Alimentaria Exhibitions busca aliats per reproduir el saló a Xile i a la Xina
La firma, capital 100% Fira Barcelona, es troba en un moment de prospecció de mercats internacionals per ser el referent a l'Amèrica Llatina
La contractació
a Alimentaria Barcelona ha augmentat 8 punts
Alimentaria Exhibitions, l'empresa que organitza una de les tres fires d'alimentació més importants del món, Alimentaria Barcelona, vol fer un nou mos al mercat internacional.
El seu director general, Antoni Valls, ha anunciat que estan preparant el salt a Xile i a la Xina. En la primera destinació, les negociacions estan més avançades i calculen que a mitjan 2016 ja podrien ser-hi presents mitjançant la fira Expofoodservices.“Tot i que encara no està signat, estem ultimant els detalls per a un acord de col·laboració amb l'empresa local que organitza aquest saló”, avança Valls. Alimentaria Exhibitions s'ha marcat com objectiu ser el referent a l'Amèrica Llatina, “perquè entenem que és el nostre diferencial respecte a les altres fires d'alimentació”, diu Valls.
En el cas del mercat asiàtic, el director general de la companyia reconeix que la prospecció està en una etapa més inicial, però que s'han marcat a mitjà termini poder arribar a un acord de col·laboració també amb una empresa local.
Segon intent.
De fet, és així com ja han funcionat, i amb èxit, en d'altres mercats. La fira d'alimentació que organitzen a Mèxic des de fa catorze anys n'és un exemple. El mes de juliol passat van fer un nou salt per convertir-se en líders del mercat, a través de l'acord amb un nou soci: l'Asociación Nacional de Tiendas de Autoservicio y Departamentales, una agrupació de la gran distribució organitzada i que representa al voltant del 3% del PIB a Mèxic. L'acord estratègic permet retroalimentar, a més, la relació bilateral Espanya-Mèxic. “No aspirem a entrar en adquisicions. Nosaltres aportem la força internacional per convertir els salons amb els quals ens aliem en referents”, insisteix Valls.
El nou soci farà multiplicar per set el nombre de metres d'exposició, en passar de 3.000 metres quadrats que ocupaven fins ara a 20.000.
No és la primera experiència que fan en el mercat internacional; de fet, ja fa 25 anys que se celebra Alimentaria a Lisboa, focalitzada en els països de parla portuguesa, i poc abans ja havien fet un intent fallit al Magreb.
A banda de l'aportació al negoci que li poden suposar les seves incursions internacionals, ara com ara la joia de la corona d'Alimentaria Exhibitions és Alimentaria Barcelona, que els representa un 80% del negoci de la companyia. Després d'uns anys de constrenyiment lligat a la crisi, Valls avança que per a la pròxima edició (que se celebrarà l'abril del 2016) han recuperat la posició d'abans de la crisi, i fins i tot l'han millorat. De fet, segons explica Valls, en termes de contractació de metres estan vuit punts per sobre que abans de la crisi. Ara com ara ja tenen més del 75% de l'espai contractat i han incrementat en un 35% la inversió pressupostària per captar i fidelitzar nous clients internacionals. Enguany, Alimentaria farà un incís especial en dos dels sectors locomotora de la indústria alimentària a Catalunya: el del vi i el de la carn.
A més d'Alimentaria Barcelona, la companyia organitza Alimentaria Foodtech, un saló dedicat a la tecnologia alimentària que se celebra cada tres anys, i Barcelona Degusta, que va destinada al consumidor final.
Alimentaria Exhibitions és ara com ara una unitat de negoci satèl·lit de Fira Barcelona, amb forma jurídica de societat limitada unipersonal. La firma té serveis corporatius compartits amb la institució firal com ara l'àrea d'administració i finances o màrqueting. La part estratègica de negoci, però, ve desenvolupada per Alimentaria Exhibitions.
Alimentaria Exhibitions busca aliats per reproduir el saló a Xile i a la Xina