Esports

"Hamilton i Alonso no s'han de picar al primer revolt"

ENTREVISTA: Joan Villadelprat, director esportiu de l'Epsilon Euskadi de Fórmula 3

Comença una setmana gran per a la Fórmula 1. Diumenge es disputa el Gran Premi del Brasil, l'última cursa de 2007, i allà tres pilots, Hamilton, Alonso o Raikkonen poden emportar-se el títol mundial. L'emoció està garantida i el morbo també per la batalla interna a l'equip McLaren, la primera entre els pilots, i la segona entre l'asturià i el seu equip. Ron Dennis, el patró de McLaren, ha garantit la igualtat de tracte entre els seus pilots, però la FIA tindrà un comissari dins el box per assegurar-se'n. La cita té tots els ingredients i per analitzar-la a fons, no hi ha res millor que escoltar un expert d'aquest mon de la F-1 i ex'de McLaren com Joan Villadelprat.

Té un pronòstic per a aquest final d'infart al Brasil?
És molt difícil fer un pronòstic. Jo crec que la cursa la guanyarà un Ferrari, però espero que Fernando Alonso sigui qui s'emporti el títol.

¿Pot visualitzar l'estratègia dels dos equips en aquesta última cursa?
Ferrari no té altre remei que anar a guanyar descaradament. Hamilton té molt a perdre i res a guanyar. En aquest sentit, si jo fos a McLaren intentaria que regnés la pau i que Hamilton i Alonso no es piquessin al primer revolt, una possibilitat molt factible si la qualificació els situa un al costat de l'altre a la graella.

Vostè coneix bé Ron Dennis, perquè ha treballat uns anys amb ell. ¿Creu que ha gestionat bé l'ambició dels dos pilots?
No, però no és una qüestió d'ambició dels pilots. El que no s'ha gestionat bé és una situació molt clara, en què hi ha un pilot que era el número u, pel qual s'ha fet la inversió i s'han gastat tot els calés. En aquest sentit, crec que s'ha equivocat. Ha volgut jugar com si tingués Alain Prost i Ayrton Senna, que eren dos campions del món, i no era el cas, perquè es tractava d'un doble campió del món contra un que començava. Hamilton és un crac i possiblement guanyarà molts campionats en el futur, però el seu rol i el d'Alonso a l'equip s'han gestionat fatal.

¿Creu que pot haver-hi alguna clàusula al contracte d'Alonso que no s'hagi respectat?
N'estic convençut. D'entrada que no s'hagi respectat el seu estatus de número u i, a més, públicament. Insisteixo que això no vol dir que l'asturià hagi de tenir una diferència respecte a l'altre cotxe; en aquest sentit estic ben segur que no hi havia cap clàusula que digués que ell havia de tenir un cotxe millor que el de Hamilton. El que sí que hi ha són estatus, que fan referència al pilot que prova les coses, que és la referència de l'equip, etcètera. Ser el número u de l'equip és això.

Veu Alonso l'any que ve a McLaren?
Jo li aconsellaria que s'hi quedés i marxés a Ferrari el 2009.

En cas que Alonso no fos campió, ¿creu que li seria més fàcil abandonar McLaren a final d'aquest any?
Imaginem que Hamilton guanya el títol. En la meva opinió, què podria ser millor per a Alonso que guanyar-lo amb les mateixes eines i amb un equip anglès. Si jo fos pilot aquest seria el meu repte prioritari. Perquè si marxa a un altre equip i guanya sempre hi haurà el dubte que si un cotxe és millor o pitjor que l'altre. En canvi, al mateix equip no hi ha dubte, els cotxes són iguals. En aquest sentit, jo sí que estic convençut que McLaren sempre ha anat amb dos cotxes iguals.

Si al Brasil Hamilton i Räikkönen quedessin fora de combat, ¿és una hipòtesi plausible que McLaren provoqués l'abandonament d'Alonso per fer campió a Hamilton?
Això no existeix. És clar que després de tots els merders que hi ha hagut i el mal rotllo que existeix, fa la sensació que potser a McLaren veuen més el futur amb Hamilton que no pas amb Alonso. Però això no vol dir que quan tens la possibilitat que un dels teus pilots guanyi no ajudis al màxim. Amb la sort de tenir dos pilots amb opcions, sigui qui sigui campió, guanya McLaren, n'estic convençut. I el ridícul més gran que podria fer McLaren aquest any és actuar d'una altra manera i que el títol se l'acabés enduent un Ferrari. Després d'haver perdut el campionat de constructors, si a sobre perd el de pilots per aquest problema entre Hamilton i Alonso seria el treball més nefast de McLaren en la seva història.

