Opinió

Proposaran un nou Estatut

“El nou pla de rodalies inclourà les millores que els anteriors ministres ja havien firmat però mai executat

La dosi de diàleg del govern central d'ahir es concretava en un nou pla de rodalies. El ministre Íñigo de la Serna vol proposar al govern català un nou pla d'inversions per als ferrocarrils catalans. Serà ja el tercer en deu anys i el tercer ministre consecutiu que promet arreglar el caos ferroviari. Admetia ahir que la xarxa necessita “inversions importants”. Segur, doncs, que prometrà xifres amb molts zeros al darrere i propostes d'inversió. El problema és que ni ell ni els seus antecessors acaben executant les obres pressupostades.

Del primer pla de rodalies 2009-2015, se'n va executar només un 10%, segons va admetre el mateix secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, el 2013. La ministra Pastor va refer el pla el 2015 i va incloure-hi totes les inversions que amb l'anterior ministre no s'havien executat, de manera que hi tornava a preveure desdoblar la R3 a Vic i reformes a la xarxa que l'anterior pla ja havia projectat. De la Serna inclourà al nou pla les obres mai no executades en les últimes dues dècades.

La Cambra de Comerç alertava del “risc de congestió” de l'economia perquè les inversions de Foment a Catalunya havien caigut un 70% en dos anys. Ni amenaçats judicialment se senten interpel·lats. Quan Josep Rull du Adif als tribunals per incompliment de les inversions del 2013 –l'ens estatal d'infraestructures ferroviàries va executar el 4% de les obres previstes– el president d'Adif, Gonzalo Ferre, va respondre que no se sentien vinculats amb les promeses de Foment. De qui depèn, doncs?

No ens cal cap nou pla, que trigarà un any a redactar-se, sinó executar l'actual. Fins on arribaran les promeses de col·laboració del govern central i del seu nou delegat? Potser acabaran prometent una reforma de l'Estatut, que ells mateixos van elevar al Constitucional. Íñigo de la Serna no és conscient que la primera gran manifestació catalana per dir prou va ser pel dèficit ferroviari, el 2007. Arran d'aquell caos, Foment va preparar aquell primer pla de rodalies del 2009.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.