Opinió

Full de ruta

Oda al lector del diari

A l'hora de no informar-se a llocs gratuïts com Facebook, segurament coneix l'adagi que alerta que, si una cosa és gratuïta, el producte ets tu

Estimat lector del diari. És possible que acudeixi al quiosc sentint cada cop més que protagonitza una heroïcitat enmig dels altisonants auguris sobre la fi del diari en paper que adrecen els apòstols del digital first des dels seus púlpits. És possible, fins i tot, que voler esperar vint-i-quatre hores perquè el caos diari li arribi ordenat i reposat en pàgines enmig d'un fervor per la immediatesa el faci sentir una rara avis, però no és així: vostè integra un silenciós exèrcit mundial de 2.700 milions de persones que cada matí volen tenir el seu diari en paper a la mà per informar-se, riure amb un acudit gràfic i complaure's o indignar-se amb el que llegeixen tot assumint que la tinta de la realitat sovint taca. Quan ja havia après a desafiar els profetes que enterren el paper –potser sospitant que són continuadors dels que al seu dia profetitzaven la fi de la ràdio perquè apareixia la televisió, que suma imatge al so–, però, en aquest 2016 que expira ha hagut de sentir que el que està de moda és la postveritat i que les emocions o les creences pesin més que els fets. La fidelitat al diari, però, li ha evitat llegir que el papa Francesc dóna suport a Donald Trump o que Hillary Clinton dirigeix una trama de pederàstia radicada en una pizzeria de Washington, per esmentar només dues de les falsedats llegides a Facebook com si fossin notícies de debò i que s'han fet virals (que ve de virus). És possible que el sentiment de rara avis s'agreugi pel fet de no informar-se ara a llocs gratuïts com Facebook, però ja coneix l'adagi del món de la publicitat que alerta que, si una cosa és gratuïta, el producte ets tu. Per això ara no ha d'esperar que Mark Zuckerberg contracti un equip de verificadors per lluitar contra els obscurs algoritmes que ordenen l'actualitat en funció dels clics, sinó que confia en firmes que, en el contracte amb vostè, no es guien per filtres matemàtics. I aquí s'esgota l'espai del que pretenia ser una oda a vostè, lector, i que al final ha fracassat, perquè, en el fons, no li ha desvelat res que vostè no conegués. Atentament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.