Motor

En peu de guerra

Trial. Els millors pilots del mundial consideren un error molt greu tornar al reglament primitiu, que penalitza amb cinc punts la parada completa. Per alguns, el canvi significa la mort de trial

“M'aca­ben de comu­ni­car que el trial ja és història; ha mort: RIP trial”, va piu­lar Albert Cabes­tany un mes enrere, il·lus­trant el ter­ra­bas­tall que la FIM ha gene­rat amb la decisió de tor­nar al regla­ment non- stop, dero­gat fa deu anys per afa­vo­rir l'espec­ta­cle amb gran dis­gust dels puris­tes, que mai havien vist de bon ull que en el trial es pogués atu­rar la moto, ni que fos a canvi de poder superar obs­ta­cles apa­rent­ment impos­si­bles.

La mesura la van acor­dar la FIM i la majo­ria dels prin­ci­pals fabri­cants de motos de trial amb la intenció (o el pre­text) d'atu­rar la cai­guda de la par­ti­ci­pació en els cam­pi­o­nats i, per tant, poder ven­dre més motos. L'argu­men­tari es basa en el supòsit que, sense la pos­si­bi­li­tat d'atu­rar la moto, les zones dei­xa­ran d'estar fora de l'abast dels pilots ama­teurs, que tor­na­ran al trial. Però la decisió ha fet posar en peu de guerra els pro­fes­si­o­nals, tot i que saben que són les matei­xes mar­ques que els paguen les que han pro­mo­gut el canvi. I són els grans pilots els que des­men­tei­xen els supo­sats efec­tes bene­fi­ci­o­sos de la mesura.

Més risc i dis­cus­si­ons

El 9 Espor­tiu ha par­lat amb Toni Bou, Jeroni Fajardo, Adam Raga i Laia Sanz: la flor i nata del trial. Hi ha una­ni­mi­tat a rebut­jar el non-stop perquè incre­menta el risc físic per als pilots –no podran atu­rar-se per estu­diar la manera d'ata­car la zona– i es recu­pe­ra­ran velles dis­cus­si­ons amb els con­tro­la­dors sobre si la moto s'ha atu­rat del tot o es movia mig centímetre. Més que valo­rar les res­pos­tes, val la pena lle­gir la lite­ra­li­tat dels pilots. No n'hi ha cap que hi trobi algun aspecte posi­tiu: massa sub­jec­ti­vi­tat en les pun­tu­a­ci­ons, segu­re­tat dels pilots a la baixa en no poder ana­lit­zar bé les zones, dis­pa­ri­tat de regla­ments amb el trial en pista coberta...

Adam Raga: “Cap pilot del mundial ho vol”

Raga és molt bel·ligerant amb “aquesta estafa” i en culpa Thierry Michaud, expilot dels anys vuitanta: “Té una espina clavada des que Jordi Tarrés el va guanyar; va voler entrar a la comissió de trial i no va poder, però des de l'oposició, ha encès la metxa.” “Ja ha estat el causant que els pilots de 16 anys no puguin pilotar motos de 250 cc i que tocar una fletxa sigui cinc punts”, explica el pilot. Raga diu que “s'ha de treure pressió als controls, i no afegir-ne més”. I també nega l'argument de la crisi: “Diuen que no hi ha pilots perquè el trial és difícil, i si els pilots d'enduro vénen al trial, ho acceptaré, però això no passarà; al contrari, ara serà més difícil i caldrà tanta precisió que els del capdavant encara marcaran més la diferència.” Preveu que s'hauran d'entrenar per a dos esports, “el trial i el non-stop, i és taxatiu sobre l'acollida de la mesura: “M'atreveixo a dir que cap pilot de categoria mundial ho vol.” Raga sosté que la comissió de trial va rebutjar el non-stop però el vicepresident de la FIM, el català Ignasi Verneda, i les marques ho han ignorat.“Poden pactar el calendari i el reglament tècnic, i els pilots no hi tenim res a dir; però quan hi ha en joc la nostra seguretat, si no ens tenen en compte, poden tenir problemes”, adverteix.

