opinió
La rambla del Raval
Aquesta rambla, per les seves dimensions, permet la implantació d'edificis importants destinats a serveis públics com és l'edifici d'oficines de la UGT de la plaça Vázquez Montalbán, de 9.000 m² de superfície i sis plantes d'alçària i un aparcament públic subterrani
Avui voldria parlar d'alguns aspectes urbans de Ciutat Vella i especialment de l'sventramento que representa la rambla del Raval, dins del seu teixit de carrers estrets amb una edificació molt compacta. El fet d'obrir-hi una via de l'amplària que té aquesta rambla (57,5 m) en el tram que va del carrer de Sant Pau al carrer de l'Hospital no és un fet casual ni que passi desapercebut sinó tot el contrari.
Aquesta rambla, per les seves dimensions, permet la implantació d'edificis importants destinats a serveis públics com és l'edifici d'oficines de la UGT de la plaça Vázquez Montalbán, de 9.000 m² de superfície i sis plantes d'alçària, i, també, l'hotel Barceló a la mateixa plaça, més alt que l'edifici d'oficines, amb molt bona vista cap al mar. L'edifici d'oficines té, a més, un porxo de 20 m d'amplària que el travessa totalment i estableix una comunicació important i directa amb la plaça Salvador Seguí, on s'està començant a construir la Filmoteca de Catalunya. A més, tota l'àrea d'aquesta plaça (la Vázquez Montalbán) està ocupada per un soterrani destinat a aparcament públic pensat, també, per al servei de l'hotel. Una vegada els clients arriben a l'hotel per la rambla del Raval, baixen del cotxe, deixen les maletes i, immediatament, entren al carrer Sant Rafael on, a la cantonada amb el carrer Sadurní, hi ha l'entrada (rampa de baixada) a la planta d'aparcament subterrani. Des d'aquest aparcament, una vegada han aparcat el cotxe, els clients poden entrar directament a l'hotel. Els usuaris del pàrquing que no van a l'hotel tenen una escala que els permet pujar directament a la rambla del Raval. La sortida, amb cotxe, des de l'aparcament, es fa per la rampa situada a l'extrem oposat de l'entrada, que és al carrer sant Josep Oriol i que dóna directament a la rambla del Raval. Vet aquí com està pensat aquest aparcament i com funciona. Forma part de la xarxa municipal d'aparcaments públics i el seu projecte, des del primer dia es va fer d'acord amb els criteris d'aquest servei municipal.
A part de l'aparcament subterrani, aquest edifici té un espai destinant al servei del barri: és un centre de recollida pneumàtica d'escombraries i ja fa uns quants mesos que es va inaugurar i que funciona correctament.
Caldria verificar si realment aquest edifici és dinamitzador del barri. Hem d'esperar que la UGT ocupi l'edifici, aquest es posi en funcionament i es verifiqui que esdevé un element dinamitzador i vivificador del Raval. Si no passa així, voldrà dir que ens hem equivocat. Espero que no i que esdevingui –realment– un element que doni vida al barri pel moviment de gent que cada dia haurà d'entrar i sortir de l'edifici per fer-hi alguna gestió, a més del moviment propi dels empleats de la UGT que cada dia hi entraran i sortiran per anar a treballar.