Borges sortirà a borsa i destina 30 milions a conreus
L'empresa reusenca busca finançament per cultivar 2.500 hectàrees d'ametllers al sud de l'Estat i de Portugal
L'objectiu és promoure la producció pròpia i reduir la compra de producte a tercers
La junta general i el consell d'administració de Borges International Group han aprovat una ampliació de capital, que s'efectuarà al llarg dels pròxims dotze mesos, amb l'objectiu d'aconseguir els 30 milions d'euros necessaris per cultivar 2.500 hectàrees d'ametllers al sud de l'Estat i de Portugal. L'objectiu d'aquesta operació és obtenir una major ràtio d'autoabastament d'ametlles, un fet que permetrà estalviar costos i millorar els beneficis de l'empresa reusenca. L'ampliació de capital es farà en un 70% a través de l'emissió de deute bancari i un 30% mitjançant la sortida al mercat continu. És a dir, Borges surt a borsa per aconseguir part dels diners que suposa aquesta inversió, a través de grans o petits inversors.
“L'objectiu de l'operació és que la família Pont mantingui un 70% de l'accionariat de l'empresa, mentre que la resta estaria en mans dels nous inversors”, va assegurar ahir el conseller delegat de Borges International Group, David Prats, que considera que les turbulències a la borsa dels últims mesos no afectaran el projecte. “És veritat que hi ha incertesa, però la naturalesa de l'operació requereix una inversió especial, no d'aquells que estan tot el dia pendents de la cotització. Un arbre no dóna rendiment fins després de vuit anys”, va subratllar Prats.
L'ampliació de capital ve precedida de la divisió del grup en tres branques, que es dediquen als aliments, els olis i els fruits secs. Precisament, la Borges Agricultural & International Nuts (BAIN) és la divisió que afrontarà aquesta operació, amb l'objectiu que en el termini d'onze anys hi hagi una producció vertical de fins a 5.000 hectàrees d'ametllers. Les plantacions de regadiu, segons va indicar Prats, se situaran al sud de l'Estat i Portugal per motius climàtics.
Només un 6,8% dels productes que Borges ven són propis. Segons dades facilitades per l'empresa, tan sols un 6,8% (1.400 hectàrees) del miler de productes que comercialitza el grup són produïts internament, una xifra que encara és més minsa en el cas de l'ametlla.
“Hem de comprar el producte a tercers”, va afirmar Prats. De fet, un 70% depèn de collites dels Estats Units, mentre que la resta prové d'Austràlia i del territori estatal, dels centres de producció associats que hi ha a Almeria i Castelló. Prats va detallar que cada any s'aniran incorporant entre 400 i 500 hectàrees, per tal que en cinc anys la inversió ja sigui real i pugui estar a ple rendiment en sis més.
Els clients del grup
Respecte a la tipologia d'ametlles que s'hi treballaran, el conseller delegat de Borges International Group va detallar que “hi haurà noves varietats”. A més, Prats va assegurar que hi haurà una ampliació progressiva de la plantilla, però sense poder concretar encara xifres.
“Ja hem contractat un equip tècnic que ha dissenyat el projecte i a mesura que es facin les inversions agrícoles es crearan llocs de treball”, va explicar el conseller delegat, que sí que va detallar que l'empresa té ara 350 treballadors fixos i supera els 400 en èpoques de més feina.
Segons dades de l'empresa, les vendes anuals superen els 200 milions d'euros i un 70% d'aquestes es realitzen business to business, és a dir, a clients que volen un producte específic de qualitat.
Aquest seria el cas de les empreses de gelats que necessiten ametlles, per exemple. Un 30% de productes es venen a tercers i aquests el comercialitzen sota marques blanques. Finalment, un 10% restant es destina a la divisió Borges Group Branded Food, encarregada de traslladar als supermercats les bosses amb la marca específica de l'empresa reusenca.
Malgrat tenir la seu principal a Reus, Borges no ha apostat per fer inversions agrícoles al Camp de Tarragona, una decisió que Prats ha justificat perquè les hectàrees estan massa diversificades entre propietaris i els riscos, des d'un punt de vista meteorològic, són elevats.
LA XIFRA
Agrupació de sis filials per fer el salt al parquet
Borges Agricultural & Industrial Nuts (BAIN) ha culminat un procés d'integració societària pel qual agrupa sis filials (Frusansa, Borges SAU, Almendras de Altura, Borges of California, Frusesa i Palacitos), que gestionen un total de 1.368 hectàrees de cultius propis a l'Estat espanyol i els EUA, amb vendes en 56 països i amb una facturació de 206,5 milions d'euros al tancament de l'exercici 2015, a 31 de maig. Durant l'any passat, les societats del nou grup han processat i comercialitzat un total de 35.130 tones de fruits secs, fruits dessecats i aperitius, dels quals un 47,8% corresponen a ametlles; un 10,4%, a nous, i un 1,4%, a pistatxos. El 40,5% restant prové de l'activitat comercial d'altres fruits secs, fruits dessecats i aperitius.
En concret, les companyies van sumar l'exercici passat 16.776 tones d'ametlles comercialitzades, l'equivalent a un 6,9% del consum als principals països de la UE (Espanya, França, Regne Unit i Alemanya) i a l'1,5% del consum mundial. Pel que fa a les nous, se n'han comercialitzat 3.650 tones, un 2,7% de consum als països europeus i un 18,3% a l'Estat.