Opinió

Full de ruta

Prou excuses a l’N-340

Quants milions es recapten a través de l’impost d’hidrocarburs i a quines infraestructures es destinen?

Ha calgut una altra bufetada d’aquestes que deixen els dits marcats perquè el drama de l’N-340 torni a figurar a l’agenda, a la dels alcaldes del Pacte de Berà, a la dels polítics i a la dels periodistes, també, perquè, tot i que ara el ministre de Foment digui que era una data orientativa, havíem publicat que al gener es posaria en marxa l’aixecament parcial de barreres i el pas obligatori de camions per l’autopista i hem necessitat un cap de setmana tràgic i sis morts en quatre dies per tornar a posar el crit al cel.

La mort no fa concessions i no entén d’excuses i de poc serveix que ara els uns i els altres s’assenyalin amb el dit per expulsar-se les culpes. Els alcaldes apunten a Madrid i exigeixen, perquè arribats a aquest punt l’imperatiu és obligatori, l’aplicació immediata de les mesures anunciades per aturar la sagnia de morts i tenir una via alternativa ràpida lliure de pagament. I des de Madrid, que ara ho poden tot perquè en virtut del 155 manen allà i aquí, la resposta que no poden donar és que calen ultimar serrells amb el govern de la Generalitat i que falten 12 milions no pressupostats. Em recordava dimarts el representant dels transportistes de la província de Tarragona, un col·lectiu que se sent criminalitzat pel simple fet de fer la seva feina, que els que omplim el dipòsit per circular per carreteres i autopistes ja paguem l’impost d’hidrocarburs. A un camioner, omplir un dipòsit de 800 litres li costa uns 900 euros i, d’aquests, més del 50% van a les arques públiques en virtut d’un impost que va ser concebut per costejar el manteniment i la construcció de carreteres. Qui més ús fa d’aquesta xarxa pública i, per tant, més omple el dipòsit, més contribueix a amortitzar-ne el cost i el manteniment. Acabat el torn de les excuses, arriba el moment de preguntar: quants milions es recapten a través d’aquest impost i a quines infraestructures es destinen? Sigui quina sigui la resposta no hi ha excusa que serveixi per justificar que en una via sobreexplotada com l’N-340, i per tant amb més carburant cremat, la inversió feta sigui irrisòria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.