Opinió

Tribuna

El seu millor moment

“No es pot menysprear la inèrcia de la historia, que en aquest cas porta molts britànics a considerar que la seva llibertat depèn de la seva plena independència.

El Bre­xit fa pen­sar que ha pre­val­gut a la Gran Bre­ta­nya, espe­ci­al­ment a Angla­terra, una deriva ultra­li­be­ral que som­nia en un Regne Unit con­ver­tit en un paradís fis­cal i en una City èmula de Hong Kong i Sin­ga­pur, que afronti els des­a­fi­a­ments de la glo­ba­lit­zació i de la revo­lució tec­nològica de la forma que exi­gei­xen els nous temps. Segur que hi ha molts ciu­ta­dans britànics que ho veuen així, però aquesta no és la causa única del Bre­xit. Hi ha quel­com més pro­fund, fruit de la geo­gra­fia i de la història, mace­rat al llarg dels segles, con­fir­mat per rei­te­ra­des victòries i arre­lat en la men­ta­li­tat britànica: la idea que la seva lli­ber­tat està lli­gada indis­so­ci­a­ble­ment a la seva inde­pendència. Aquest fou el pen­sa­ment impul­sor de l’heroica resistència del Regne Unit l’any 1940, quan –després de cai­guda de França– es va tro­bar enfron­tat en soli­tari a la vic­to­ri­osa Ale­ma­nya nazi.

Durant cinc dies, del 24 al 28 de maig, els mem­bres del gabi­net de guerra britànic van deba­tre afer­ris­sa­da­ment si la Gran Bre­ta­nya havia de bus­car una pau nego­ci­ada amb Hit­ler amb la inter­me­di­ació de Mus­so­lini, o pros­se­guia la guerra en soli­tari. El debat va ser molt intens i es va per­so­na­lit­zar en la con­fron­tació del pri­mer minis­tre Churc­hill i el secre­tari del Foreign Office lord Hali­fax. No fou el debat entre un patri­ota i un traïdor. Lord Hali­fax, defen­sor de cer­car la pau, era una per­sona hono­ra­ble. John Lukacs diu d’ell que no era un der­ro­tista ni un intri­gant, sinó un libe­ral-con­ser­va­dor pragmàtic, bon obser­va­dor dels vai­vens del món; un tipus molt anglès, en el sen­tit que emmot­llava la seva ment a les cir­cumstàncies en lloc d’adap­tar les cir­cumstàncies a les seves idees. Churc­hill, per la seva banda, era un visi­o­nari reac­ci­o­nari que ho tenia clar: “Mai podria accep­tar –va dir– una pau nego­ci­ada amb Ale­ma­nya. El que hem d’asse­gu­rar és la nos­tra lli­ber­tat i inde­pendència totals, opo­sant-nos fer­ma­ment a qual­se­vol nego­ci­ació que pugui por­tar a la dero­gació dels nos­tres drets i del nos­tre poder.” Era el diu­menge 26 de maig, a punt de con­su­mar-se la cai­guda de França en mans de Hit­ler, un dia en què ni el prag­ma­tisme ni el libe­ra­lisme ser­vien de gaire. Tan sols comp­tava la volun­tat de resis­tir. Aquesta volun­tat es va encar­nar en Churc­hill, qui el dia 28 va afir­mar davant del gabi­net de guerra que “quan una nació cau llui­tant torna a aixe­car-se, però quan es ren­deix covar­da­ment està aca­bada”.

Aquest espe­rit era també el que pre­do­mi­nava entre la població britànica, la gran majo­ria de la qual no podia con­ce­bre que la Gran Bre­ta­nya perdés la guerra, impul­sada com estava per un patri­o­tisme tra­di­ci­o­nal –més que per un naci­o­na­lisme modern– nodrit d’orgull de per­ti­nença i de sen­tit de la història. Els britànics no sabien que el Regne Unit havia que­dat anti­quat enfront d’Ale­ma­nya pel que fa a l’arma­ment i les tàcti­ques mili­tars. Churc­hill sí que ho sabia, però alhora estava segur que Angla­terra i el seu imperi no podrien sub­sis­tir al cos­tat d’una Europa domi­nada per Ale­ma­nya, així com que neces­si­tava sense excusa per sobre­viure l’ajut dels Estats Units. Ho va donar a enten­dre quan va dir als Comuns –en el seu pri­mer dis­curs com a pre­mier–: “No tinc res més per ofe­rir que sang, suor i llàgri­mes.” I el 4 de juny ho va reblar: “Llui­ta­rem fins al final, llui­ta­rem a França, (...) defen­sa­rem la nos­tra illa, qual­se­vol que sigui el preu, llui­ta­rem a les plat­ges, llui­ta­rem a les pis­tes d’ater­ratge, llui­ta­rem als camps i als car­rers, llui­ta­rem als turons, ¡mai no ens ren­di­rem!”

És evi­dent que la situ­ació actual no té res a veure amb aque­lla, i és absurd esta­blir com­pa­ra­ci­ons de cap mena. Però també ho és reduir tots els pro­ble­mes a una pura equació d’interes­sos imme­di­ats en funció de l’estricta situ­ació actual. Els sen­ti­ments també tenen una importància cab­dal en les deci­si­ons huma­nes, tant indi­vi­du­als com col·lec­ti­ves. I és per això pel que no es pot menys­prear la inèrcia de la his­to­ria, que en aquest cas porta molts britànics a con­si­de­rar que la seva lli­ber­tat depèn de la seva plena inde­pendència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia