Opinió

Tribuna

Petons de cine

“El cinema ens ajuda a entendre què succeeix, ens ensenya i emociona, ens transporta i ens rapta

Els petons al cinema són espec­ta­cu­lars i fan olor de menta. El cel·luloide té un mis­teri que embol­ca­lla i ens elec­tri­fica, perquè el cinema és molt poderós, i con­necta amb una part molt nos­tra, interna, atàvica. Les emo­ci­ons al cinema s’inten­si­fi­quen. Allò bo del cinema és que durant dues hores “els pro­ble­mes són dels altres”, va dei­xar anar Pedro Ruiz. El cinema, com la foto­gra­fia, és un dels últims reduc­tes que ens que­den de la veri­tat. La veri­tat avui està molt tocada. La veri­tat és una neces­si­tat, i un tema. Mol­tes pel·lícules comen­cen així: “La veri­tat sobre”, con­ver­tint el cinema en un anun­ci­a­dor d’auten­ti­ci­tats, en l’eina que treu el tel de la men­tida i la simu­lació.

El mes de novem­bre té un estrany poder en els pro­gra­ma­dors de fes­ti­vals de cinema, espe­ci­al­ment de cinema espi­ri­tual, jueu, àrab, religiós... Des de fa 14 anys s’orga­nitza aquests dies la Mos­tra de Cinema Espi­ri­tual de Cata­lu­nya (www.​cin​emae​spir​itua​l.​cat). La idea és ofe­rir a un públic gene­ral i ampli pel·lícules que poten­cien aspec­tes de la vida inte­rior de les per­so­nes, així com cin­tes que apos­tin per la con­vivència de cul­tu­res i reli­gi­ons. A Trento, on fa dues dècades que orga­nit­zen aquests dies el Reli­gion Film Fes­ti­val, ha tri­om­fat una pel·lícula en què un car­nis­ser jueu es queda sense feina i es fa pas­sar per car­nis­ser musulmà.

La iro­nia també és una fina manera de comu­ni­car-se, i aques­tes pel·lícules no són totes un drama, com Silenci de Scor­sese, ni són totes una fili­grana, com L’arbre de la vida de Ter­rence Malick, que es podrà tor­nar a veure en la retros­pec­tiva que li dedica la Fil­mo­teca de Cata­lu­nya. Enguany la Mos­tra de Cinema Espi­ri­tual de Cata­lu­nya incor­pora una nove­tat, i és que a totes les pre­sons de Cata­lu­nya hi haurà una pro­jecció, pre­sen­tada per gent com la reli­gi­osa Vicki Molins, el pare Manel i el capellà i expert en diàleg inter­re­ligiós Cinto Bus­quet. Les pre­sons com a espai on s’ha de tre­ba­llar la rein­serció i el diàleg no són un tema menor, i el cinema pot ser un des­llo­ri­ga­dor interes­sant.

Veure i enten­dre pel·lícules, tor­nar-les a veure, com­par­tir-les, és un exer­cici que ajuda molt en la cohesió social. No tots tenim les matei­xes sen­si­bi­li­tats ni interes­sos per entrar en con­tacte amb altres cul­tu­res. A través de la pan­ta­lla i d’històries que ens inter­pel·len, podem ampliar conei­xe­ment i des­mun­tar pre­ju­di­cis. No és una casu­a­li­tat que faci 60 anys que per exem­ple Sig­nis, l’Asso­ci­ació Catòlica Mun­dial de Cinema, ator­gui pre­mis al Fes­ti­val de Donosti. Enguany he assis­tit al lliu­ra­ment dels guar­dons, i em va sem­blar molt sig­ni­fi­ca­tiu el comen­tari d’una direc­tora colom­bi­ana en rebre el premi: “No m’espe­rava que l’Església catòlica es fixés en la meva pel·lícula, que a més té un títol poc orto­dox, Matar a Jesús. I agra­eixo aquesta ober­tura men­tal, que no sem­pre es dona.” No. Ober­tura men­tal i reli­gi­ons no sem­pre van de la maneta. Ni les pel·lícules amb temàtica reli­gi­osa no són el mateix que les que toquen aspec­tes espi­ri­tu­als. És per això que a vega­des en els fes­ti­vals es donen pre­mis a obres que un catòlic con­ven­ci­o­nal podria tro­bar fora de lloc.

La Fil­mo­teca Vati­cana, que durant molts anys ha estat encapçalada per un català que ara viu a Bar­ce­lona, mon­se­nyor Enric Pla­nas, va llis­tar fa anys les 100 millors pel·lícules de la història, segons el seu cri­teri. Hi van incloure L’Evan­geli segons Mateu, de Pier Paolo Paso­lini. L’actor que feia de Jesús ara viu tran­quil·lament a Cadaqués. Trenca només el seu ritme quan els peri­o­dis­tes, intri­gats per “entre­vis­tar Jesús”, inter­rom­pem el seu dia i l’anem a bus­car. Enri­que Ira­zo­qui, que no venia pre­ci­sa­ment d’un con­text cre­ient quan Paso­lini li va pro­po­sar fer d’actor inter­pre­tant Jesús, explica que el mis­satge de Jesu­crist encap­su­lat en les Benau­ran­ces li sem­bla molt potent, i que això sí que el motiva. Amb tot, creu que si Jesús tornés avui ho liqui­da­ria tot.

Les pel·lícules també con­fi­gu­ren els actors, no només tenen una influència en els espec­ta­dors. A la coo­pe­ra­tiva Zum­zeig Cinema a Bar­ce­lona han pas­sat Con­verso, un docu­men­tal que ana­litza el que ha vis­cut el direc­tor David Arra­ti­bel: de cop i volta, tota la seva família es con­ver­teix al cato­li­cisme. I ell deci­deix enre­gis­trar entre­vis­tes per enten­dre què els ha pas­sat. El cinema ens fa això: ens ajuda a enten­dre què suc­ce­eix, ens ense­nya i emo­ci­ona, ens trans­porta i ens rapta. I ho acon­se­gueix amb un for­mat fas­ci­nant, amb uns petons tre­mendíssims, amb uns tes­ti­mo­nis esfereïdors encara avui insu­pe­ra­bles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia