Opinió

Tribuna

Maig, 1968

“La revolta juvenil de 1968 va qüestionar l’autoritarisme dominant a les societats vencedores del feixisme, que, paradoxalment, omplien la vida quotidiana de repressions i tabús socials i sexuals

No fou tan sols a la Sor­bona o a Nan­terre. El ter­ratrèmol es va sen­tir a tot el món del benes­tar, més ben dit, a tot el món occi­den­tal, el món dels blancs, a Europa i a Estats Units, “l’Europa sense cate­drals”, que va dir un poeta. A la resta del món prou en tenien amb sobre­viure o refer-se. Després de la victòria sobre el fei­xisme (1945), i un cop con­tin­guda l’amenaça comu­nista (exa­ge­rada deli­be­ra­da­ment), les democràcies capi­ta­lis­tes van entrar en una etapa de ple­ni­tud i es pen­sa­ren que aquesta era per sem­pre. No van par­lar mai del final de la història, com va fer Fran­cis Fukuyama mig segle després, però tan se val: van creure que la feina prin­ci­pal ja estava feta i que, a par­tir de lla­vors, tot con­sis­ti­ria a anar repar­tint els bene­fi­cis entre tots aquells que accep­tes­sin les regles de joc i no enre­des­sin gaire. Però la paraula sem­pre no exis­teix en política.

és cert que el sis­tema havia mul­ti­pli­cat el comerç i el con­sum, el tre­ball i el benes­tar. Els indi­ca­dors mesu­ra­ven aquest benes­tar. Els avenços asso­lits en l’extensió de l’edu­cació, en la ciència, en la car­rera espa­cial, en els trans­ports i les comu­ni­ca­ci­ons, defi­nien un món molt dife­rent al d’abans de la guerra. I la gent que havia vis­cut l’hor­ror de la bata­lla i la misèria de la post­guerra estava dis­po­sada a gau­dir dels bens mate­ri­als i a obli­dar-se de les penúries pas­sa­des i, fins i tot, dels ide­als que els havien por­tat a la victòria de 1945. Una gran classe mit­jana va mul­ti­pli­car la des­pesa fami­liar; l’exce­dent des­ti­nat al con­sum es dis­parà; sor­gi­ren noves neces­si­tats abans mai sen­ti­des; i van aparèixer nous estímuls per a l’oci i la cul­tura de mas­ses. Els anys sei­xanta foren per al pri­mer món, fins 1968, una belle époque més amplia i pro­funda que qual­se­vol altra. Però, de sobte, va escla­tar la pro­testa.

A Estats Units, va encar­nar-se en la rebel·lió anti­mi­li­ta­rista pro­vo­cada per la guerra de Viet­nam. Al Barri Llatí de París, va cobrar cos en la con­tes­tació anti­au­to­ritària. I a Praga, va fer som­niar en una pri­ma­vera impos­si­ble. Els intel·lec­tu­als i la nova gene­ració euro­a­me­ri­cana van començar a rebut­jar aquesta soci­e­tat opu­lenta, el con­su­misme, el desen­vo­lu­pisme indus­trial i el mal­ba­ra­ta­ment d’uns recur­sos acon­se­guits mit­jançà un doble espoli: de clas­ses en l’àmbit intern, i del sud pel nord en l’inter­na­ci­o­nal. Chomsky, Gal­braith, Sar­tre i Mar­cuse van donar forma a aquesta pro­testa, denun­ci­ant una soci­e­tat bri­llant en apa­rença però auto­ritària en el fons. I els joves van fer seva aquesta pro­testa, poli­tit­zant així una rebel·lia juve­nil i estètica que s’havia donat mol­tes altres vega­des. Però aquest cop era dife­rent: cons­tituïa el rebuig d’una situ­ació social que els ins­tal·lats con­si­de­ra­ven immi­llo­ra­ble i, per tant, immòbil.

Un dels trets fona­men­tals d’aquesta revolta juve­nil de 1968 és que va ampliar el con­cepte de pro­blema social, fins lla­vors limi­tat a la qüestió social i a la lluita de clas­ses. A par­tir de 1968, la pro­blemàtica social inclou també la rei­vin­di­cació femi­nista, la lluita con­tra la segre­gació racial, la desi­gual­tat pla­netària, la pre­o­cu­pació pel medi ambi­ent, l’anti­mi­li­ta­risme, el movi­ment anti­nu­clear, la rei­vin­di­cació homo­se­xual i altres... I, al mateix tremps, va qüesti­o­nar l’auto­ri­ta­risme domi­nant a les soci­e­tats ven­ce­do­res del fei­xisme, que, para­do­xal­ment, omplien la vida quo­ti­di­ana de repres­si­ons i tabús soci­als i sexu­als.

El novem­bre de 1968, William Bur­roughs escri­via a Esquire: “La rebel·lió dels joves és un feno­men mun­dial que no s’ha vist mai abans a la història. Jo no crec que es cal­min als trenta, tal i com a la classe diri­gent li agra­da­ria fer-nos creure. Mili­ons de joves a tot el món estan fins als nas­sos d’una auto­ri­tat frívola i indigna que actua segons un pro­grama far­cit de dis­ba­rats.” Pot­ser era així, però el novem­bre del mateix any 1968 Ric­hard Nixon va ser esco­llit pre­si­dent d’Estats Units; i una enquesta de Gallup deia que el 51% dels nord-ame­ri­cans pen­sava que seria un bon pre­si­dent i un sis per cent espe­rava que fos genial. En qual­se­vol cas, la lla­vor de la revolta estava llançada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia