De reüll
Amistats perilloses
La Royal Shakespeare Company ha estripat el contracte de patrocini amb la petroliera BP. Des del 2011, la prestigiosa companyia teatral britànica rebia un important ajut econòmic del gegant del petroli per oferir seients a preus reduïts als joves de 16 a 25 anys. Han estat aquests mateixos joves els que han pressionat la institució cultural perquè trenqui el vincle amb la firma. La raó? No volen una cultura subvencionada amb els diners bruts de qui està destruint el planeta. Els activistes contra la crisi climàtica han llançat un missatge que tot el món cultural hauria d’escoltar: associar-se amb determinades empreses necessitades d’una neteja de la seva reputació és altament contraproduent. En aquest diari vam entrevistar l’expert en comunicació de museus i patrimoni Santos M. Mateos, que ens advertia d’aquestes aliances tan perilloses en un moment en què els equipaments malviuen per culpa de les sagnants retallades de les administracions i busquen desesperadament recursos privats. “Les empreses s’han adonat d’aquesta posició de feblesa. No hauríem d’oblidar que el que estan comprant és el prestigi social de les institucions culturals, que els ha costat molt d’aconseguir, però el poden perdre de la nit al dia.” Per emmarcar. El debat és viu al món anglosaxó (la Tate ja va partir peres fa anys amb BP) i no ens n’hauríem de quedar al marge ara que les tisores s’estan tornant a acarnissar amb la cultura.