Opinió

A la tres

“Taxi!”, al mòbil

“El cas del taxi denota l’irreversible canvi de model al transport, com va passar al comerç, i l’efecte tecnològic

El crit de demanda d’un taxi, aixecant el braç buscant un llum verd al capó del vehicle retolat diferent i amb un carril específic per circular... té els dies comptats. La tecnologia permet pitjar el crit al mòbil, que et localitza i t’informa del temps que trigarà el vehicle a arribar. Però fins i tot aquest model, ben possible ja, esdevindrà aviat insostenible a les grans concentracions urbanes. Milers de vehicles circulant i traslladant persones individualment al seu lloc concret de residència o treball o oci? Només el transport públic garanteix la sostenibilitat energètica, i el taxi o els VTC aviat acabaran sent un petit luxe.

Actualment, el taxi és encara un servei públic regulat amb uns preus i obligacions a complir per part dels posseïdors de la llicència municipal. Més enllà del deteriorament de la seva imatge i servei –defectes del règim de monopoli– les empreses de VTC els fan la competència i els prenen mercat. Cert és que retorcen la legislació per a vehicles amb conductor donant-los d’alta arreu i concentrant-los només a les ciutats on hi ha demanda de taxi. És aquí on l’administració ha de regular i arbitrar el conflicte. L’única a l’Estat a afrontar-ho ha estat la Generalitat. Responsable i atrevit, Calvet, perquè haurà d’anar amb compte que la normativa europea que defensa la lliure competència no li tombi el decret i les empreses de VTC li puguin acabar demanant danys i perjudicis. Que la privatització de l’ATLl encara cueja!

En la transició del petit comerç cap a la implantació de les grans superfícies també hi va haver força damnificats, sobretot entre els botiguers que no van adaptar-se a l’especialització. Tot i atrinxerar-se, els comerciants van haver de reciclar-se, com ara han hagut de fer les mateixes grans superfícies amb el comerç on line.

Amb vaga o no, el taxi albira el final d’un model –potser haurien de ser indemnitzats per l’administració que els va exigir una llicència– i per això els nervis a l’hora de votar el decret de convivència amb els VTC, que només els garanteix un temps més de vida com l’actual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.