Opinió

Tribuna

L’Espanya de Galdós

“Fou un escriptor realista que deixà, en la seva extensa obra, una imatge exacta i trencadora de l’Espanya del seu temps

El 4 de gener de 1920 va morir Benito Pérez Galdós. Els escrip­tors del 98 l’havien inclòs entre “els vells”, encara que no ho era. De fet, era en molts sen­tits més modern que ells, raó per la qual –segons Luis Cer­nuda– menys­te­nien “el seu geni amb enveja ran­co­rosa”. Fou un escrip­tor rea­lista que deixà, en la seva extensa obra, una imatge exacta i tren­ca­dora de l’Espa­nya del seu temps. Galdós donà tes­ti­moni fidel de la soci­e­tat que va viure i conèixer fins al punt que un període de la història d’Espa­nya –l’Espa­nya de la pri­mera Res­tau­ració– viu encara gràcies al seu esforç. D’aquí ve l’adjec­tiu “gal­do­si­ano”.

Aquest fet és tan cert que la seva obra aixecà en oca­si­ons una forta polèmica. Així succeí amb Elec­tra, una tragèdia estre­nada l’any 1901, en la qual –segons les seves parau­les– “con­denso l’obra de tota ma vida, el meu amor a la veri­tat, ma lluita cons­tant con­tra la supers­tició i el fana­tisme, i la neces­si­tat que, obli­dant el nos­tre des­gra­ciat país les ruti­nes, con­ven­ci­o­na­lis­mes i men­ti­des, que ens des­ho­no­ren i envi­lei­xen davant el món civi­lit­zat, pugui rea­lit­zar-se la trans­for­mació d’una Espa­nya nova”. A l’estrena d’Elec­tra hi assis­ti­ren Azorín, Baroja, Valle-Inclán, Bena­vente i Maeztu, que van uti­lit­zar l’ocasió per arre­me­tre con­tra els pre­ju­di­cis de l’època. D’aquí l’escàndol pro­vo­cat. Escriu Tra­pi­e­llo que “la vella soci­e­tat espa­nyola es mirava al mirall i no li agra­dava el que veia. Uns, davant la cari­ca­tura, veien que la solució era can­viar. Altres, al con­trari, davant del que con­si­de­ra­ven un escarni, eren de l’opinió de tren­car el mirall. Galdós, un cop més, com havia fet vint-i-cinc anys abans a Doña Per­fecta, asse­nya­lava la vella i ulce­rada rea­li­tat espa­nyola”.

Els ‘Epi­so­dios Naci­o­na­les’, ini­ci­ats el 1823 amb Tra­fal­gar i aca­bats al 1912 amb Cánovas, pre­te­nen donar una visió novel·lada de la història espa­nyola des de l Guerra de la Inde­pendència. La seva forma d’his­to­riar no és inter­pre­ta­tiva, sinó des­crip­tiva. No inventa més que els per­so­nat­ges de ficció que li ser­vei­xen per ver­te­brar el relat; pel que fa a fets i esce­na­ris, s’estima més docu­men­tar-se. Els Epi­so­dios no són un al·legat par­ti­dista; i si el seu interès decau pro­gres­si­va­ment, no és perquè Galdós fal­segi les dades sinó per falta d’alè. L’empenta que batega a la pri­mera sèrie no la recu­perà mai del tot: és lògic, la història espa­nyola del segle XIX no és gaire engres­ca­dora.

A la Ter­cera Sèrie, con­cre­ta­ment a Los Aya­cuc­hos, Galdós ens tras­llada al 1842, durant la regència del gene­ral Espar­tero, quan el seu auto­ri­ta­risme des­fer­mat pro­vocà aixe­ca­ments arreu d’Espa­nya. A Bar­ce­lona, la pro­testa sorgí pel propòsit del govern de sig­nar un trac­tat lliu­re­can­vista amb Gran Bre­ta­nya, que hau­ria anor­reat la nai­xent indústria tèxtil cata­lana. Els revol­tats llançaren un mani­fest recla­mant corts cons­ti­tu­ents i la pro­tecció de la indústria naci­o­nal. Galdós posa en boca de Fer­nando Cal­pena –per­so­natge que fa de fil con­duc­tor de la sèrie– aques­tes parau­les: “Em tran­quil·litza, no obs­tant, la con­fiança en el poble català, les vir­tuts del qual conec. És bravíssim si l’hos­ti­lit­zen sense raó, fàcil a la concòrdia si s’acon­se­gueix tocar la corda del sen­ti­ment fra­ter­nal que hi ha en ell, encara que és bas­tant pro­fund. És plàcid a casa seva, en el comú tracte sin­cer i ferm, bon amic, mal ene­mic, amant si l’esti­men, ferotge si l’avor­rei­xen...”

Galdós viatjà per pri­mer cop a Bar­ce­lona l’any 1868, quan esclatà la Revo­lució Glo­ri­osa. De les suc­ces­si­ves visi­tes a la ciu­tat en va dei­xar tes­ti­moni a les Memo­rias de un des­me­mo­ri­ado: “Em sobrava temps per recórrer la ciu­tat ria­llera, veri­ta­ble­ment encan­ta­dora. Encara exis­tia la mura­lla de mar, pas­seig deliciós des de les Dras­sa­nes fins al jar­di­net del Capità Gene­ral. S’havia ini­ciat ja el grandiós eixam­ple, amb les seves boni­ques vies i el pas­seig de Gràcia, incom­pa­ra­ble avin­guda, que aviat havia de riva­lit­zar amb les millors d’Europa. En els meus suc­ces­sius viat­ges a Bar­ce­lona he vist, any per any, el desen­vo­lu­pa­ment de la ciu­tat, que supera en bellesa les joies de la Medi­terrània.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia