MOTOR / FÓRMULA 1
La FIA sanciona McLaren amb tres curses de suspensió, però no executarà el càstig si l'equip es porta bé
L'amenaça de l'exclusió planarà en els pròxims 12 mesos
L'estament esportiu valora el «canvi de cultura» en l'equip
«Whitmarsh ha parlat amb franquesa i ha causat una bona impressió. McLaren ha mostrat un canvi d'actitud radical, no té res a veure amb el que ha estat en el passat»
«McLaren ha rebut una seriosa advertència, que és el que necessitava»
El consell mundial de la FIA, reunit ahir en sessió extraordinària, va decidir deixar en suspens la sanció que imposarà a McLaren-Mercedes si sorgeixen més càrrecs relacionats amb les mentides de Lewis Hamilton i Dave Ryan –exdirector esportiu de l'equip britànic– quan van explicar als comissaris esportius del Gran Premi d'Austràlia l'afer de l'avançament de Jarno Trulli a Hamilton en els últims moments d'aquella cursa, mentre el cotxe de seguretat era a la pista. La sanció també es farà efectiva si McLaren comet noves faltes contra l'article 151c del codi esportiu internacional dins el termini d'un any.
Després d'haver escoltat els arguments exposats per Martin Whitmarsh, que va comparèixer davant el consell mundial com a únic portaveu de McLaren –Timothy Murnane, el representant legal de l'equip, es va limitar al paper d'observador–, la FIA va emetre ràpidament la sentència. «Vista l'actitud oberta i honesta que ha mostrat el director de l'equip McLaren, Martin Whitmarsh, durant el consell mundial i el canvi de cultura que està fent dins la seva organització, el consell mundial ha decidit que és apropiat deixar en suspens l'aplicació de la sanció.» El breu text prossegueix amb un advertiment. «La sanció és la suspensió de l'equip durant tres curses. Només serà aplicada si apareixen nous càrrecs en aquest afer o si, en els pròxims dotze mesos, l'equip torna a infringir l'article 151c del codi esportiu internacional.» És a dir, si torna a actuar deshonestament i faltant a la veritat.
Actitud humil.
El límit pressupostari regirà l'any 2010
Max Mosley va fer un pas endavant ahir per implantar el límit pressupostari en la F-1 a partir del 2010. El president de la FIA va assegurar que ho ha aprovat el consell mundial i que avui se'n sabran més detalls. Però –una altra idea de bomber que ja es veurà si funciona– no serà per a tots els equips. Els considerats petits podran gastar un màxim de 33 milions d'euros (s'estima que avui dia els equips amb més recursos multipliquen aquesta xifra per vuit o deu) i, a canvi de respectar aquest límit tindran més llibertat tècnica. Els equips grans tindran llibertat pressupostària –la majoria ja havia amenaçat d'acomiadar la meitat o més dels seus treballadors–, però més restriccions tècniques. A part dels dubtes sobre la viabilitat de la proposta, dels mecanismes de control que caldrà implantar i de les excepcions –es faria una transició durant la qual els salaris dels pilots i altres conceptes quedarien exclosos del límit– fa feredat pensar què serà de la F-1 amb dues reglamentacions tècniques, vist el que està passant amb una sola. / T.R.