Opinió

‘Ecce homo' per a tots

Una restauradora de l'escola sevillana ha viatjat a Madrid a retocar el quadre ‘Paisatge de Ferraz amb abstenció al fons' i li ha sortit un nyap que plagia ‘La rendició de Breda'

Ceci­lia Giménez va ser la pre­cur­sora de les res­tau­ra­ci­ons errònies que dis­pa­ren el PIB de l'indret on es per­pe­tra el dis­ba­rat. La història és cone­guda: la loca­li­tat ara­go­nesa de Borja no apa­rei­xia en cap guia de Lonely Pla­net però, gràcies a la par­ti­cu­lar res­tau­ració-defor­mació de la pin­tura d'un Ecce homo, a par­tir de l'agost del 2012 el poble va viure un boom turístic amb 2.000 visi­tes al mes al san­tu­ari de la Mise­ricòrdia, es va inau­gu­rar un museu monogràfic i el lli­bre­tista nord-ame­ricà Andrew Flack i el com­po­si­tor Paul Fow­ler fins i tot van con­sa­grar una òpera a la peripècia de Ceci­lia Giménez. Seguint la petja de Borja, a Sud­bury, província fede­ral d'Onta­rio (Canadà), l'artista Heat­her Wise acaba de res­tau­rar-defor­mar una escul­tura d'un nen Jesús res­ti­tuint-li el cap ori­gi­nal de mar­bre blanc per un ros­tre de fang que la crítica més suau ha iden­ti­fi­cat amb Mag­gie Simp­son, la filla mit­jana de la cèlebre família de dibui­xos ani­mats.

Com li va suc­ceir en un prin­cipi a l'ara­go­nesa Ceci­lia, és pos­si­ble que la depressió enva­eixi la cana­denca Wise. Però aviat el pare Gérard Lajeu­nesse, que li va encar­re­gar la res­tau­ració, i la mateixa Wise podran cap­gi­rar el nyap amb l'ajut ines­ti­ma­ble d'algun empre­ne­dor local i Sud­bury podrà aco­llir visi­tes guia­des amb dret a sel­fie. Perquè, si abans les grans capi­tals llui­ta­ven per tenir el seu Gug­gen­heim, ara tot indret pot viure una època dau­rada gràcies a un nyap. El furor dels imi­ta­dors és tal que, en cer­cles artístics espe­ci­a­lit­zats, es rumo­reja que una res­tau­ra­dora de l'escola sevi­llana ha viat­jat a Madrid a reto­car el qua­dre Pai­satge de Fer­raz amb abs­tenció al fons i li ha sor­tit un nyap que pretén pla­giar La ren­dició de Breda. L'estrany és que encara hi hagi al món de l'art pro­fes­si­o­nals que, quan reben l'encàrrec de res­tau­rar una obra, ho facin amb l'eficiència i la dis­creció de l'ano­ni­mat, quan saben que un drap brut i una mica de dis­sol­vent els podria rega­lar una cele­bri­tat i uns ingres­sos que no els donarà mai la feina ben feta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.