Opinió

De set en set

Joaquim Franch

Eumo editorial incorpora en la col·lecció Textos Pedagògics el llibre El lleure com a projecte, amb què Joaquim Franch va guanyar l’any 1985 el premi Artur Martorell. Ha tingut cura d’aquesta edició el professor Jaume Trilla; la novetat és la incorporació d’un darrer capítol, inèdit fins ara, “Ecos més llunyans”, que Franch havia escrit com una actualització i balanç del treball premiat. Trilla al seu “Estudi Introductori” té cura de contextualitzar l’obra de Joaquim Franch (Barcelona, 1944-Celrà, 1987), en fa una aproximació biogràfica cronològica i inclou en la bibliografia les publicacions de Franch i la bibliografia sobre Franch. Insisteix en l’actualitat i vigència i explora el sentit de l’anticipació de l’obra de Franch.

Els responsables de l’editorial insisteixen en aquests valors actuals i no dubten a catalogar Franch com un “clàssic de la pedagogia catalana contemporània”. La dimensió de la seva acció com a educador en el lleure es va desplegar a Barcelona i Girona i en diversos camps: l’escoltisme, els projectes pedagògics de les escoles de mestres i la dimensió pràctica de l’acció municipal en aquests temes.

A través del seu treball va explorar i descobrir una nova dimensió natural i ecològica de la realitat. I va traduir aquesta pulsió ambientalista en un activisme incansable innovant en el camp dels recursos educatius, amb publicacions sovintejades de les seves reflexions, i amb l’experimentació en directe en camps de treball en espais naturals, com el dels Aiguamolls de l’Empordà de 1983, que és la base d’aquest llibre. La pedagogia del grup i del projecte van ser la base de la seva reflexió i la seva acció.

Joaquim Franch va integrar indissociablement la dimensió utòpica i pragmàtica de la urgent i necessària transformació de la realitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.