Economia

Seat xifra en 700.000 els cotxes amb el motor trucat

És un 6,3% del total de vehicles afectats al món

L'Estat li reclamarà ara les ajudes atorgades amb el pla Pive

Volkswagen retira del mercat espanyol 3.320 vehicles amb el programari il·legal

Seat ha con­fir­mat final­ment que 700.000 vehi­cles de la marca incor­po­ren en els seus motors el pro­gra­mari que fal­se­java les emis­si­ons de gasos con­ta­mi­nants, la qual cosa repre­senta el 6,3% del total de vehi­cles afec­tats, que és d'11 mili­ons a nivell mun­dial. La marca és la que menys vehi­cles afec­tats té dins el grup, en què des­ta­quen els més de 6,8 mili­ons d'uni­tats de Volkswa­gen (entre turis­mes i vehi­cles indus­tri­als), els 2,1 mili­ons de cot­xes de la marca Audi i els 1,8 mili­ons de Skoda. Tots ells inclo­uen el motor dièsel EA189, equi­pat amb un pro­gra­mari dis­se­nyat per mani­pu­lar les emis­si­ons.

Caldrà saber ara on estan col·locats aquests cot­xes, perquè la xarxa comer­cial que Seat té arreu del món els ha dis­tribuït en aquells països on té mer­cat. La casa tre­ba­lla en l'ela­bo­ració d'una relació de països afec­tats.

De la mateixa manera, ahir Seat i el grup Volkswa­gen-Audi van orde­nar reti­rar dels seus con­ces­si­o­na­ris al mer­cat espa­nyol un total de 3.320 vehi­cles nous que incor­po­ren el motor en qüestió. Es tracta de models de les mar­ques Seat, Volkswa­gen, Audi, Skoda i Volkswa­gen Vehi­cles Comer­ci­als i la mesura, segons fonts de Seat, s'aplica de forma “pre­ven­tiva” i “en com­pli­ment de la legis­lació en vigor”. La sus­pensió estarà vigent de manera tem­po­ral fins que es deter­mini si cal apli­car una solució tècnica o, en cas que sigui necessària, fins que aquesta s'imple­menti.

És pre­vist que el fabri­cant auto­mo­bilístic ale­many i totes les seves mar­ques pre­sen­tin aquest mes d'octu­bre a les auto­ri­tats les solu­ci­ons i mesu­res tècni­ques a pren­dre amb els vehi­cles que inclo­uen el motor dièsel EA189 EU 5 mani­pu­lat. Men­tres­tant, Seat posarà en marxa en breu –pro­ba­ble­ment aquesta mateixa set­mana– un pàgina web a Inter­net en la que els pro­pi­e­ta­ris de vehi­cles de la marca sus­cep­ti­bles d'estar equi­pats amb un motor dièsel mani­pu­lat puguin intro­duir les seves dades i saber amb exac­ta­ment si el seu cotxe està afec­tat.

A més, la com­pa­nyia ha con­fir­mat que es posarà en con­tacte direc­ta­ment amb els pro­pi­e­ta­ris dels vehi­cles equi­pats amb els motors mani­pu­lats per infor­mar-los de la situ­ació. De la mateixa manera, la cen­tral de la marca està en con­tacte amb els con­ces­si­o­na­ris, segons expli­cava ahir un por­ta­veu de Seat. El grup entén que en una situ­ació de crisi de cre­di­bi­li­tat com l'actual, la comu­ni­cació i trans­parència són fona­men­tals.

L'Estat reclama els ajuts

Afe­gint més lle­nya al foc, des de l'Estat espa­nyol s'insis­teix que la com­pa­nyia haurà de retor­nar els ajuts rebuts i ahir el minis­tre d'Indústria, José Manuel Soria, anun­ci­ava que li recla­marà tot el que s'havia abo­nat en els plan d'eficiència energètica, el cone­gut com a pla PIVE. Dels 2.000 euros boni­fi­cats en el pla per cada vehi­cle nou adqui­rit, 1.000 euros pro­ve­nen dels Pres­su­pos­tos Gene­rals de l'Estat (PGE), una quan­ti­tat que no li serà recla­mada al con­su­mi­dor, que “ha estat enga­nyat en la seva bona fe havent com­prat un vehi­cle que creia més efi­ci­ent”.

“A l'empresa no li ha sem­blat mala­ment que se li reclami, ja que hi ha un reco­nei­xe­ment explícit per part seva que s'ha pro­ce­dit a ins­tal·lar aquest pro­gra­mari que no mesu­rava cor­rec­ta­ment les emis­si­ons”, va dir Soria.

La decisió del govern espa­nyol ha estat cri­ti­cada pels sin­di­cats i la UGT li exi­gia “res­pon­sa­bi­li­tat” i “com­promís” vers els tre­ba­lla­dors de Seat en comp­tes de “posar en risc milers de llocs de tre­ball direc­tes i indi­rec­tes a Cata­lu­nya”. Ahir el comitè xifrava en 120.000 els tre­ba­lla­dors a l'Estat en aquesta situ­ació.

LA XIFRA

2.000
euros
de bonificació reben els compradors de cotxes ambientalment eficients, dels quals 1.000 surten dels PGE.

La plantilla de Seat se sent estafada, segons el comitè

Els treballadors de les plantes de Seat a Martorell i Volkswagen a Navarra “són víctimes del frau que hagi pogut cometre el grup”, segons un comunicat signat pels màxims responsables sectorials de la UGT, entre els quals hi ha el president del comitè d'empresa, Matías Carnero. El sindicat vol que es depurin responsabilitats, reclama al grup que mantingui les inversions i a les administracions que defensin “l'absència de responsabilitat de les plantes espanyoles”.

Màxima exigència del govern català, segons Felip Puig

La Generalitat tindrà “màxima exigència i màxim acompanyament” amb Seat, segons va dir ahir el conseller d'Empresa, Felip Puig. “Tothom ha de complir la llei però no cal recordar-ho constantment”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia