Opinió

Tribuna

Pagar el deute?

“Una política econòmica en què una gran part de la ciutadania té treball precari, sous insuficients i una part estigui en el llindar de la pobresa, és injusta

El deute dels EUA era de 586 bili­ons de dòlars el 2016 i serà de 1.000 bili­ons el 2019: arri­barà del 78% actual al 105% del PIB. A la UE passa el mateix. Els estats d’Occi­dent desen­vo­lu­pats tenen un nivell de deute ele­vat. Hi ha dues línies de pen­sa­ment econòmic: per als segui­dors de l’ortodòxia econòmica, el deute atu­rarà la inversió, reduirà el crei­xe­ment, farà pujar els tipus d’interès i pot con­duir a la sus­pensió de paga­ments de l’Estat; per als segui­dors de la MMT (modern mone­tary the­ory), el deute importa poc, l’interès és inde­pen­dent del deute, els tipus seran per molts anys bai­xos...

La uti­li­tat de man­te­nir l’eco­no­mia activa amb una inversió pública forta fa del deute un mal menor perquè el risc és mínim. Sí, s’ha de reduir a llarg ter­mini, però no hi ha urgència. L’experiència del Japó, on els interes­sos han estat durant vint anys pràcti­ca­ment al 0% i el deute supe­rior al PIB, és una prova per als teòrics del MMT que la situ­ació és sos­te­ni­ble. La teo­ria del MMT està basada en un fet. Als EUA, el 2000 l’interès del deute públic a deu anys era del 4,3% i la ràtio de deute a PIB, del 6%. El 2018 l’interès del deute públic és del 0,8% i la ràtio de deute a PIB, del 105%. Tenint en compte la inflació, el resul­tat és que el cost del diner és pràcti­ca­ment 0%. La clau és que l’interès del diner no està con­di­ci­o­nat per la quan­ti­tat de deute públic, sinó per vari­a­bles macro­e­conòmiques, abundància de capi­tal, volum de l’estalvi acu­mu­lat i crei­xent desi­gual­tat de ren­des. Ningú pot ara sos­te­nir que el crei­xe­ment econòmic està afec­tat per l’alt nivell de deute. Bai­xos tipus d’interès suposa que, mal­grat un deute més gran, els governs paguen el mateix que fa vint anys, quan els interes­sos eren més alts i el volum de deute públic més baix.

La crisi de deute de la zona euro és més deguda a la con­tracció de la inversió pública que a l’excés de des­pesa. Una pre­caució forçada és que el deute acu­mu­lat sigui en la pròpia moneda, els efec­tes de canvi de moneda són sem­pre incon­tro­la­bles, i en cas de desa­jus­tos econòmics a escala inter­na­ci­o­nal, més encara. Aquest és el cas dels estats mem­bres de la UE que tenen un con­trol limi­tat sobre l’euro.

Si hi hagués una crisi econòmica, un deute alt podria impe­dir als governs tenir la necessària capa­ci­tat per inver­tir i esti­mu­lar l’eco­no­mia, però la qüestió és si l’esforç de reduir el deute de manera ràpida –el cas de Grècia a la UE– jus­ti­fica el dany cau­sat a la pròpia eco­no­mia i a la ciu­ta­da­nia. Aquesta és una limi­tació deguda a l’estruc­tura econòmica de la Unió que el BCE, amb inde­pendència de la política dels estats mem­bres domi­nants, ha dut a terme des de fa més de deu anys. Ha estat aquesta política la que ha man­tin­gut el crei­xe­ment de la UE. Per a Espa­nya ha estat vital­ment impor­tant.

En un recent arti­cle al Foreign Affairs, Larry H. Sum­mers, exse­cre­tari del Tre­sor de l’admi­nis­tració d’Obama, diu: “Hi ha un error exten­sa­ment accep­tat, el dèficit creix perquè els pro­gra­mes dels governs han estat «exces­si­va­ment gene­ro­sos», i no és cert. Els dèficits han cres­cut degut a les reta­lla­des d’impos­tos.” Les reta­lla­des d’impos­tos dels pre­si­dents George W. Bush i Donald Trump han estat del 3% del PIB dels EUA. El pres­su­post fede­ral és el 16% del PIB als EUA, igual que sota l’admi­nis­tració de Rea­gan, el cinquè més baix dels països desen­vo­lu­pats. L’incre­ment d’edat de la població i l’allar­ga­ment de la vida fan que aquest pres­su­post sigui insu­fi­ci­ent amb efec­tes soci­als certs que gran part de la població pateix però des­co­neix, sot­mesa com està a una pressió mediàtica que passa per sobre d’aquests pro­ble­mes i els con­cen­tra en cau­ses desen­fo­ca­des com la immi­gració. L’ene­mic de la veri­tat és la mitja veri­tat.

La política del pre­si­dent Trump està diri­gida a reduir impos­tos espe­ci­al­ment de ren­des altes i incre­men­tar el dèficit, polítiques pos­si­bles pels bai­xos tipus d’interès. La teo­ria de Larry H. Sum­mers és reduir el deute suau­ment i apro­fi­tar els bai­xos tipus d’interès per impul­sar l’eco­no­mia, fer inversió pública, esti­mu­lar l’ocu­pació i pro­veir ser­veis a una ciu­ta­da­nia amb alt nivell de desi­gual­tat i poca pro­tecció social. És un fet que la política econòmica del Par­tit Soci­a­lista a Espa­nya va en la mateixa direcció que apunta Sum­mers, és a dir, incre­men­tar des­pesa pública i pujar impos­tos a ren­des altes, dei­xant en un segon nivell la reducció del dèficit i el deute públic.

El recor­re­gut del prin­cipi que “reduir impos­tos fa créixer l’eco­no­mia” té limi­ta­ci­ons, i la prin­ci­pal és que fa créixer la desi­gual­tat, per això és una política de dre­tes. Estem en uns nivells on això no és legítim perquè suposa apro­fun­dir una injustícia social real, que difi­culta la incor­po­ració dels joves a la soci­e­tat i a mitjà ter­mini supo­sarà l’incre­ment d’una tensió social que el país ja pateix des de fa deu anys. És injust però també erroni fer una política econòmica en què una gran part de la ciu­ta­da­nia tin­gui tre­ball pre­cari, sous insu­fi­ci­ents i d’aquesta una part esti­gui en el llin­dar de la pobresa. Prac­ti­car aquesta política redunda en la con­so­li­dació de gue­tos soci­als. Avui ja n’exis­tei­xen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia