Economia

Logística

Els megacamions comencen a rodar

La Seat i el grup logístic Sesé activen el primer recorregut a l'Estat per a aquests camions, que fan 25,25 metres

El govern espanyol va aprovar la seva circulació al desembre i està pendent d'aprovació el reglament

La companyiacatalana de logística Lotrans Portes ultima també la compra de tres unitats

Fa 25,25 metres, és a dir, l'equivalent a una piscina semiolímpica o a un edifici de vuit plantes, amb la diferència que en aquest cas parlem d'un camió, un megacamió per ser més exactes. Ahir Catalunya es va convertir en pionera a l'Estat a acollir la primera prova pilot en ruta exterior d'un d'aquests vehicles. El projecte, impulsat des del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC), l'han posat en marxa la companyia aragonesa Grupo Sesé i la Seat. Ahir la primera va fer el trajecte de 40 quilòmetres que separa la seva planta de Palau-solità i Plegamans de la factoria de Seat a Martorell.

El megacamió presentat ahir té una massa màxima autoritzada de 60 tones (davant les 40 tones dels camions normals, que tenen una llargada de 18,75 metres) i una capacitat de càrrega de fins a un 57% més de volum, i suposa, segons va explicar ahir el director de la divisió de transport de Sesé, Federico Ballester, “una reducció del nombre de camions que circulen per les carreteres, cosa que genera un estalvi de costos i d'emissions de CO2 de fins al 14%”. Això sí, aquests megacamions demanen –va assenyalar– “clients que moguin prou volum i amb prou freqüència i que apostin per aquesta alternativa”. I aquí és on entra el fabricant d'automoció. Seat té previst posar en marxa tres rutes amb megacamions amb Sesé. A la que es va presentar ahir preveu afegir-hi una ruta amb Madrid de 600 quilòmetres d'aquí a uns mesos i més endavant una amb Portugal, de 1.100 quilòmetres. Segons va explicar ahir el responsable de planificació logística de Seat, Manuel Servent, amb la posada en marxa d'aquestes rutes preveuen reduir en 200.000 euros els costos per camió i any, 300 tones de CO2 i un 30% el volum de camions en circulació. El CIAC calcula un estalvi del 22% en els costos logístics, un factor més que atractiu per als grans fabricants.

De fet, va ser en part la pressió d'aquests fabricants la que va fer possible que el desembre passat l'Estat aprovés la seva circulació. Ho han fet també altres estats com ara Portugal, els Països Baixos o els països nòrdics, però està pendent que França o Alemanya facin el mateix pas, per la qual cosa ara com ara les rutes europees són complicades.

El sector, però, confia que això passarà aviat, igual que l'aprovació de la normativa estatal que ha de desplegar el seu ús. De moment cal autorització de Trànsit per a les rutes. Mentre es fa això altres empreses de logística estudien les oportunitats dels megacamions. És el cas de la catalana Lotrans Portes, que ultima la compra de tres vehicles. “Som conscients que ens tirem una mica a la piscina, però apostem per donar solucions diferents als nostres clients i ser més eficients”, explica el responsable de l'empresa, Jesús Lozano. El cost d'aquests megacamions depèn del model que s'esculli, però pot superar els 200.000 euros.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va posar també ahir l'accent en la seguretat d'aquests vehicles, en l'efecte sobre la via, i va afirmar que “és una aposta de seguretat viària perquè circularan menys camions”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia