Economia

El cicloturisme, potencial turístic i econòmic per a Girona

El cinquè Congrés Internacional de la Bicicleta se celebra fins avui a Girona

Es van donar a conèixer la Via InterCatalunya i l'EuroVelo 8

El cicloturisme és ja molt important a la demarcació de Girona i a Catalunya en general i, amb la posada en funcionament de les noves rutes, la Via InterCatalunya i l'EuroVelo 8, s'ha de convertir en un potencial econòmic i turístic important. La Via InterCatalunya connectarà Lleida i Girona seguint l'eix transversal –C25– i la ruta EuroVelo8 segueix el corredor mediterrani. Aquestes van ser dues de les idees expressades pel secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, en la inauguració del cinquè Congrés Internacional de la Bicicleta, que se celebra a Girona fins avui i que s'emmarca en la fira Girona Bike World, que comença avui al Palau de Fires de Girona i que està oberta al públic fins diumenge. La primera jornada del congrés, que se celebra al Palau de Congressos de Girona, està basada en conferències i presentacions centrades en la mobilitat sostenible, millores en seguretat per als ciclistes i experiències d'èxit de l'ús de la bicicleta en àmbits urbans i interurbans, amb ponents tan destacats com ara Dominique Lebrun, inspector general a França de l'administració del desenvolupament sostenible i coordinador interministerial pel desenvolupament de la utilització de la bicicleta.

El cicloturisme és una pràctica molt estesa als Països Baixos i a l'Europa central. A la demarcació de Girona, el cicloturisme com a manera de viatjar i de descobrir el territori va arribar els anys noranta. “És quan es comencen a crear les primeres rutes”, explica Eduard Kirchner, de Bikekat i Cicloturisme.com. Amb els anys, el nombre de practicants del cicloturisme també ha anat augmentant i “actualment apareix una nova fornada de gent a qui agrada viatjar amb bicicleta més tranquil·lament i fins i tot poder-ho fer amb tota la família, i això es comença a notar a les vies verdes de Girona, que són una eina fantàstica i que ha ajudat molt en la promoció de la bicicleta”, assegura Kirchner.

“La ciutat de Girona viu un creixement considerable de l'ús de la bicicleta tant com a mitjà de transport habitual com en activitats d'oci o esportives, fruit del decantament de la ciutat per la mobilitat i el turisme de la bicicleta”, va assegurar ahir Joan Alcalà, regidor de Seguretat, Mobilitat i Via Urbana de l'Ajuntament de Girona. Actualment la ciutat disposa de 27 quilòmetres de xarxa pedalable i en el pla de mobilitat urbana es preveu que en els pròxims sis anys s'habilitin onze quilòmetres mes. Segons Alcalà, la ciutat de Girona “és reconeguda internacionalment com la destinació per a la pràctica del ciclisme de carretera tant per professionals amateurs com per professionals d'altíssim nivell”. Actualment Girona està en procés de certificació com a destinació de turisme esportiu “que va començar amb el cicloturisme com a esport preferent i que s'ha ampliat a la modalitat multiesportiva”.

Alcalà va recordar les dades de l'últim baròmetre de la bicicleta publicat pel Departament de Mobilitat i Sostenibilitat, en què es calcula que un 90% dels catalans saben anar en bicicleta, dels quals un 56% tenen bicicleta per a ús personal, un 44% hi van amb certa freqüència i un 7% la utilitzen pràcticament a diari –unes 450.000 persones.

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, va assegurar que en la Taula de la Bicicleta s'han treballat projectes que han de servir “per construir ciutats com Girona, més amables, més saludables i intel·ligents, i que tinguin més qualitat de vida per als seus ciutadans”. La bicicleta ha passat de ser un vehicle “residual” i “fins i tot freaky” a ser una eina de transport amb un “èxit sense precedents”.

27
quilòmetres
de xarxa pedalable té la ciutat de Girona, i es preveu que creixi en 11 quilòmetres més.

LES XIFRES

125
quilòmetres
de vies verdes té la demarcació de Girona, a més de multitud de rutes senyalitzades.
44.000
milions
d'euros és l'impacte econòmic que es calcula que té el cicloturisme en el conjunt d'Europa.

La fira Girona Bike World s'obre avui al públic

Imma Bosch

La primera edició de la fira activa de la bicicleta i del cicloturisme se celebra d'avui a diumenge al Palau de Fires de Girona i es convertirà en un punt de trobada entre professionals i aficionats del sector. El saló serà obert de les 10 del matí a les 8 del vespre i reunirà 72 expositors.

La Girona Bike World ofereix als visitants la possibilitat de gaudir cada dia gratuïtament de diverses activitats, entre les quals hi ha la que farà avui a les 11 del matí Dani Comas, deu vegades campió del món i set cops campió d'Europa de bicitrial. Comas intentarà batre un rècord de salt d'alçada i demostrarà la seva habilitat sobre la bicicleta per superar diversos obstacles artificials, com ara estructures metàl·liques de diferents mides, escales i barres d'equilibri.

El saló posarà a l'abast dels visitants les ofertes del sector de la bicicleta quant a turisme, negoci, serveis, productes, components i activitats. Es podran provar una gran diversitat dels models existents en el mercat de marques com ara BH, Biciclasica, Btwin, Burricleta, Cannondale, Conor, Cube, Ecobike, Haibike, Legend Ebikes, Thompson i Trek, entre d'altres, i també practicar la seva habilitat sobre les dues rodes en un circuit de proves.

A més, cada dia tindran lloc també uns cursos organitzats per la plataforma Mou-te en Bici, que començaran avui divendres amb Cicloturisme. Prepara't per a l'aventura, que tindrà lloc de les 4 de la tarda a les 8 del vespre. Demà serà el torn del curs Aprendre a anar en bici, i diumenge es farà el curs Mecànica bàsica de la bicicleta, dividit en dos nivells, el primer de les 10 del matí a les 2 del migdia i el segon, a partir de les 4 de la tarda.

La Ruta del Ferro, 8,6 milions

La via ciclista del Ter entre Sant Joan de les Abadesses i Setcases és, segons el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, un projecte molt atractiu. Es tracta del perllongament de la Ruta del Ferro –ara hi ha el tram de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses–, que s'ha de connectar amb Setcases. Té una longitud total d'uns 26 quilòmetres i un cost aproximat de l'obra de 8,6 milions d'euros.

Pel que fa a la ruta InterCatalunya, serà una realitat aquesta tardor. “A l'hivern ja s'haurà acabat de senyalitzar i de fer els petits arranjaments que li calen”, va dir. És un projecte que connecta Girona amb Lleida seguint l'eix transversal a través d'una via ciclista i que aprofita camins, i carreteres d'ús menor.

L'eix de l'EuroVelo 8 segueix el corredor mediterrani que unirà de “nord a sud el país” i inclou un tram fonamental, que és el de la Costa Brava –actualment ja està definit el tram entre la frontera francesa i Sant Feliu de Guíxols–, tot i que “s'ha d'acabar de connectar l'Alt i el Baix Empordà”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.