Opinió

LA GALERIA

Dalí guanya el plet

“Li agradava veure la gent cardant en aquestes coses que organitzava a la casa de Port Lligat, però mai hi participava”

Que la vident Pilar Abel no és filla de Sal­va­dor Dalí, ja ho sabíem. Ara ho ha hagut de con­fir­mar l’Audiència de Madrid. El sen­tit comú i un conei­xe­ment mínim de l’entorn dalinià ja ens indi­ca­ven que la supo­sada filla de Dalí era una far­sant. Ho vaig comen­tar, en aquesta mateixa columna, fa dos anys. La clau era saber què va fer Dalí el maig del 1955. El biògraf del pin­tor, Ian Gib­son, va dei­xar clar que els cos­tums sexu­als del pin­tor feien impro­ba­ble la pater­ni­tat: “Ho veig molt difícil, ell el sexe el tenia molt com­pli­cat, era patològica­ment tímid, era un voyeur més que res. Li agra­dava veure la gent car­dant en aques­tes coses que orga­nit­zava a Port Lli­gat, però mai hi par­ti­ci­pava.” El metge Narcís Bar­da­let, que va conèixer de prop Dalí, afirma rotun­da­ment que no va tenir fills. A tots els experts en el món dalinià els va sor­pren­dre que la jut­gessa demanés tant a la lleu­gera les pro­ves d’ADN, només apor­tant tes­ti­mo­nis indi­rec­tes sense que ningú de l’entorn pogués acre­di­tar que Dalí va conèixer la mare de la vident. A la casa de Port Lli­gat, hi havia una cui­nera fixa, també sem­pre hi era el seu xofer, Artur Cami­nada, que l’ate­nia per­so­nal­ment, i també sem­pre hi havia el seu secre­tari, ales­ho­res, John Peter Moore. Mai ningú de l’entorn dalinià va comen­tar ni insi­nuar res sobre la presència d’una senyora que diu que cui­dava els nens d’una família de Cadaqués, i que de tant en tant anava a casa dels Dalí. La supo­sada relació res­pon més a una ficció que a la rea­li­tat. Una faula que en part es va creure la jut­gessa, María del Mar Crespo, que va orde­nar l’exhu­mació de Dalí, amb unes pro­ves d’ADN que van con­fir­mar que el geni sur­re­a­lista no era el pare biològic de Pilar Abel. Després, la vident va qüesti­o­nar la cadena de custòdia de la prova, dub­tant dels foren­ses i de l’Ins­ti­tuto Naci­o­nal de Toxi­co­logía. Ara l’Audiència de Madrid con­demna Abel a pagar les cos­tes de l’esperpèntic procés, amb una inhu­mació que es va con­ver­tir en un espec­ta­cle mediàtic, i que no s’hau­ria d’haver auto­rit­zat mai, perquè no hi havia cap jus­ti­fi­cació. En aquest cas, s’ha vol­gut jugar amb les excen­tri­ci­tats del pin­tor. Hi ha qui ho va jus­ti­fi­car exal­tant el sur­re­a­lisme, amb l’argu­ment absurd que al pin­tor li hau­ria agra­dat l’escàndol, que a més, pro­mo­ci­o­nava el Tea­tre-Museu. Jo ho veig com un epi­sodi amb una bar­reja de mala fe, ignorància, incom­petència, pro­fa­nació i pate­tisme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.