Esports

Canvis contra la crisi

Fórmula 1

El Mundial de F-1 torna aquest cap de setmana amb el Gran Premi d'Austràlia, primera cursa d'un campionat que comptarà amb una nova escuderia (Brawn GP) i que finalment no incorporarà -s'ajorna fins al 2010- el polèmic sistema de puntuació que havia de fer campió el pilot amb més victòries i no pas punts.

Inevitablement marcada per la crisi econòmica global, que s'ha traduït en reducció dels pressupostos dels equips, la competició arriba amanida per destacades novetats tècniques.

Arriba el KERS
Optatiu aquest any i obligatori el vinent, el sistema de recuperació d'energia cinètica (KERS) és un mecanisme que, a través d'un alternador i bateries d'alt voltatge, recupera l'energia produïda en les frenades i, durant 6,6 segons per volta, es tradueix en un màxim de 60 quilowatts (81,6 cavalls) de potència extra. Això permetrà tant facilitar els avançaments com defensar-se de l'atac dels rivals.

Els principals elements que poden dissuadir d'utilitzar aquest sistema són la calor que genera -que comporta complicacions a la refrigeració del cotxe- i sobretot el seu pes, que està entre 40 i 45 quilos.

Tornen els 'slicks'
Després de deu anys, els llisos tornen a ser els únics pneumàtics, cosa que es traduirà en més adherència a l'asfalt i que compensarà la retallada aerodinàmica. Les rodes, que aquesta temporada cobreixen l'espectre dur, mitjà, tou i supertou -intermedi i extrem, en pluja-, seguiran distingint el model més tou amb una franja de color, que passa de blanca a verda i del mig al lateral de la goma.

Aquest any Bridgestone no té l'obligació que els dos compostos triats per a cursa vagin seguits -a Melbourne, per exemple, es correrà amb supertou i mitjà (se salta el tou)- i això obligarà els equips a ajustar més la posada a punt.

Tres curses, un motor
La vida del motor, que passa de 19.000 a 18.000 revolucions, s'allarga una mica més i ara haurà de durar tres curses, tot i que no cal que siguin seguides. Cada equip disposarà de vint motors, vuit per a cadascun dels seus dos pilots i quatre més d'extres.

En cas que s'hagi de fer servir algun d'aquests motors de més -és a dir, el que seria el novè d'un mateix pilot-, es perdran deu posicions a la graella. D'altra banda, una mateixa caixa de canvis ha de durar quatre curses, aquestes sí consecutives.

Menys aerodinàmica
L'aerodinàmica es redueix en un 25 per cent i afecta tant l'aleró del darrere, que es fa més alt i més estret, com el del davant, més baix i més ample i amb la possibilitat d'oscil·lar uns 6 graus i un cop per volta per facilitar els avançaments.

D'altra banda, es prohibeix qualsevol altre tipus d'apèndix sortint del xassís. Finalment, també varien les dimensions del difusor del darrere, però s'han admès diverses interpretacions i de cara a Austràlia no seria estrany que hi hagués més d'una reclamació sobre això.

'Safety car'
Els pilots rebran instruccions de la FIA sobre el que cal fer quan el cotxe de seguretat sigui a la pista. A més a més, el pit lane estarà sempre obert.

Entrenaments
Es prohibeixen els entrenaments privats al llarg de la temporada, amb la qual cosa les evolucions dels cotxes s'hauran de realitzar els divendres de cursa, que guanyen pes. Per contra, la feina dels pilots provadors queda limitada als simuladors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Punt final a l’agonia

Girona
 

Hi ha dies que no surt res

Barcelona
 
 

Premi a la resiliència

Getafe
 

Oportunitat perduda de l’Hiopos al Buesa Arena (100-99)

Vitòria / Lleida
 

L’1x1 del Barça contra la Real

 
El protagonista
Yangel Herrera

Múscul i brega al servei de l’equip

Girona
 

El Pazo frena el Barça

barcelona / lugo