Economia

La justícia investiga per frau l'exconseller delegat de VW

La fiscalia obre diligències contra el dimissionari Martin Winterkorn

Una part dels caps de recerca del fabricant d'automòbils són rellevats del seu càrrec

El grup va rebre avisos pel cas des del 2011

L'escàndol pels motors dièsel trucats de Volkswagen (VW) podria derivar en una purga dels responsables de la companyia, tant per part del mateix grup com de la justícia alemanya. De moment, ahir la fiscalia de Brunsvic –propera a Wolfsburg, on VW té la seu corporativa– va anunciar que obria investigacions per frau contra l'exconseller delegat del fabricant d'automòbils Martin Winterkorn, que va presentar la seva dimissió la setmana passada.

En paral·lel, mitjans alemanys afirmaven que s'havia rellevat dels seus càrrecs els responsables de recerca i desenvolupament d'Audi, VW i Porsche –Ulrich Hackenberg, Heinz-Jacob Neusser i Wolfgang Hatz, respectivament–. Hi ha més de dos milions de cotxes d'Audi, la marca de gamma alta dins del grup, afectats per l'escàndol, a més d'un altre milió de la filial txeca Skoda. Fins ara no hi ha una llista completa que especifiqui on han anat a parar els onze milions de cotxes d'aquestes característiques aparentment afectats pel cas. Les informacions que es van difonent tenen més aviat aire de trencaclosques.

Per part de Skoda, s'ha informat que hi ha 1,2 milions de vehicles sota sospita, però no a quin mercat ni a quina regió s'han venut, perquè encara no s'ha pogut esbrinar. Audi diu que en té identificats 2,1 milions –dels tipus A1, A3, A4 i A6, a més dels esportius TT i els tot terreny Q3 i Q5–, dels quals uns 577.000 estarien rodant per Alemanya.

L'acció de la fiscalia té com a objectiu “aclarir les responsabilitats” dins del grup i s'adreça cap a Martin Winterkorn, l'antic primer executiu de l'empresa, que va dimitir dies després que sortís a la llum la manipulació de motors dièsel a gran escala per amagar-ne les emissions contaminants reals.

Denúncies

Res no fa pensar que, amb la dimissió del president, s'hagi aconseguit controlar el tsunami en el sector provocat per aquestes revelacions. La fiscalia alemanya ha activat les seves accions, com a resposta a les nombroses denúncies presentades contra VW i contra el seu fins ara màxim responsable. El setmanari Der Spiegel advertia ahir, en un article d'opinió, que per molt espectaculars que puguin semblar les investigacions contra Winterkorn, els efectes reals seran previsiblement minsos. La justícia alemanya té poc marge d'actuació contra els delictes d'aquestes característiques, explicava la publicació alemanya.

Els danys provocats, en canvi, poden ser immensos. Segons la primera cadena de la televisió alemanya, ARD, les accions de VW –amb dotze marques, cent fàbriques i una plantilla de 600.000 treballadors arreu del món– han perdut arran de l'escàndol més d'un 30% del seu valor. I, enmig de tot plegat, l'edició dominical del diari Frankfurter Allgemeine, considerat un referent de la premsa seriosa alemanya, afirmava que VW havia rebut ja el 2011 importants advertències sobre el trucatge a gran escala d'aquests motors dièsel, però que els seus responsables no hi van saber reaccionar com requeria el cas.

LES XIFRES

2,1
milions
d'automòbils de la marca Audi podrien tenir el motor trucat per minimitzar les emissions.
1,2
milions
de cotxes de la marca Skoda estan sota sospita per modificacions en el motor dièsel.

La UGT veu “deplorable” que l'Estat reclami els ajuts

El sindicat UGT de Catalunya, amb majoria al comitè d'empresa de Seat, exigeix al govern espanyol que rectifiqui i que deixi d'exigir a la companyia automobilística la devolució de les ajudes rebudes en concepte de vehicle eficient per aquells cotxes venuts i afectats pel frau de les emissions de gas com va declarar el ministre José Manuel Soria dissabte passat. El sindicat considera “deplorable” l'actitud del govern espanyol i diu que, en lloc de fer costat a l'empresa i als treballadors, “centra els seus esforços a agreujar la crisi encara més i, d'aquesta manera, posa en risc milers de llocs de treball a Catalunya”.

Accions per sota dels 100 euros per primer cop en anys

Les accions de VW van caure ahir un 7,46%, malgrat el nomenament de Matthias Müller com a president executiu. Els títols van tancar la sessió a la borsa de Frankfurt pagant-se a 99,3 euros, 8 euros menys que divendres passat. A més, és la primera vegada en quatre anys que l'acció cotitza per sota dels 100 euros.

Reunió de ministres de la UE dijous per debatre l'afer

Els ministres d'Indústria de la Unió Europea (UE) debatran demà passat l'escàndol de Volkswagen en el marc del consell de competitivitat. L'executiu comunitari ha convidat els estats membres a fer “les investigacions necessàries a escala nacional” per tal de poder identificar el nombre de vehicles certificats a la UE que estaven equipats amb dispositius falsejats i prohibits per la UE.

El comissari europeu d'Afers Econòmics, Pierre Moscovici, va reconèixer ahir que l'escàndol a l'entorn de Volkswagen ha suscitat dubtes de credibilitat més enllà de l'empresa, a banda d'un “clar dany” d'imatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia