Opinió

Tribuna

El Taller, aquest submarí

“L’influx de Morente ha bategat sempre al cor del Taller de Músics, com també la mirada estilística ampla i la llibertat expressiva del jazz, el ‘blues’, el pop, el rock, la música llatina…

Hi ha rea­li­tats cul­tu­rals que llu­ei­xen molt, perquè gau­dei­xen d’un pecu­liar pres­tigi social o patri­mo­nial, que va asso­ciat a l’obli­gació pública de garan­tir-los esta­bi­li­tat econòmica. És un pres­tigi de vega­des jus­ti­fi­cat, però de vega­des pura bro­mera here­tada, sem­pre fruit de la sanció d’un cert esta­blish­ment nos­trat, afec­tat sovint d’una certa presbícia. En canvi, hi ha altres rea­li­tats cul­tu­rals que, tot i gau­dir d’una meritòria con­sistència, d’una obra con­ti­nu­ada amb impor­tants rèdits col·lec­tius i, a vol­tes, d’un reco­nei­xe­ment que depassa els nos­tres topants, res­ten en la penom­bra, sub­mer­gi­des sota l’horitzó visual dels esde­ve­ni­ments, con­dem­na­des a fer vida sub­ma­rina, com si, per emer­gir, els manqués algun segell, algun aris­tocràtic mar­xamo...

Suc­ce­eix endèmica­ment amb les grans ins­ti­tu­ci­ons de l’edu­cació artística (l’edu­cació con­ti­nua sense cotit­zar en el mer­cat dels pres­ti­gis). N’és un cas para­digmàtic el Taller de Músics, amb l’agreu­jant que es tracta d’un immens ice­berg que comp­ta­bi­litza, a més de la seva docència de sem­pre, qua­tre espe­ci­a­li­tats d’estu­dis supe­ri­ors d’Espai Euro­peu –Inter­pre­tació de jazz i música moderna, Inter­pre­tació de fla­menc, Com­po­sició, Peda­go­gia musi­cal–, una activa pla­ta­forma de pro­gra­mació musi­cal, un prolífic segell de pro­ducció dis­cogràfica, un efi­ci­ent tram­polí de pro­moció de joves valors, un exitós Jazz Club, una excel·lent Jazz Orques­tra, etcètera, cons­ti­tuint tot ple­gat un clúster potentíssim i un dinàmic pont d’interacció glo­bal... I, és clar, com cor­res­pon a la seva con­dició sub­ma­rina i a la con­següent invi­si­bi­li­tat, el Taller viu amb l’ai al cor, pas­sant la maroma econòmica i sense les con­sis­tents fal­ques esta­bi­lit­za­do­res que es donen per des­comp­ta­des en les “pres­ti­gi­o­ses” rea­li­tats cul­tu­rals de superfície.

El prop­pas­sat 13 de desem­bre, el Taller de Músics emer­gia de les pro­fun­di­tats i impac­tava en la nit bar­ce­lo­nina, amb l’estrena del magnífic Rèquiem a Enri­que Morente, de Joan Díaz, en com­pa­nyia d’Arcángel, de Kiki Morente, de Chi­cu­elo i de les joves pro­me­ses del Taller. Va ser a la Sala Barts del Paral·lel, plena fins a la ban­dera, mag­ne­tit­zada. Era el mateix dia que, feia set anys (el 2010), Morente havia mort, aquell any en què havia tin­gut lloc la seva dar­rera actu­ació a Bar­ce­lona, també al Paral·lel, aquest cop a El Molino.

L’influx de Morente ha bate­gat sem­pre en el cor del Taller: la pro­fun­di­tat de les seves arrels fla­men­ques i alhora el seu espe­rit lliure i eclèctic, en una cons­tant explo­ració de nous regis­tres poètics i musi­cals, de noves experiències de fusió. Com també hi ha bate­gat la mirada estilística ampla i la lli­ber­tat expres­siva del jazz, el blues, el pop, el rock, la música lla­tina…, amb la redes­co­berta de tota mena de musi­ca­li­tats sense coti­lles ni ortopèdies. Tot al ser­vei d’una docència musi­cal alter­na­tiva, opo­sada a l’encar­ca­ra­ment dels vells con­ser­va­to­ris, fent de l’apre­nen­tatge un camp d’expe­ri­men­tació, de des­co­berta, de pràctica artística des dels pri­mers pas­sos de l’alumne.

El Taller de Músics es feia rea­li­tat el 1979, com a con­seqüència de l’ímpetu irre­duc­ti­ble del seu fun­da­dor i direc­tor, Lluís Cabrera, un agi­ta­dor social i cul­tu­ral de Nou Bar­ris, impul­sor de la Penya Fla­menca Enri­que Morente, edi­tor del famós Libro rojo del cole, un dels cap­da­van­ters de la trans­for­mació de la planta asfàltica de Nou Bar­ris en l’Ate­neu Popu­lar, corcó ine­vi­ta­ble davant de segons quins dis­cur­sos cul­tu­rals i con­tra el pater­na­lisme i el cli­en­te­lisme de l’admi­nis­tració amb les enti­tats de cul­tura immi­grada.... No són pocs ni menors els noms que s’asso­cien al dila­tat tra­jecte del Taller: Enri­que Morente, Tete Mon­to­liu, Mayte Martín, Miguel Poveda, Fran­cesc Bor­rull, Sílvia Pérez Cruz, Toma­tito, Marina Ros­sell, Ginesa Ortega, Peret, Duquen­que, Habic­hu­ela, Pau Riba, Manolo Sanlúcar, Pas­tora, Marc Par­rot…

A la batuta del Rèquiem a Enri­que Morente, al Paral·lel, hi apa­rei­xia Joan Albert Amargós, un dels nos­tres més reco­ne­guts com­po­si­tors, nexe cre­a­tiu entre la música clàssica, el jazz i el fla­menc, amb resul­tats ino­bli­da­bles en les seves col·labo­ra­ci­ons amb Joan Manuel Ser­rat, Enri­que Morente, Camarón de la Isla... Era la plas­mació d’una recent i feliç notícia: la incor­po­ració del mes­tre al cap­da­vant de la dimensió artística del Taller de Músics. La punta de l’ice­berg del Taller va emer­gir aque­lla nit màgica al Paral·lel. A l’alba, s’havia sub­mer­git de nou. Però sabem que hi és, amb tota la seva enver­ga­dura i excel·lència, amb tota la seva fecun­di­tat i per­sistència. Per més que hagi nas­cut i per­vis­qui pro­mo­gut per un insur­gent de Nou Bar­ris. Per més que hagi tin­gut el mal gust d’esta­blir-se al Barri Xino i a Sant Andreu. Per més que el nos­tre esta­blish­ment melic no acabi de tenir-lo prou pre­sent en les seves ora­ci­ons i li trobi a fal­tar ves a saber quin arnat i pre­tensiós mar­xamo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia