opinió
L’essència dels paisatges
L’obra de tres virtuosos en la seva especialitat, Josep Beulas, Joan Vinyoli i Pere Català, conflueix en aquest moment a la Casa de la Paraula de Santa Coloma de Farners. Tots tres autodidactes, es van forjar a si mateixos a partir de la seva sensibilitat, la seva mirada observadora, la seva constància i la seva ferma voluntat de plasmar, a través de l’art, l’essència dels paisatges i de la vida.
Josep Beulas sent un nen va quedar embadalit d’una caixa de pintures exposada a l’aparador de can “Seixanta Cinc”, una botiga de la plaça del poble que trobava de camí a l’escola. A casa no l’hi podien comprar. Va arribar a un acord amb el dependent, li aniria pagant amb la comissió que obtenia venent caramels els dies de cinema. El mateix botiguer li va commutar el deute en veure el potencial de la pintura que el petit li va regalar. Amb el temps, Beulas ha estat considerat per la crítica un dels millors pintors paisatgistes del segle XX. Ara, esplèndids quadres, que llueixen amb orgull habitants de la població a les parets de casa seva, es poden contemplar en exclusiva en una exposició antològica que podem admirar amb motiu del centenari del naixement del pintor.
En una de les sales on s’exposen aquestes pintures també trobem la mirada observadora de Joan Vinyoli, poeta de referència per als nous escriptors catalans, i la màgia del seu espai. Un espai on es recrea l’univers del personatge i on es visualitzen estris personals, escrits originals i tot el món de l’autor de “m’embriago de silenci mentre espero que comenci l’encesa posta de sol”. Aquesta encesa que proclama el poeta es reflecteix amb mestria en les pinzellades de color, llum, terra i cel del pintor.
En el segon pis, s’hi exposa la fotografia crua i nua, la imatge concisa i avantguardista, els fotomuntatges de Pere Català, conegut fotògraf que capta el moment adient amb una extrema sensibilitat expressiva. Pioner dels retrats publicitaris i industrials. És l’autor de la icònica obra Aixafem el feixisme, cartell que ha esdevingut tot un símbol de l’home que es resisteix a ser deshumanitzat.
«Tot és ara i res» escriu el poeta; i és aquest ara sublim que pinta el pintor i l’instant concís que capta el fotògraf el que podem contemplar fins al 19 de setembre a la Casa de la Paraula.