Opinió

Tribuna

De la crisi de l’Estat

“Som davant d’un problema de legitimitat en el qual els recanvis de personal no bastarien per recuperar la malmesa condició de l’Estat

“La supre­ma­cia d’un grup social es mani­festa de dues mane­res, com a «domi­nació» i com a «direcció intel·lec­tual i moral». Un grup social exer­ceix la seva domi­nació sobre grups adver­sos que ten­deix a «liqui­dar» o a sot­me­tre, fins i tot per la força de les armes, i diri­geix els grups que li són pro­pers o ali­ats. Un grup social pot, i fins i tot ha de ser, diri­gent abans de con­quis­tar el poder gover­na­men­tal [...]; després, quan exer­ceix el poder, i fins i tot quan el té for­ta­ment a les mans, esdevé el grup domi­nant, però també ha de con­ti­nuar sent el grup diri­gent.” Aques­tes línies d’Anto­nio Gramsci són el pre­text per posar damunt la taula una qüestió que molta gent es plan­teja sense tro­bar la res­posta ade­quada: ¿com s’entén la cadena de des­propòsits de l’Estat espa­nyol? ¿Són meres equi­vo­ca­ci­ons del seu govern mino­ri­tari, incapaç de refer les ali­an­ces al si dels grups diri­gents, men­tre va per­dent pel camí la seva capa­ci­tat de domi­nació? ¿O es tracta d’un pro­blema més pro­fund, que afec­ta­ria la legi­ti­mi­tat del mateix Estat i obli­ga­ria a una recom­po­sició social per fun­dar un nou grup diri­gent?

En el cas que es tracti mera­ment d’errors, bas­ta­ria subs­ti­tuir els actu­als gover­nants del PP per uns altres de tarannà pre­te­sa­ment modern i reno­va­dor, l’eficàcia dels quals es basa­ria més aviat en la debi­li­tat cons­truc­tiva de l’adver­sari que no pas en una ener­gia pro­funda i genuïna; en con­seqüència, esta­rien lli­gats a una situ­ació con­creta, quan les for­ces en lluita –PP, PSOE– no poden repre­sen­tar una autèntica volun­tat recons­truc­tora i l’Estat esta­ria en risc de des­com­po­sició. En aquest sen­tit, per exem­ple, Ciu­da­da­nos, una força sub­sidiària i mar­gi­nal, fins abans-d’ahir, als grups diri­gents tra­di­ci­o­nals, està apro­fi­tant la crisi de domi­nació sobre Cata­lu­nya per atiar la cata­la­nofòbia i por­tar al paro­xisme la defensa de la uni­tat d’Espa­nya com a bagatge elec­to­ral a un any vista (la posada en escena de Manuel Valls per Bar­ce­lona, en clau fron­tista, res­pon a aquest cri­teri).

Però em sem­bla que som davant d’un pro­blema de legi­ti­mi­tat –com està suc­ceint, sense anar més enllà, amb l’apa­rell judi­cial–, en el qual els recan­vis de per­so­nal no bas­ta­rien per recu­pe­rar la mal­mesa con­dició de l’Estat. En aquest moment, els fronts oberts són impor­tants en quan­ti­tat i qua­li­tat: afec­ten per­so­nes, estruc­tu­res i dis­cur­sos; minen pres­ti­gis, apa­rells i lògiques. La temp­tació auto­ritària ja és auto­ri­ta­risme pur i dur, en forma de llei no pro­mul­gada de defensa de l’Estat, amb una acti­tud desin­hi­bida del com­plex poli­cial i jurídic, en tots els àmbits de la vida civil, social i política, con­tra les lli­ber­tats, que retro­trau a l’època incerta de l’ano­me­nada tran­sició. La inter­pre­tació arbitrària de la llei mena a orde­nar la retenció d’ostat­ges en presó per garan­tir el domini de l’Estat sobre Cata­lu­nya. La facúndia poli­cial del minis­teri del ram afa­vo­reix la impo­sició al car­rer d’una violència estruc­tu­ral, amb ban­des expres­sa­ment cre­a­des i finançades per gene­rar por entre la població. La irres­pon­sa­bi­li­tat edu­ca­tiva del minis­teri del ram sota l’arti­cle 155 per­met de crear un estat d’opinió des de les més altes instàncies per con­ver­tir en vícti­mes les for­ces repres­so­res, encara que sigui per subro­gació paren­tal, com a l’ins­ti­tut de Sant Andreu de la Barca. M’excuso de no abun­dar en la con­ta­mi­nació de cla­ve­guera que sura en judi­cis com el d’Alt­sasu o que difon la pesta mas­clista amb la sentència de la Manada: quan es retorça la llei fins a límits pro­pis de soci­e­tats en estat de des­com­po­sició, la tasca edu­ca­dora dels apa­rells de l’Estat frega la barbàrie intel·lec­tual i l’abo­mi­nació moral. Amb aquest pano­rama, només l’ascens de for­ces dinàmiques efec­ti­ves, vull dir que mani­fes­tin una presència activa i orga­nit­zada, podria reno­var els grups diri­gents i per­me­tre una refun­dació de l’Estat. (Fins ara, Pode­mos, que vol­dria ocu­par i rejo­ve­nir el casa­lot amb per­so­nal nou, pro­ce­dent dels intel·lec­tu­als que ha produït l’acti­visme del 15-M, només sub­jecta les for­ces emer­gents amb una ver­bo­si­tat hipnòtica, però no les diri­geix.)

Ara bé: men­tre la crisi de Cata­lu­nya no es resol­gui en ter­mes veri­ta­ble­ment democràtics, és a dir, adme­tent l’existència d’un sub­jecte polític català dife­ren­ciat de la marca d’Estat espa­nyola, la resta d’actu­a­ci­ons dels actu­als grups diri­gents, o pos­si­bles subs­ti­tuts, patirà dels matei­xos errors i con­ta­mi­narà, sota el pre­text de la defensa de l’Estat, totes les actu­a­ci­ons, en tots els àmbits, i a tots els apa­rells, amb ser­vi­dors públics i pri­vats inclo­sos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia