Economia

Empreses

Els interruptors fan 100 anys

El fabricant català de material elèctric Simon Holding commemora enguany el seu centenari i tanca l'exercici amb un increment de vendes del 17%

Present en 93 països, no es planteja nous mercats, tot i que s'estrena al Salvador

L'escas­se­tat de mate­rial pro­vo­cada per la Pri­mera Guerra Mun­dial va encen­dre l'enginy d'Artur Simon, un lam­pista que l'any 1916, en un petit taller d'Olot, va començar a fabri­car por­talàmpa­des, el pri­mer dels quals per a ús propi i
la resta, encàrrecs que anava cobrint gràcies al boca-ore­lla. La neces­si­tat, la bona feina i la visió de negoci van ser els tres pilars sobre els quals es va assen­tar el que avui s'ha con­ver­tit en un gran grup inter­na­ci­o­nal, amb una fac­tu­ració que supera els 300 mili­ons d'euros (304 l'any 2015) i amb presència en prop d'un cen­te­nar de països. L'any de la cele­bració del cen­te­nari de la casa, doncs, comença amb bons resul­tats.

El fabri­cant de mate­rial elèctric català –se'n fa càrrec la quarta gene­ració fami­liar– va tan­car l'exer­cici de l'any pas­sat amb un incre­ment del 17% en les ven­des, gràcies sobre­tot a l'evo­lució del mer­cat espa­nyol, que va millo­rar per segon any con­se­cu­tiu i va aug­men­tar la fac­tu­ració en un 12%. Això els ha permès, entre altres coses, aug­men­tar la plan­ti­lla de 830 per­so­nes en una qua­ran­tena de pro­fes­si­o­nals. A banda d'aques­tes 800, Simon dóna feina a 3.000 per­so­nes més, la mei­tat de les quals a les plan­tes de la Xina. I és que el negoci inter­na­ci­o­nal té un pes pre­do­mi­nant i repre­senta el 63% de la fac­tu­ració, men­tre que el 37% res­tant cor­res­pon a l'acti­vi­tat a l'Estat espa­nyol.

Aquest any, la situ­ació econòmica glo­bal els fa ser més cauts i con­fien a aug­men­tar el negoci en un 4%, per la bai­xada d'acti­vi­tat a la Xina i el des­cens del negoci en països emer­gents com ara el Bra­sil (on ja van caure durant el 2015) i Rússia. Amb presència inter­na­ci­o­nal en 93 països, la com­pa­nyia no es plan­teja nous mer­cats, segons va reconèixer el direc­tor gene­ral, Luis Lopez­bar­rena en una tro­bada recent amb la premsa. Amb tot, a finals del 2015 han estre­nat presència al Sal­va­dor i no des­car­ten noves ober­tu­res si l'opor­tu­ni­tat és clara.

Per àrees de negoci, la il·lumi­nació, tant la inte­rior i com l'exte­rior, repre­senta al vol­tant del 20% i el mate­rial elèctric, una mica menys del 80%. Les divi­si­ons de pro­duc­tes per a la ter­cera edat i de mobi­li­ari urbà estan actu­al­ment “con­ge­la­des”, segons va adme­tre Lopez­bar­rena, que va dir que no les des­cui­da­ran, però que esta­ran a l'expec­ta­tiva de l'evo­lució dels dos àmbits.

El màxim direc­tiu de la casa va remar­car l'aposta per la inno­vació
i va recor­dar: “Som una de les empre­ses que més paten­ten”, amb nove­tats a escala mun­dial. “Amb la crisi, no parem el ritme d'R+D i aquest any pre­sen­ta­rem pro­duc­tes que es van començar a tre­ba­llar fa qua­tre anys”, va expli­car. El que sí que va des­car­tar és fer noves inver­si­ons pro­duc­ti­ves el 2016.

Un segle il·luminant
Els actes previstos per celebrar els primers cent anys de la companyia s'han fet més pensant en els gairebé mil treballadors que té a l'Estat espanyol que no pas en la projecció pública de la marca d'il·luminació i material elèctric. Així, dies enrere, es va poder veure en tots els centres de treball un documental commemoratiu i es preveu que s'inauguri també en els pròxims mesos una exposició divulgativa que repassarà els cent anys de vida de la marca, des del naixement en un petit taller d'Olot fins a la creació d'un gran grup multinacional que factura més de 300 milions d'euros i que té presència en prop d'un centenar de països.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.