Ecològic i barat
Recórrer 100 quilòmetres gastant només 4 euros en combustible i amb un baix nivell d'emissions contaminants és un dels reclams que ara ofereix el Chevrolet Aveo en la seva versió GLP
Chevrolet ha iniciat una aposta decidida pel GLP (gas liquat del petroli) com a combustible. Models com ara el Matiz 0.8, l'Aveo 1.2, l'Épica 2.0 i el Captiva 2.4 són els primers i ben diversificats representants de la marca americana dins un mercat que anirà creixent a mesura que es vagin coneixent aquesta alternativa als combustibles tradicionals –la gasolina i el gasoil–, els seus beneficis mediambientals i, factor important, el preu. En el cas de l'Aveo 1.2 GLP, per exemple, la reducció d'emissions contaminants l'eximeix de pagar l'impost de matriculació, que sí que satisfà el de gasolina. I si aquí hi afegim determinades subvencions vigents actualment per impulsar aquest tipus d'energia en vehicles matriculats aquest any, el preu final no difereix del de la corresponent versió de gasolina.
La possibilitat de funcionar amb GLP és la novetat més recent de l'Aveo, un model prou conegut i que respon al concepte de cotxe barat –molt interessant en aquest moment– i, en línies generals, ben equilibrat entre qualitat i preu. Un cotxe que per mides i maniobrabilitat es mou amb soltesa per la ciutat, manté un ritme correcte en carretera –s'hi nota un excés de balanceig propi d'unes suspensions massa toves– i en el qual la bona altura del sostre proporciona més amplitud als ocupants de la banqueta posterior.
Chevrolet limita el GLP al motor 1.2, que configura la versió d'accés a l'Aveo i també participa de la mateixa garantia de 3 anys o 100.000 km. L'equipament de sèrie inclou quatre airbags, ajustament del volant en altura, alçavidres davanters elèctrics i radiocedé amb MP3. L'aire condicionat és opcional, igual que els llums de boira. En canvi, el control d'estabilitat o els comandaments de la ràdio al volant no estan disponibles.
Diferències imperceptibles
A banda que al ralentí baixa una mica la remor, no hi ha absolutament cap altra sensació diferent en la conducció del Chevrolet Aveo 1.2 segons si funciona amb gasolina o si ho fa amb gas. És lògic si es té present que elements mecànics com ara relacions del canvi, suspensions i frens són idèntics, i que funcionant amb GLP només es perden uns insignificants 5 CV de potència en la franja més alta de revolucions, que es compensen amb un superior parell en règims baixos. El propulsor funciona exactament amb la mateixa finesa i amb les prestacions pròpies de la seva cilindrada, bones per moure's dins la ciutat i, tal com estan les coses avui en dia pel que fa al volum de trànsit i les limitacions de velocitat, suficients fora d'ella.
El que sí que es nota és a l'hora de fer números i calcular el cost del consum. Els arguments es decanten en favor del GLP. I aniran sent més favorables a mesura que es vagi expandint l'actualment minsa xarxa de subministrament d'aquest tipus de combustible. I és que un cost entorn dels 4 euros per recórrer 100 km ja és un indicatiu prou convincent –funcionant amb gasolina, el consum mitjà d'aquest mateix motor és de 5,5 litres cada 100 km– al qual, a més, cal afegir-hi els beneficis que per al medi ambient comporta la menor emissió de partícules contaminants (amb gasolina, 132 g/km de CO2).
Procés automàtic
El moment d'engegar i mentre la temperatura de l'aigua no arriba als 40 graus són les úniques fases en què el motor de l'Aveo GLP s'alimenta de gasolina. A partir de la temperatura esmentada, una centraleta electrònica gestiona el canvi automàtic del combustible. Un gasificador (vegeu-lo al costat dret de la foto) transforma el líquid GLP procedent del dipòsit en el gas que mitjançant una conducció específica arribarà als injectors electromecànics, instal·lats en línia. Si s'esgota el GLP torna a entrar en funcionament, també d'una manera automàtica, la combustió de gasolina. La suma dels dos sistemes allarga l'autonomia fins a aproximadament els 1.200 km.
Cinc díodes
Un petit i discret testimoni situat a la part central baixa del davantal informa el conductor de l'Aveo del mode de funcionament del motor i el combustible que consumeix. Quan el díode vermell està encès, això vol dir que el propulsor s'alimenta de gasolina. Els quatre díodes verds indiquen el nivell de càrrega de GLP que hi ha al dipòsit. En qualsevol moment, el conductor també pot decidir utilitzar únicament gasolina. N'hi ha prou prement el botonet situat a la part central d'aquest testimoni.
El segon dipòsit
Aixecant la tapa del sòl del maleter no apareix la roda de recanvi sinó que en el seu lloc hi ha el dipòsit de GLP, en aquest cas de 48 litres. Una capacitat que no s'acaba d'omplir mai perquè els dispositius de seguretat aturen automàticament la càrrega del subministrament quan el combustible ocupa un 80 per cent del dipòsit, capacitat amb què es disposa d'autonomia per a uns 450 km. La roda de recanvi queda substituïda per un kit d'emergència, i amb això es manté invariat el volum útil del maleter, de 220 litres.