Gran angular

DE MEMÒRIA

Eusebi Molera a Califòrnia

L'estat de Califòrnia i la Generalitat de Catalunya han signat acords de cooperació. Els lligams entre Catalunya i Califòrnia vénen de lluny. De fet, quan, el 1767, les terres de la actual Califòrnia van esdevenir una unitat política, amb unes incipients estructures d'estat, van tenir com a primera autoritat política un català: Gaspar de Portolà. El 1770 (i fins al 1777), el segon governador de Califòrnia va ser un altre català: Pere Fages. El 1800, un tercer governador català: Pere d'Alberni. Un exemple més, si calia, de la vocació catalana per construir estats: l'estat propi, l'estat de Ponent, el del Nord, i alguns de més llunyans.

Però aquestes construccions estrictament polítiques s'han de basar, també, en iniciatives econòmiques (que, al seu torn, es basen en innovacions). Seguint amb els catalans a Califòrnia, els passos següents van ser realitzats per enginyers militars: Miquel Constançó, el primer cartògraf i el primer planificador de la xarxa viària, i, des del 1870, Eusebi Molera.

La trajectòria d'Eusebi Molera i Bros (Vic, 1846-San Francisco de Califòrnia,1932) és especialment interessant. La podem conèixer gràcies a la recerca de la Racab, o al web Histocat de la FEHC de Carles Camp i Armand Sanmamed. Un flamant i jove enginyer militar liberal català, Eusebi Molera, fill d'un pare militar de Vic, amic del general Joan Prim, va decidir, amb el suport de la seva família, deixar l'exèrcit espanyol, i marxar als Estats Units: primer a Nova York, però de seguida a Califòrnia.

La seva primera feina important va ser el 1872 al departament de fars de l'estat de Califòrnia. Molera va projectar i dirigir la construcció de més de vint fars de la costa del Pacífic. A més, atesa la densitat de les boires, va idear un sistema de senyals acústics. Paral·lelament, va fer treballs cartogràfics d'algunes de les valls dels rius californians.

A partir d'un cert moment, però, eren tan grans les possibilitats que s'obrien per a ell en el camp privat, que va creure necessari sortir de l'administració, i centrar-se exclusivament en el món de l'enginyeria i l'arquitectura privades. Com que les seves aptituds tècniques i empresarials eren molt variades, Molera va treballar –i innovar- en molts àmbits. Per exemple, va iniciar un original sistema d'il·luminació elèctrica viària basat en un arc elèctric, canonades i miralls generadors de raigs de llum. Fins al fil de tungstè d'Edison, aquest sistema seria molt útil. Com que Molera va inventar, també, un sistema elèctric de ventilació, i de bombeig d'aigua, va esdevenir assessor, i després, soci d'empreses mineres: The Consolidated Gold Fields and South Africa Ltd, dedicada a l'extracció d'or, i Pilones Mining Co., dedicada a la mineria de la plata i del plom. Al mateix temps, es va ocupar de la modernització de les explotacions agropecuàries heretades per la seva muller californiana, Amelia Vallejo Cooper.

Els (breus) retorns

Entre 1870 i 1932, Eusebi Molera va mantenir una forta relació amb Catalunya. Sabem des
de les revistes a les quals estava subscrit, els llibres que rebia (per exemple, L'Atlàntida, amb dedicatòria autògrafa de Verdaguer) o les cartes que escrivia, fins a detalls de les seves estades a Barcelona, i a Vic. La darrera, amb motiu de l'Exposició del 1929 (als 83 anys, doncs), va viure tres mesos a l'Hotel Colom de la plaça de la Catedral de Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia