JOAN PEDRERO
PILOT DE MOTOS DE RAL·LI RAID I D’ENDURO
“El Dakar és una cursa contra un mateix i no perdona errors”
Onzè a la classificació general de motos, ha sumat el desè Ral·li Dakar de la seva trajectòria i recupera forces abans d’afrontar una nova edició de la cursa de motor més dura del planeta
Deu Dakar a la motxilla. Encara li queda camí per recórrer?
Crec que encara em queda molta corda, malgrat que ja sumo més de 150.000 quilòmetres de desert! Estic content i en forma, perquè el cos i la ment em responen i confio a poder continuar en els propers anys. He firmat una temporada més amb l’equip Sherco i tota la maquinària ja està en marxa amb vista al proper ral·li.
Els participants del ral·li asseguren que cada any és diferent. Ho comparteix?
I tant! Vas acumulant experiència, però el cert és que a cada edició el repte és més gran. Es tracta d’una carrera molt i molt dura, on no només has d’estar al 100% pel que fa a condicions físiques i mentals, sinó que cada dia has d’afrontar mil i un problemes i noves situacions que estàs obligat a resoldre si no vols quedar despenjat de la cursa. El Dakar no perdona els errors.
Satisfet amb l’onzè lloc?
No. Hem treballat molt durant tot l’any i tenia ganes que l’esforç es veiés recompensat amb una posició més alta. Malauradament hem tingut molts entrebancs que ens han fet perdre llocs. A cada jornada teníem sorpreses desagradables.
El Dakar l’afronta un pilot, però és una feina d’equip.
Totalment. Aquesta edició n’ha estat un exemple clar. A Sherco hem hagut d’afrontar l’abandonament dels dos companys a la cursa. Un fet que ha afegit encara més duresa a una prova que no dona treva. El repte a assolir era arribar a la meta i hem suat molt per aconseguir-ho.
Com es prepara un pilot de Dakar?
Diàriament i donant-ho tot durant l’entrenament. Sense excuses. És una feina de marató, no de curta distància. Vol constància i atenció constants.
I amb el plus que comporta la moto davant la resta de vehicles.
Estem més desprotegits davant els perills. Afrontem sols cada etapa, amb una mitjana de quinze hores diàries sobre la moto i som els que obrim pista sense saber del cert què ens podem trobar en el terreny. La nostra cursa és la més forta, sense discussió.
Ha tingut la temptació de deixar-ho córrer?
En aquesta edició el segon dia ja vam pensar que estàvem fora perquè vam tenir un problema amb la benzina. Vam aconseguir remuntar l’adversitat i al quart dia ens va passar una cosa semblant i vam tornar a recuperar-nos. L’esforç que se’ns va demanar era titànic.
Una cursa contra un mateix?
Sí, sens dubte. Estic convençut que tots els pilots han tingut la temptació de prémer el botó vermell i plegar en algun moment. Però en el meu cas em dec a una marca, en soc la imatge i tinc la responsabilitat de respondre davant la gent que ha confiat en mi. Per això és tan important la preparació prèvia, tant física com sobretot mental, per saber superar els entrebancs que et vas trobant.
Què en pensa dels pilots que fan el ral·li sense el suport d’un equip?
Jo vaig ser un d’ells! (riu). Penso que a la seva manera són herois, perquè a les dificultats que compartim tots s’hi afegeixen les que suposa fer-ho tot sols. Van a un altre ritme, perquè a ells no els marca el temps, sinó el repte d’acabar.
Se n’ha parlat molt, de la camaraderia i la germanor entre els participants del Dakar.
He viscut episodis de tot. És cert que els pilots professionals anem una mica a la nostra perquè estem competint i hi ha interessos barrejats. Però també ho és que he rebut el suport i l’ajuda d’altres pilots de marques rivals. Es fan grans amistats al Dakar.
Quan ha disfrutat més com a pilot, quan era amateur o ara com a professional?
Sens dubte quan no era professional i no tenia tantes pressions. Ara gaudeixes en els entrenaments, però a les curses et deus a una marca que aposta per tu i que t’exigeix una resposta.
Amb quin moment es queda d’aquesta dècada al Dakar?
N’hi ha molts, però potser amb la primera victòria en una etapa. Una sensació increïble.
I quin voldria esborrar?
Fa dos anys vaig tenir una caiguda molt forta que em va obligar a plegar. Van ser moments molt difícils.
Hi ha hagut pilots que s’hi han deixat la vida.
No hi penso, en això, perquè si ho fes segur que no hi tornaria.
I després de la moto el veurem dalt d’un cotxe o d’un camió?
No m’ho he plantejat encara, però no ho descarto pas. Crec que tinc força recorregut encara amb la moto per pensar en res més.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.