Jeroni Fajardo: “Semblarà enduro”

“He provat el non-stop i no és la manera de progressar, és el passat; progressar és adoptar tècniques noves”, sosté Jeroni Fajardo. “M'entrenaré igual, però ja aviso que el nivell haurà de ser tan baix que no millorarem”, vaticina. Fajardo recorda que “sempre guanyarà el millor, de manera que el resultat no canviarà, però la imatge del trial sí, perquè serà de mal jutjar i hi haurà moltes discussions”. El pilot gironí s'afegeix “a pressionar la FIM tant com faci falta”, però admet que no està a les seves mans: “Les marques ens paguen i no ens deixen decidir.” “No som esclaus”, s'exclama Fajardo, que continuarà fent la feina “al màxim de ben feta”. “Però tinc una opinió, i no la canviaré”, sosté. Fajardo creu que el trial perdrà l'essència: “Semblarà enduro... s'estan equivocant i hem de trobar la manera que canviïn d'opinió.”

Laia Sanz: “Durarà dos anys”

Laia Sanz no hi veu “cap punt positiu”, però no s'hi vol obsessionar perquè, al seu entendre, el non-stop no durarà: “Ja es va intentar i, al cap de dos anys, es va tornar a canviar perquè hi havia molts problemes amb els controls.” “Ara tornarà a passar, i d'aquí a dos anys veurem el trial com sempre un altre cop”, pronostica. “Diuen que s'ha fet per vendre més motos i fer el trial més assequible, però és tot el contrari: es nota que molta de la gent que pren decisions no ha estat pilot”, comenta. “Els qui compren les motos s'aturaran igual quan s'entrenin i es marquin les seves zones, i el non-stop serà més perillós, perquè no és un peu, és un cinc, i molts pilots que potser no estaran ben encarats per a un obstacle s'hi tiraran de qualsevol manera”, sosté. “Fins i tot crearà més diferències entre pilots”, conclou.

La màquina del temps

El trial original consistia a superar obstacles sense posar cap peu a terra i amb la moto sempre en moviment. Però Jordi Tarrés ho va canviar tot. Procedent del trial en bicicleta, va introduir els canvis de direcció sobre una roda i salts laterals per col·locar la moto, i els rivals van posar el crit al cel perquè perdien. La fórmula Tarrés va anar guanyant terreny i, fins i tot, uns anys es va permetre que la moto reculés. L'evolució va estalviar discussions sobre si un pilot s'havia aturat o no. Per contra, es va haver d'imposar un temps màxim per fer una zona per no alentir les proves. Aturar la moto va estar penalitzar durant un temps amb un punt (ara en seran cinc), però des del 2003 no es penalitzava, excepte a Anglaterra, on l'any passat es va reinstaurar el non-stop.

Toni Bou: “És un error total”

“Que no hi hagi cap pilot del mundial que ho vulgui és prou indicatiu de la por que ens fa a tots. És un error total, ens equivoquem de camí. El públic no en gaudirà i nosaltres dependrem massa dels controladors, aficionats a aquest esport però no professionals”: Toni Bou insisteix que en el trial modern “no se sap ben bé quan una moto s'ha aturat”. Diu que acceptaria la mesura si el control fos electrònic. “Federacions i marques s'han equivocat molt en no consultar els pilots”, sosté. “Si marquen zones molt fàcils, el trial el decidirà el criteri del controlador i, en cas que ho marquin una mica difícil, serà superperillós, i, si és perillós per a mi i els del capdavant, imagina't per als altres”, hi afegeix. Bou demana un trial “molt fàcil d'entendre”. “Tenim problemes, hi ha poques motos i són molt cares, i la gent no té diners”, afirma. “Ara ho volen arreglar amb el reglament, però això rai: si es pogués anar a la muntanya sense multes i les motos fossin més barates, segur que se'n vendrien més”, sentencia Bou. I per acabar, una denúncia: “Els ensenyes un vídeo dels entrenaments i preguntes si hi posarien un cinc o un zero i no saben respondre, o bé l'un diu una cosa i l'altre, una altra, i són dels quatre que han decidit...”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.