Opinió

Keep calm

Llimoners

La sensació del viatger que descobreix indrets on els fruits són a l’abast de la ma el transporta immediatament a una arcàdia feliç

Quan el groc es mate­ri­a­litza en una lli­mona no té rival. Ni com a color ni com a per­fum. La flaire de la fruita aca­bada de collir és un pro­digi, el més apro­xi­mat a un himne a les essències del món medi­ter­rani. Els lli­mo­ners han estat ido­la­trats pels artis­tes del nord en els seus viat­ges iniciàtics cap al sud. Al cos­tat de les solem­ni­tats pètries de l’art gre­co­romà, els lleu­gers lli­mo­ners han apor­tat al pai­satge ale­gria cromàtica i un ele­ment irre­sis­ti­ble de plaer a l’abast. A l’abast de qual­se­vol. Per això el poeta Mon­tale, un Nobel de lite­ra­tura criat arran del mar de la Ligúria, sug­ge­ria que en aquests frui­ters hi havia l’últim refugi dels pobres. En aques­tes ter­res, escri­via Mon­tale, als pobres també ens toca la nos­tra part de riquesa: “l’odore dei limoni”. La flaire de les lli­mo­nes és un be acces­si­ble que no podia pas­sar des­a­per­ce­but al poeta que “va esti­mar el sol i el color de la mel”.

La visió de taron­gers i lli­mo­ners flo­rits va dei­xar tras­bal­sat el famós autor de con­tes de fades, el danès Hans Chris­tian Ander­sen, quan va fer el seu viatge a Itàlia, el 1833. Un estudi sobre aquell viatge d’Ander­sen porta al títol la pre­gunta clau: “Conei­xes les ter­res on flo­rei­xen els lli­mo­ners?” La sen­sació del viat­ger que des­co­breix indrets on els fruits són a l’abast de la ma el trans­porta imme­di­a­ta­ment a una arcàdia feliç. Lli­mo­ners i taron­gers, com passa amb els magra­ners i les figue­res, són frui­ters que es resis­tei­xen a la idea de pro­pi­e­tat pri­vada. Aga­far una lli­mona, una magrana o una figa no serà mai un crim per més que l’arbre no sigui teu. Un prin­cipi poètic supe­rior redi­meix el furt. Això és el que li vaig expli­car a un ame­ricà, fa molts anys, un matí de setem­bre a Ullas­tret. Vaig per­su­a­dir aque­lla ànima pro­tes­tant a robar figues d’un arbre que no era nos­tre. Li vaig dir que en aquell poblat ibèric ens les menjàvem de franc. Poc abans de morir encara em va escriure recor­dant les flai­res d’aquell matí càlid i llu­minós, aquell ins­tant feliç, tan a prop del mar on va començar tot.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia