Opinió

Keep calm

Ens fan boicot, brindem!

El boicot espanyol ha estat un èxit. I què? Els cellers catalans etiqueten en català, han multiplicat exportacions i ha pujat el consum intern

A finals de 2004, després de tota mena de pressions i amenaces, Espanya va aconseguir l’expulsió de la Federació Catalana d’Hoquei de la federació internacional corresponent. Josep-Lluís Carod-Rovira, que a l’època presidia aquella ERC del tripartit, va fer unes declaracions per pressionar Maragall i el PSC: “Després d’això, espero que cap institució catalana doni suport a la candidatura dels Jocs de Madrid 2012.” Com a resposta, Federico Jiménez Losantos bramava des de l’emissora dels bisbes contra els cavistes catalans, personalitzant-ho en la marca més popular: “L’Estatut és antiespanyol de cap a peus i vostè ha demanat aquest estatut i ara vol vendre Freixenet a tot Espanya. Doncs no, senyor. I ara li fa por perquè ve la campanya de Nadal? Ja pot tenir por.” La COPE havia encès la metxa.

Han passat tretze anys. Madrid 2012 va fracassar. Madrid 2016 i Madrid 2020, també. Zapatero ja no hi és i el tripartit català, tampoc. Carod va plegar de la política activa el 2010 i va estripar el carnet d’ERC l’any següent... Però, tot i desaparèixer els motius concrets que el van desencadenar, el boicot contra els cellers catalans ha continuat, com un zombi destructiu i fora de control. El 2015, un estudi d’Ipsos detectava fins a un 23% de consumidors espanyols que feien o tenien previst fer un boicot actiu als productes catalans. Gairebé una quarta part! Fa poc, un destacat crític de vins espanyol se’n planyia: “Considero tremendament injust, absurd i perjudicial el que està succeint amb els vins catalans a Madrid.”

Sí, el boicot ha estat un èxit. I què? Els cellers catalans han multiplicat les exportacions, deixant de banda un mercat espanyol difícil i inestable. Ara les ampolles s’etiqueten en català i així viatgen cap al món, que cada cop n’aprecia més la identitat. El mercat interior ha reaccionat amb un increment del consum propi, en detriment dels vins espanyols. Aquell 2004, un grapat de bisbes ultres van impulsar un miracle des de la ràdio: la conversió de Rioja en Priorat. Gairebé com a Canà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia