Opinió

A la tres

L’altra pandèmia

“El canvi climàtic és el nou repte de país i del món, però molts fan l’orni. Fins que ja serà massa tard

Pot­ser la set­mana entrant tin­drem fred –així ho indi­quen algu­nes pre­vi­si­ons– perquè ja se sap que vivim en una zona en què tant ens poden afec­tar mas­ses d’aire fred del nord com ben càlides del sud, però, de moment, aquests dies s’estan batent rècords de calor a tota l’Europa Occi­den­tal. A Angla­terra, per exem­ple, aquest dimarts es van superar els 24,2ºC, la tem­pe­ra­tura més alta regis­trada en 53 anys, i a Orly, prop de París, van arri­bar als 25,1ºC, el regis­tre més ele­vat a la zona des del 1955. A Cata­lu­nya, aquests dies no es regis­tren rècords, de moment, però venim d’un hivern que ha resul­tat càlid a gai­rebé tot el país, amb ano­ma­lies de +2ºC i que només es pot qua­li­fi­car, segons el Mete­o­cat, de “nor­mal” a menys d’un 10% del ter­ri­tori.

Algú dirà que aques­tes calo­ra­des –o fre­do­ra­des, com la nevada que va caure l’1 d’abril del 1910 a Girona, avui fa anys, per tant– ja havien pas­sat algun cop anys enrere, com volent treure ferro al canvi climàtic, però obviarà que aquest no es mesura per moments pun­tu­als sinó per l’evo­lució de les tem­pe­ra­tu­res, entre altres aspec­tes. I les tem­pe­ra­tu­res van cap amunt. Això és inne­ga­ble. Des de prin­ci­pis dels anys 90 del segle pas­sat, la mit­jana de Cata­lu­nya ha aug­men­tat 1ºC i es cal­cula que haurà pujat entre 2ºC i 3ºC l’any 2050. Direu que és poc, però és una bar­ba­ri­tat. Aquest aug­ment glo­bal de la tem­pe­ra­tura com­por­tarà des­glaços a les mun­ta­nyes i als pols, l’aug­ment del nivell del mar i unes con­di­ci­ons mete­o­rològiques més extre­mes.

Santi Vila­nova, com­pany peri­o­dista de fa anys a la cam­pa­nya dels aigua­molls de l’Empordà i a l’antiga revista Userda i col·labo­ra­dor d’aquest diari, amb àmplia militància en l’eco­lo­gisme, acaba de publi­car el lli­bre L’emergència climàtica a Cata­lu­nya (Edi­ci­ons 62), sobre el canvi climàtic en un país “que s’enca­mina al col·lapse ecològic”. Vila­nova reclama que es rec­ti­fi­quin ben aviat les polítiques de gestió del ter­ri­tori i de pro­ducció d’ener­gia i alerta que si no ho fem pati­rem molt. Un avís clar con­tra l’altra pandèmia que ens arriba i que molts no volen veure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.