ànec i les conserves d'ànec i oca, natural i trufat.

Les estrelles de la família, però, són els productes exclusius, com ara el foie gras de la verema mediterrània (macerat amb moscatell i suc de raïm i al qual Manuel Vázquez Montalbán va dedicar un poema). O el foie gras dels faraons, amb un milfulles de melmelada de figa, o el foie gras Cydon (amb codony). Altres delícies són el foie marí (que combina capes de fetge de rap amb fetge d'ànec, blat de moro i algues), el foie gras amb coulant de trufa (la qual canvia de textura, passant de sòlida a líquida). O la que serà la novetat d'aquest Nadal, el foie gras amb bombó de torró de Xixona.

El que Mas Parés anomena la cinquena gamma inclou productes tan diversos com ara les croquetes de pernil d'ànec, els raviolis de foie i els canelons amb confit d'ànec i foie.

SANTIAGO DE VILALLONGA I JAUME JUHER

«Cal aprendre a desaprendre per donar sortida a noves idees»

a.p
Quin és l'origen de l'empresa?
–«Neix a partir de la primera empresa que va ser homologada a l'Estat espanyol per elaborar derivats de l'ànec i l'oca. Al principi era una explotació agrícola que, de manera paral·lela, feia alguns productes de foie gras. Després de la crisi del 1993, per diverses circumstàncies, es crea una nova societat. El projecte arrenca amb un objectiu clar: fer coses diferents. El fet de ser catalans, i no francesos, causava d'entrada un cert rebuig. També els nostres productes, ja que fins llavors ningú s'atrevia a sortir del concepte clàssic del foie. El nostre departament d'innovació ha liderat l'empresa i ens ha permès convertir-nos en un referent.»
–Com s'innova en aquest camp?
–«No és gens fàcil. Tots tenim tendència a sentir-nos còmodes amb allò que sempre ens ha funcionat. Cal partir de la base d'aprendre a desaprendre, per deixar la ment en blanc per donar sortida a noves idees. Nosaltres ens basem en la cultura i el territori. Els nostre productes estan relacionats amb la Mediterrània, el mar i la muntanya.»
–Això deu requerir tenir un departament d'I+D potent?
–«No tenim només un departament a l'empresa sinó que tothom hi participa. Depèn de tots, en certa manera. El personal prova les noves combinacions, els demanem l'opinió i així tenim una primera valoració. D'aquesta manera, tothom sap i entén i està involucrat en la dinàmica de l'empresa.»
–Estem en un context de crisi i de descens del consum. També s'ha notat en el mercat del foie gras?
–« L'Estat espanyol és el segon consumidor de foie gras del món, amb diferència del tercer, que és el Japó. Òbviament, França és el primer. Trenta anys enrere, aquí hi havia un desconeixement del producte. Al créixer l'interès també ha crescut la competència, i això ha suposat una guerra de preus. Nosaltres ens n'hem desmarcat i anem pel producte innovador. Evidentment, les vendes han baixat per la situació econòmica i t'has de reinventar. I si hem pogut parat el cop ha estat gràcies a l'aposta que hem fet per l'exportació.»
–La seva lluita deu ser que la gent deixi de confondre el paté amb el que vostès fan?
–«Es tracta de fer molta pedagogia. Primer, la gent ha de tenir clar que el foie gras no s'unta, sinó que es disposa. Però encara hi ha molta feina a fer en aquest sentit.»

Una producció de 180.000 ànecs a l'any

Aquest és el nombre d'animals que es manipulen, dels quals en surten unes 90 tones de foie gras. Són ànecs de la raça moulard, que és la pròpia per fer el foie. Els animals arriben a les granges amb dos dies d'edat. Durant els seus primers dies de vida, els ànecs reben una alimentació energètica a base de cereals. A les dues setmanes, els animals surten a l'exterior i viuen en semillibertat. A l'exterior muden la ploma i arriben a l'edat òptima, que sol ser als tres mesos, per assumir la sobrealimentació de blat de moro amb la finalitat de fer excel·lents els seus fetges i carns. Aquest període de sobrealimentació dura uns quinze dies i es fa en una explotació diferent. En aquest període, cada animal menja uns 12 o 13 quilos de blat de moro.

Un procés artesanal

La producció de Mas Parés és pràcticament artesanal. A la fàbrica, de maquinària n'hi ha la necessària i el personal hi té un paper molt important. L'elaboració dels productes es fa en departaments i sales independents segons el tractament del producte: cuinats, salses, confits, pretallats en sales blanques o assecadors. Cada dia es dedica a fer unes gammes concretes de productes. Pràcticament tota la manipulació del producte es fa de manera manual.

Les granges

Comprenen una extensió de 35 hectàrees de terreny porós i sorrenc on l'aigua de pluja mai no s'estanca. Al terra de les naus hi ha unes malles que deixen un espai buit al terra d'uns dos metres d'alçada. Diàriament, unes pales recullen per sota els excrements dels animals, assegurant una gran netedat.

Club del «foie» i venda en línia

L'empresa Mas Parés ha creat un club del foie gras, al qual estan associades actualment un miler de persones aficionades a la gastronomia i, en especial, a les delicadeses de foie. Periòdicament reben informació i revistes amb les darreres novetats de l'empresa. A part, Mas Parés també ofereix la possibilitat de comprar els seus productes per internet a través del seu lloc web: www. maspares.com.

Quatre premis Innoval

En cinc edicions, Mas Parés ha aconseguit quatre premis Innoval de la fira Alimentaria de Barcelona. Els productes guardonats han estat el foie marí i gras d'ànec, el foie gras de la verema mediterrània, el milfulles de confit i foie amb poma i pera caramel·litzades i el foie gras dels faraons. També ha rebut altres distincions, com ara la medalla d'or dels Great Taste Awards de Londres i el Sial d'Or.

Xarcuteries i llocs selectes

Els productes de Mas Parés es poden trobar en xarcuteries i botigues de delicatessen. L'empresa diu que renuncia a les grans superfícies perquè el producte no es «banalitzi». Afirmen que la seva prioritat no és produir grans volums sinó ser presents a les millors xarcuteries de l'Estat i del món, mantenint d'aquesta manera el seu procés productiu manual i pràcticament artesanal.

De les fires al consumidor

Mas Parés presenta els seus producte més nous a les fires especialitzades. «És un símil com el món de la moda. Hi ha les passarel·les d'alta costura i després les línies més comercials», afirmen. La fira és un aparador dels seus productes més nous. Si tenen èxit i acceptació, els introdueixen en el procés productiu, fent una família de productes en conserva, en llauna, envasats al buit i altres.

Receptes i menús a internet

A part de la informació bàsica de l'empresa, al lloc web de Mas Parés hi podem trobar informació complementària com ara receptes i menús especials. Així podeu descobrir com es fan plats com ara ànec amb salsafins, croquetes de foie gras i múrgoles, bombó de foie gras amb galetes de carquinyoli amb reducció de ratafia, brandada d'ànec amb tòfones i amanida d'alvocat amb foie gras i greixons d'ànec.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.