¿Esperava que Hamilton fos tan bon pilot com ha demostrat ser?
Ens ha sorprès a tots. Jo estava convençut que era molt bon pilot i veient com pugen els joves, entre ells el meu pilot Robert Kubica [ara a BMW, va sortir de la factoria de l'Epsilon Euskadi], estava segur que tindria opcions de ser un gran campió algun dia, però la velocitat amb què ho fa, l'adaptació als circuits, la seguretat amb què ha corregut en circumstàncies difícils, la regularitat de ser sempre al podi... Tot plegat ha estat una sorpresa i penso que això mateix és el que li ha trencat els esquemes a Dennis i a McLaren.

I la FIA? Què en pensa de la sanció a Alonso després del GP d'Hongria?
No hi estic d'acord en absolut. Crec que és una injustícia total perquè es tractava d'una decisió de l'equip i la FIA no tenia per què intervenir-hi.

I de la decisió de no sancionar Hamilton al Japó per la frenada amb el safety car en pista, què me'n diu?

La veritat és que jo no vaig veure res d'estrany en l'actuació de Hamilton. És cert que en un moment determinant va tirar cap a la dreta i els altres dos cotxes cap endavant, Webber va frenar per no passar-lo i Vettel no el va veure i va topar. Per a mi és un accident de cursa, sense mala intenció i no crec que s'hagués de sancionar.

¿És possible que Renault ja tingui firmat Alonso com afirmava dies enrere el diari alemany Bild?
Vaig fer-me llegir l'article i també diu que això dependria que McLaren ho permetés. Això vol dir que si tens un contracte signat depenent que un altre et deixi anar, bàsicament no tens res firmat. El que sí que crec que hi ha és un acord verbal pel qual si es dóna la circumstància que Alonso pot sortir de McLaren -i perquè passi això l'ha de deixar marxar Ron Dennis o algú ha de pagar, i això no serà barat-, Renault serà una possibilitat en ferm. Però no crec que fos per tres anys. Crec que hi hauria algun altre tracte amb Ferrari per al 2009.

Que McLaren espiés a Ferrari té a veure amb la competitivitat dels McLaren?
Res i molt, per dir-ho d'alguna manera. Vull dir que en aquell dossier famós hi havien dades que t'indiquen el camí. No és que tu els hagis de copiar, però sí que t'indiquen el resultat d'experiències amb els pneumàtics, el repartiment de pesos al cotxe i moltíssimes coses més. Si estàs mal encaminat, això et pot portar pel camí bo.

En aquesta polèmica, què pesa més: el guany en audiència o el cost en imatge de la F-1?
Jo crec que perjudica. Sens dubte, on hi ha marro la gent s'hi apunta, en aquest país i en altres, és propi de l'ésser humà, quan hi ha merder tothom escolta, opina i hi fot cullerada, però també penso que resta serietat a un esport i una gent que jo crec que són molt intel·ligents, li roba part de la gràcia a la F-1. A més s'ha parlat més del que calia, perquè d'espionatge n'hi ha hagut sempre.

Parlim de l'Epsilon Euskadi.
És un projecte meu, una empresa que vol compaginar esport, formació, investigació i producció. Estem fent una fàbrica al Parc Tecnològic de Vitòria, on tindrem un centre d'investigació amb el primer túnel de vent a l'Estat espanyol. En tres o quatre anys esperem ser unes 250 persones (200 enginyers mecànics i 50 estudiants). La idea és buscar que el món de la competició sigui una eina de formació. Tenim vuit cotxes en tres campionats internacionals diferents; també tenim una escola d'estudiants que ja són enginyers i passen onze mesos amb nosaltres, fent un màster teoricopràctic únic al món -cinc ja són a la F-1-. I en investigació estem fem el primer cotxe de Le Mans de l'Estat, que estarà llest el gener del 2008.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.