Focus

La prioritat a les obres està en les vies

Més enllà del corredor ferroviari, altres infraestructures pendents esperen el torn

En prop de 5.200 milions d'euros xifra la Cambra les obres d'inversió prioritària pendents a Catalunya. Es tracta d'una estimació que va fer el 2013 per posar de relleu el que s'estava deixant de fer pel dèficit de l'Estat a Catalunya per la disposició addicional tercera de l'Estatut, i que, amb algun retoc, encara continua vigent. D'aquesta xifra, uns 714 estan assignats a les obres de corredor ferroviari de mercaderies al seu pas per Catalunya i, amb l'excepció als accessos al Port de Barcelona, bàsicament es tracta d'actuacions centrades a les comarques de Tarragona.

Entre elles està l'arribada del tercer fil al Port de Tarragona i la duplicació de via amb ample europeu entre el nus de Vila-seca i Vandellòs. No inclou la inversió licitada i en curs sobre la implantació del tercer carril en el tram que va del nus de Castellbisbal al nus de Vila-seca.

També hi ha prop de 800 milions d'euros d'actuacions viàries vinculades al corredor Mediterrani, entès el corredor en sentit ampli, es tracta del nou accés viari al Port de Barcelona, l'autovia orbital (B-40) fins a Granollers i la variant de Vallirana, unes obres que romanen aturades.

Àrea metropolitana.

Més enllà de les obres relacionades amb el corredor, la Cambra considera prioritàries altres obres viàries i ferroviàries que es concentren bàsicament a la regió metropolitana.

Estació de la Sagrera.

Havia de ser la gran estació de l'AVE de Barcelona i un potent intercanviador amb el metro i altres modes de transports. També incorporava un potent desenvolupament urbanístic amb el qual s'havia de finançar part de les obres. Però la crisi del totxo ho va aturar tot.

rodalies a la terminal-1.

Recentment s'ha anunciat el desbloqueig d'aquesta línia que ha de connectat el centre de Barcelona i l'aeroport. En principi s'ha de licitar aquest any i entrar en vigor el 2018.

Intercanviador de la Torrassa.

Ha de ser un gran nus de connexions a l'Hospitalet però la crisi va interrompre el projecte. A més d'una parada de la línia 9 del metro i de la futura línia 9-10, aquesta obra hauria de permetre trencar l'actual configuració de les línies ferroviàries de Vilanova (R2) i Vilafranca (R1, R3 i R4) de manera que serà possible optimitzar els trens i ajustar-los a la realitat de la demanda. La represa d'aquest projecte és una de les prioritats de l'Ajuntament de l'Hospitalet perquè tindrà un impacte en l'urbanisme de la ciutat.

Perllongaments dels FGC a Sabadell i Terrassa.

L'allargament de les línies de FGC en aquestes dues ciutats, que han de donar un servei de metro a Sabadell i Terrassa encadenen importants endarreriments per les dificultats financeres del departament de la Generalitat. Cal pensar que la perforació dels túnels ha fet necessària la utilització de tuneladores. En el cas de Sabadell s'havia parlat que finalment entrarien en funcionament el 2016 però ara es parla del 2017. Més propera en el temps podria estar la finalització de les obres de la línia a Terrassa, que ja ha completat la perforació i només quedaria enllestir les estacions.

La duplicació de les línies ferroviàries entre Montcada i Vic i entre Arenys i Blanes són altres de les obres que la Cambra considera prioritàries.

Des del punt de vista viari, es posa l'accent en tres grans obres relacionades amb el trànsit d'entrada i sortida de la ciutat de Barcelona. Des de la Cambra es reconeix que la reducció dels embussos a les entrades han rebaixat la pressió per fer determinades aquestes actuacions, però adverteixen que a mesura que creixi l'activitat també ho farà el trànsit privat i tornaran els problemes.

Desdoblament dels túnels de Vallvidrera.

És un antic projecte ara en el calaix que proposa que els tres carrils dels túnels de Vallvidrera a la autopista A-16 passin de tres a quatre carrils. El motiu és l'augment del trànsit d'aquesta via.

Eix de la Conreria.

Es tracta d'una via d'uns 11 quilòmetres que connectaria Santa Perpètua de Mogoda i Badalona. Actualment el trànsit entre aquests territoris es veu obligat a passar per Barcelona. La infraestructura descarregaria un dels principals nusos d'entrada a la ciutat.

Túnel d'Horta.

És tracta d'un vell projecte de gran envergadura ja que consistiria a perforar el massís de Collserola per connectar el barri d'Horta amb el Vallès amb un túnel amb un doble ús: ferroviari i viari. En l'actual context de restriccions, una obra xifrada en 640 milions no troba cap força política que la reclami.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia