FRAN RIPOLL
PRESIDENT DEL CLUB NÀUTIC EL BALÍS
“Voldríem tenir un campió del món de vela nascut aquí. Tot arribarà”
Regatistes d’arreu del món es reuneixen al port Balís que acull el Mundial Màster Finn. El club, que ja té mig segle de vida, és un referent de competicions nàutiques internacional
Teniu molts regatistes però poc vent.
El Maresme no és el millor camp de regates, malauradament. Fins al darrer moment estem pendents a veure si tenim sort per començar les competicions. El vent és l’única cosa que no podem controlar els qui fem vela i això ja ho saben els participants. L’espectacle serà veure els dos camps de regata de 170 vaixells cadascun.
És el primer mundial de Finn. Com és aquesta embarcació?
És una embarcació d’un sol pal i una vela que es considera la més dura dins els vaixells d’un sol tripulant. És l’únic que ha sigut considerat olímpic des que la vela està a les olimpíades.
No és la primera regata internacional. Aquest és l’objectiu?
Fa quatre anys vam portar l’europeu de J80 i l’any passat la prova del mundial de motos d’aigua. Ara preparem dos campionats internacionals més, un altre de motos i el de la classe Europa l’any que ve. Tot i ser un club petit de 3.000 socis, segons la Federació de Vela som els primers del Mediterrani pel que fa a títols, campionats i campions. Ara mateix tenim set embarcacions olímpiques preparant-se per anar a Tòquio.
Teniu un bon palmarès olímpic?
A les darreres olimpíades vam tenir Bàrbara Cornudella i Sara López. Aquests dies navega al Màster el campió olímpic als jocs de Barcelona 92 Josep Maria van der Ploeg.
Organitzar una regata de veterans com aquesta què implica?
Hi participen regatistes a partir de 40 anys i sense límit d’edat. És més complicat d’organitzar perquè s’ha de garantir més embarcacions de rescat per si algú cau a l’aigua i té dificultats per navegar. Tots són llops de mar amb molta experiència.
Són més de 300 regatistes al port. Això vol dir logística?
Tenim 353 regatistes vinguts de 32 països. Fa dos anys que organitzem la trobada treballant amb 180 persones involucrades. Per a ells és una setmana de regata però també de festa. N’hi ha que han vingut ja fa dies i acompanyats, per això els oferim un programa d’activitats per visitar Figueres, Barcelona o pujar amb els trenets fins al poble.
Quina és la repercussió que té la cita al territori?
Calculem que l’esdeveniment té una repercussió d’1,5 milions d’euros ja que s’allotgen, visiten i consumeixen a la zona. Els vam rebre amb una copa de vi d’Alella i avui menjaven maduixes del Maresme. Ells venen a competir però s’enduran l’experiència de descobrir el territori.
El Balís és una marca que ven. Teniu suport d’institucions?
Aquest mundial es podria haver fet a molts llocs del món. Està clar que venem comarca i tenim el suport logístic dels ajuntaments propers. Ens ajuden en allò que poden però ens agradaria que fos més. Som l’entitat que portem el nom de Llavaneres arreu i ens agrada dir que som el port nàutic de les tres viles: Llavaneres, Sant Vicenç de Montalt i Caldetes. Hi ha moltes coses que ens uneixen i ens agradaria tenir un campió del món de vela nascut aquí. Tot arribarà.
Com es fa estimar la vela?
S’han de promoure els esports nàutics des de la formació. Per l’escola de vela hi passen 4.000 alumnes cada any. Els que naveguem amb tripulació valorem la sensació d’equip i de treballar junts. Fent vela acabes confiant plenament en els teus companys. Estem formant gent que valora la natura, el risc i que ha de navegar ràpid per passar la boia abans que el del costat.
Tampoc és un esport popular.
No es barat, però té més fama d’elitista del que realment és. Ser soci del Balís no és més car que altres clubs, amb una quota de 50 euros la família. No cal tenir embarcació pròpia per disfrutar i sortir a mar. Pots venir a l’escola o que un amic et tregui a fer el volt.
El port ja té 50 anys i una concessió per renovar.
Haurem de lluitar la concessió el 2020 al port vell i a la zona nova el 2022. Fa molt de temps que treballem el projecte per guanyar la concessió que es planteja per 25 anys més. La nostra trajectòria d’esport i compromís amb el territori al llarg de 50 anys també confiem que ens avali quan arribi el moment.
Ha envellit bé el port?
Tenint en compte els anys que té està força bé, però la concessió ens donarà una oportunitat per modernitzar-lo. Tenim una bona ocupació de prop del 80% i s’ha d’avançar cap a un port intel·ligent amb tecnologia i nous serveis. Ara els vaixells s’han engreixat i els amarratges són estrets.
Quan va començar a navegar?
El meu primer vaixell va ser un 420 que em van regalar quan tenia 14 anys. D’això ja fa 46 anys, que era molt a l’inici del club, i no he deixat mai de navegar. És fantàstic.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.