Tribuna
Amazcat.cat
“Com a mínim aquesta aposta neix al nostre país i pot ser un instrument perquè productors, comerciants, empreses i consumidors disposem d’una alternativa
He tornat a comprar per Amazcat, un nou web centrat en el mercat en línia de proximitat, que ofereix la possibilitat d’accedir a un comerç variat i ampli de productes locals. Pretén ser una alternativa a la gran plataforma internacional Amazon i només per això ja m’interessa d’entrada. Amazon és espectacular, certament, tant pel que fa a la rapidesa de gestió i d’enviament com a l’enorme quantitat d’oferta que presenta. Admeto que, en aquests darrers dos anys atípics, m’he vist mig obligada a comprar-hi i que al meu entorn només veig furgonetes que reparteixen paquets amb el logotip de la marca que va crear l’avui multimilionari Jeff Benson. Amazcat es va crear fa pocs mesos –l’octubre del 2021–, per tant, tot just comença, i ara per ara no té ni de bon tros el ventall de productes que ofereix el gegant americà, però li dono suport, com a ciutadana que viu immersa en aquesta nova situació de capitalisme tecnològic controlador que, aprofitant-se de la pandèmia i de la mala gestió que n’estan fent els governs de molts països –també el nostre–, està provocant el tancament de petits comerços i destruint l’economia local.
Hi ha encara un altre aspecte que considero més important fins i tot, i és la filosofia despietada que sustenta l’imperi de Benson. Que consti que sempre he admirat les persones que tenen èxit, de les quals em sembla que tots podem aprendre. Tanmateix, en aquest cas, és ben diferent. Només cal saber què pensa el magnat d’Amazon sobre la vida, sobre els drets de les persones i el respecte pel planeta Terra. Segons explica en diverses entrevistes contrastades, pensa que la Terra es convertirà en “un lloc de vacances” i deixarà de ser la nostra residència, per això vol crear la seva pròpia estació espacial en òrbita. La idea de marxar a viure fora de la Terra no inclou la idea de destruir d’alguna manera el planeta? I al mateix temps: qui es podrà permetre marxar? A més, els multimilionaris com ell faran vacances segurament en una Terra absolutament contaminada? És tot un seguit de preguntes inquietants que em venen al cap i que em confirmen que el pensament que inspira el creador d’Amazon i d’altres multimilionaris actuals que tots tenim en ment és el de donar per perduda la nostra Terra com a planeta habitable. En comptes de treballar per aturar el canvi climàtic i millorar les condicions de vida de les persones, sembla que només pensin a fer l’escapada cap a altres planetes. Delirant. Al llarg de la història hi ha hagut visionaris incompresos, però aquest no és el cas.
Tenim un problema greu de falta de valors ètics que ho empantanega tot –des del cinisme d’un sistema polític basat en llistes tancades i privilegis fins a unes elits econòmiques que prefereixen deslocalitzar-ho tot i seguir contaminant. Davant d’un panorama que impulsa a comprar en línia, Amazcat ha nascut amb un propòsit assumible de proximitat amb més de 500 negocis associats al portal. Permet que les petites empreses digitalitzin el seu negoci en poc temps, un cop passats els filtres de validació. A més, si acompleixen el que diuen, paguen en cinc dies els venedors i la logística és d’un a dos dies de mitjana. És una oportunitat per deixar de comprar-ho tot fora.
Aquest nou portal ha de millorar, sens dubte, s’hauran d’esforçar més, tant pel que fa a l’oferta com a l’atenció a l’usuari (hi he trobat a faltar una resposta a un dubte, quan he volgut contactar amb ells a través del correu electrònic). Tot i això, hi faré confiança, com ja he dit, en aquest període de prova que espero que es consolidi, sobretot perquè es tracta d’una aposta per crear un comerç més sostenible, de qualitat garantida i que ens permeti conèixer per endavant la procedència del producte (majoritàriament d’un territori pròxim i no pas de la Xina o de la RPC, eufemisme que utilitzen per substituir un nom que incomoda pel d’unes sigles que signifiquen el mateix –República Popular Xina– però resulten més indesxifrables). Amazcat –alguns li retreuen el nom– ha pres un bon model, comercialment parlant. Com a mínim aquesta aposta neix al nostre país i pot ser un instrument perquè productors, comerciants, empreses i consumidors disposem d’una alternativa.