opinió
El fracàs està infravalorat
Necessitem gent que arrisqui i hem de canviar la cultura del fracàs. Carles Torrecilla, professor d'Esade, sempre comenta que un fracassat és aquell que ho ha intentat però no li ha funcionat, i que un frustrat és aquell que mai no ho ha intentat
Que els joves són el futur de Catalunya és una obvietat, però per això crec que tenim la obligació de donar-los suport. Yuzz.cat és un programa creat per la Fundació Banesto, en col·laboració amb Barcelona Activa, el Departament d'Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya, Telefónica, Intel, Junior Achievement i Esade Creapolis, per identificar joves amb talent i amb idees de base tecnològica. Pretén ajudar els joves mitjançant un equip de mentors, viatges a Silicon Valley, espai físic, ordinadors, ample de banda, hosting, etcètera. D'aquesta manera tindran moltes més oportunitats de convertir les seves idees en realitats. Aquest programa ha estat llançat exclusivament a través d'internet i de les xarxes socials. D'aquesta manera, els joves emprenedors han passat també al primer pla de les discussions a la xarxa. Sorprèn que, tot i l'evident impacte de les xarxes socials entre els joves, només un 10% de les empreses espanyoles dóna importància a les xarxes socials, segons un recent estudi de Manpower.
Que el setanta per cent dels universitaris vulguin ser funcionaris és un greu problema de futur. Necessitem gent que arrisqui i hem de canviar la cultura del fracàs. Quan un jove crea una empresa i no funciona, se l'ha d'animar a muntar-ne una altra. El meu amic Carles Torrecilla, professor d'Esade, sempre comenta que un fracassat és aquell que ho ha intentat però no li ha funcionat, i que un frustrat és aquell que mai no ho ha intentat. És millor ser un fracassat que un frustrat, perquè el fracàs està infravalorat. Als EUA, qui ho ha intentat té més prestigi personal i millor currículum que qui no ho ha intentat mai, fins i tot per aconseguir un lloc de treball. En algunes empreses americanes només paguen els bonus als directius si poden argumentar alguna iniciativa en què hagin fracassat. Si no, els directius tendeixen a no prendre riscos i només fan allò que han fet sempre. Al nostre país, haver intentat muntar un negoci i que no hagi funcionat t'estigmatitza per molts anys i, quan intentes aconseguir un lloc de treball, et penalitza.
Que el nostre sistema universitari estigui a la cua dels països desenvolupats o que el nivell d'anglès entre els joves segueixi sent baix és un greu problema a llarg termini, perquè vol dir que d'aquí a 20 anys continuarem sent una societat poc competitiva. Hem de reflexionar sobre el perquè a Catalunya disposem d'algunes de les millors escoles de negoci del món i, en canvi, la primera de les nostres universitats en el rànquing d'universitats 2009 de la revista britànica The Times Higher Education Supplement és la UAB, en el lloc 211 del món.
Passar d'una economia basada en la construcció i el turisme a una basada en el coneixement implica molts anys d'inversió en educació per reciclar les persones. Alemanya encara no ha aconseguit igualar el nivell professional dels alemanys de l'est amb els de l'oest, i això que fa vint anys que inverteix molts recursos en educació i formació.
En deu o vint anys els nostres joves, es dediquin al que decideixin dedicar-se, hauran de competir amb persones de Xangai, de Finlàndia o de Nova York. Ja ho hem vist en el comerç local. Qualsevol comerç avui en dia ha de competir amb diverses multinacionals i molts han desaparegut, mentre que d'altres s'han especialitzat (Vinçon, Quílez…), fins i tot alguns d'ells s'han internacionalitzat i són models d'èxit mundials (Tous, Mango, Custo…)
Els mestres i professors són els fonaments del canvi. Són coresponsables que els nostres joves creixin adquirint inquietuds i caràcter emprenedor. Però s'ha de prestigiar també l'ofici de mestre. El coneixement tècnic s'actualitza contínuament i està a disposició de tothom a través d'una simple connexió a internet. El que avui té valor de veritat són les actituds de lideratge i això és el que hem de transmetre als nostres joves.
A Catalunya tenim els nostres Bill Gates, però no volen mostrar-se com a referents per als més joves perquè en la nostra cultura l'èxit està mal vist. EmprenedorsTV.com i EmprendedoresTV.com, per esmentar una de les iniciatives que impulsem des de la Fundació Banesto, pretenen posar en valor i prestigiar el paper dels emprenedors i empresaris del nostre país. Convertir-los en referents per als nostres joves.
Només promovent que hi hagi més emprenedors i que les empreses creixin podrem crear llocs de treball. EmprenedorsTV intenta transmetre un missatge de «tu també pots fer-ho», perquè l'habilitat fonamental per ser empresari és la resiliència, és a dir, la capacitat de superar qualsevol obstacle o dificultat. Aquesta iniciativa ha rebut el premi Cinco Días a la innovació en tesponsabilitat social corporativa, i el premi Fundetec al millor projecte per a pimes, micropimes i emprenedors d'una entitat sense ànim de lucre.
Esperit emprenedor
Fa cinc anys la gent s'estranyava quan explicàvem que la responsabilitat social corporativa de Banesto tenia com a principal objectiu promoure la creació de llocs de treball fomentant l'esperit emprenedor, la innovació i l'adopció de noves tecnologies per part de les petites i mitjanes empreses. En aquests moments, ningú no dubta ja que l'única forma de sortir de la crisi és promoure la creació d'empreses i ajudar les empreses a créixer utilitzant les noves tecnologies i sortint als mercats exteriors.
És fonamental que donem suport als joves amb talent perquè en el futur siguin els líders que promoguin el canvi cap a una societat més emprenedora, innovadora i global.